M/s Botnia Express
Varvsnr: 130 Byggår: 1960 Ålborg Skipsvaerft A/S Danmark som m/s Prinsessan Christina.
Längd: 86,47m Bredd: 14,79 Djup: 4,35m
Brt: 2 239 Maskin: 4 000hk, två 5-cyl, Nohab-Polar dieslar  
Isklass: 1C Fart: 16,5 knop
Pass: 809 Hyttplatser: 40+16 chaufförs hytter Bilar: 152 eller 8-9 långtradare+30 bilar
Matsal: 100 pers. Cafeteria: 270 pers. Vilsalong: 44 flygplansfåtöljer
Bar: 120 pers Cafe båtdäck: 30 pers. Servering akterdäck: 100 pers.

IMO 5285411

"Läs om Botnias premiärtur till Sundsvall på "Kuriosa", tidningsartiklar!

"Man tänkte köpa Botnia redan 1964 men man tyckte att hon hade för lite passagerarhytter. Köpet blev då Wasa Express [1]. Men sedan behövdes en ersättare för Korsholm III 1967 och då blev det aktuellt för Botnia igen!

Historik:

Kontraktstid:  december 1957
Kölsträckning: 31/01.1959
Sjösättning: 28/9.1959
Leverans: 30/3.1960

Levererades 30 mars 1960 till Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen, Göteborg. (Sessan Linjen).

1960 03. Insatt mellan Göteborg-Frederikshavn.
1965 05 01 - 1965 09. Utchartrad till Skandinavisk Linjetrafik A/S. Insatt mellan Kiel-Korsør.

1966 03 - 1966 10. Utchartrad till Stena Ab, Göteborg. Insatt mellan Tilbury (London)-Calais, artistnamn "THE LONDONER".

»»1966 10 25. Såld till Oy Vaasa - Umeå Ab, Vasa, Finland för 7.085.000 SEK för leverans 1967.

1967 03 15. Omdöpt till BOTNIA EXPRESS vid dockning i Göteborg. På sin resa till Vasa tar fartyget full last med Volvo bilar till Hangö.

1967 05 26. Insatt mellan Vasa - Sundsvall. Senare även insatt på det övriga linjenätet mellan Vasa - Sundsvall/Örnsköldsvik/Umeå.

1967 10 11 - 1967 10 19. Utchartrad till Silja Line. Insatt mellan Kapellskär - Pargas.

1968 01 15 - 1968 02 15. Utchartrad till Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen, Göteborg. (Sessan Linjen). Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1968 05 06. Första turen till Umeå för säsongen.

1968 11 28. Grundstötning utanför Holmsund. Dras loss med en bogserbåt och en räddningskryssare. Inga skador.

1968 12 28. Fartyget observerar 5 nödraketer mellan utgrynnan och Valksaari. Alarmerar, men visar sig vara falsklarm.

1970 01 07 - 1970 01 31. Utchartrad till Rederi Ab Solstad, Mariehamn, Finland. Insatt för Viking Line mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1971 09 25. Befälhavaren dömd av rätten i Luleå pga. överlastning i juli 1971. Botnia Express tog ombord 1113 passagerare, dvs 304 extra!

1971 11 25 - 1971 12 14. Utchartrad till Rederi Ab Solstad, Mariehamn, Finland. Insatt för Viking Line mellan Nådendal - Kapellskär.

1971 12 18. En personbil som kommit med BOTNIA EXPRESS till Umeå kör av från kajen pga halka. Chauffören drunknar, passageraren räddas.

1975 08. Såld till Navegacion Atlantida S.A. Montevideo, Uruguay, Omdöpt till GENERAL JOSÉ ARTIGAS.

1975. Insatt mellan Montevideo - Buenos Aires.

1977 05. Såld till Consolidada de Ferrys C.A. (Conferrys), Caracas, Venezuela, Omdöpt till SANTA MARGARITA DOS. Insatt mellan det Venezuelanska fastlandet och ön Margarita.

1987 11 03. Så kantrade och sjönk fartyget på 75 meter djup i Cumana-terminalen Venezuela varvid fem personer omkom.

M/s Prinsessan Christina

"Klicka på bilden för ny sida om prinsessan!

T Edströms klipp från premiären på Sundsvall 26 maj 1967.

Modeller byggda av Tom Johansson, Sundom. Foto Mikael Blomberg.
 
"Flaggan i topp för nya Botnia Express 1967! Klipp från Mikael Blombergs samling. Premiär och flaggan i topp, foton från Mikael Blombergs samling.    
 
Premiär i Sundsvall 1967        
1967-69 Botnia lägger ut från Vasa sommaren 1967, foto från Mikael Blombergs samling. Botnia lastar i Sundsvall i slutet av 60-talet, foto från Mikael Blombergs samling.
Foto från Mikael Blombergs samling. Bild från broschyr, egen samling. Bild från tidtabell 1971. Bild från Mikael Blombergs samling. Foto från Mikael Blombergs samling. 
Botnia Express startar säsongen 6/5 1971, bunkring av proviant pågår. Tidningsklipp från Mikael Blombergs samling.  Botnia och Polar Express möts vid Nagelprick i Vasa skärgård i början av 70-talet, vykort egen samling. Umeå hamn tidigt 70-tal. Foto ©  K. Herrgård. Sundsvall 1973, klipp från Mikael Blombergs samling. Foto från Mikael Blombergs samling.
Rauma. Foto M. Hänninens samling.
Foto © Unto Heinonen, Mikael Blombergs samling. Botnia och Polar Express liggandes i Rauma. Foto M. Hänninens samling. Botnia och Wasa Express [1] liggandes i Vasa hamn. Foto M. Hänninens samling. Härlig bild till havs, strax möte med Wasa Express, foto M. Hänninens samling. På väg ut från Ö-vik.
      Mäntyluoto, Björneborg. Foto från Mikael Blombergs samling.
Wasa Express har passerats och det är soligt på däck, undrar om detta foto är från samma tidpunkt som färgbilden här nedan, foto M. Hänninens samling. Foto M. Hänninens samling. Umeå hamn, foto M. Hänninens samling. Vykort, egen samling.
Botnia i Vasa hamn, vykort egen samling. Sundsvalls hamn, vykort egen samling. Botnia lägger ut från Örnsköldsviks hamn, vykort egen samling. Foto från Mikael Blombergs samling. Vykort, egen samling.
Botnia i Mäntyluoto, Björneborg! Klipp från Mikael Blombergs samling. Möte med Wasa Express [1]. Bild från Mikael Blombergs samling. En härlig sommar bild, Wasa Express har just passerats (se svartvita foton ovan), Vasabåtarna. Cafeterian ombord, 70-talet. Matsalen ombord, 70-talet.
Reklambild från Mikael Blombergs samling. Foto från Mikael Blombergs samling. Parti från vykort Sundsvall, från Mikael Blombergs samling.   Botnia i sitt läge i Vasa.
Sundsvalls hamn, parti av vykort från egen samling. Sundsvalls hamn, parti av vykort från egen samling. Bild från Mikael Blombergs samling. Vasa.
Sundsvalls hamn, bild från Mikael Blombergs samling. Foto från Olavi Laaksos samling. Foto från Mikael Blombergs samling.     Sundsvalls hamn, parti av vykort från egen samling. Umeå hamn, parti av vykort från egen samling.
Vasa hamn, parti av vykort från egen samling. Sundsvalls hamn, vykort egen samling. Foto P Räihä. Ett minne på sjömuseumet i Brändö. Botnia säljs till Uruguay och detta stod att läsa i Vasabladet 1975, Mikael Blombergs samling.

M/s General José Artigas

Fotot är taget i Kielkanalen 1975. Detta syns på tyska flaggan i masten. Fartygen drar alltid upp värdlandets flagga på högra sidan om masten. Dessutom har man täckt för, de nedersta fönstren för över resan till Sydamerika. Foto från egen samling. Rendsburg 1975 innan överfarten till Argentina, foto B Schell. Artikel från "El dia", 28/9 1975 på spanska. Från Tom Johanssons samling. Framsidan av bilagan. (Bilden är dessutom spegelvänd!) Man har suddat ut "Botnia Express" på bilderna! Misstänkt likt Sundsvall på nedre bilden ;-)
   
Bild från bildäcket. Nu är bilden vänd åt rätt håll! SANTA MARGARITA DOS. Insatt mellan det Venezuelanska fastlandet och ön Margarita.    

Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård
Sidan uppdaterad 2024-01-16