Botnia Express

I trafik: 1979-92

Varvsnr: 566
Byggår: 1972 hos Jos L Meyer Papenburg-Ems Tyskland som m/s Diana för Viking Line.
Längd överallt: 108,7 m
Längd mellan pp: 96,50 m

Bredd i höjd med bildäck: 17,20 m
Bredd vid vattenlinje: 16,80 m
Höjd upp till bildäck: 6,00 m
Höjd upp till C-däck: 11 m
Djupgång: 4,60 m
Bureau Veritas + 1 3/3 E, Deep Sea, Ice 1A

                    IMO 7224370


Gross/net tonnage: 4.151,65/1.719,67
Huvud motorer: Två Deutz SBV 12M 350, 12 cyl. 2x4.000 hk
Hjälpmotorer: 3xDeutz BA8M 528. Gen. A.v. Kaick 625 KVA

Propellerar: Två KaMeWa 86/S 2.550 mm diameter
Bog propeller: Carl Jastram BV 10/289, 650 hk
Tankar: Bränsle 306,2 m³, diesel 55,5 m³, vatten 185,2 m³
Bunker konsumtion: 16 knop runt 24 ton/dag, IF-30

Hastighet: 18 knop
Passagerarkapacitet: 1.320
»»Gå till Diana sidan
»»Gå till interiör sidan
»»Gå till varvsbilder
»»Gå till Alandia sidan

Säkerhetsutrustning: SOLAS 1974
2 compartment båtar
Eldförsvar metod 1
Livbåtar för 388 personer
Livflottar för 1.330 personer
Radiostation:
Huvudsändare: SRA-MT250A
Huvudmottagare: Eddystone 830/5
Nödsändare: Televerket RT 63 B
Nödmottagare: Eddystone EC 10 A/2
Autoalarm: STK AA 104-4N
Main Fuse box: Relka K 32
VHF: SRA ME-30, SRA ME-70
Marine MF: S.P Radio R 105/T 126. Linear-transferbox for internal telephone net frpom VHF and MF. Extra telephonebox

Historik:

Kontraktstid: hösten 1970
Kölsträckning: 3/5 1972
Sjösättning: 28/7 1972
Leverans: 11/12 1972

1972 08 28. Sjösatt. Döpt av Britt-Marie Myrsten.
Levererades 11 december 1972 till Partrederi i Slite. Delägare Rederi Ab Volo, Rederi Ab Slite, Simsonship Ab, Ivar Sund Lidingö och Ab Nils Thorwaldsson Saltsjöbaden. C.B. Myrsten var huvudredare.

1972 12 13. Visade upp i Slite. Sedan visades fartyget upp i Stockholm innan fartyget sattes i trafik.
1972 12 17. Insatt i Viking Lines trafik mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1973 09 02 - 1974 06 10. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Nådendal/ Åbo.
1974 06 11 - 1974 08 26. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1974 08 27 - 1975 06 01. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.
1975 06 02 - 1975 09 04. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1975 09 05 - 1976 04 30. Insatt mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.
1976 05 01. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1978 07 04. Fartyget går på grund vid Kvarngrund, söder om Mariehamn. Väjde för två segelbåtar. Började läcka olja.
1978 07 05. KAPELLA tar över DIANA passagerare och lasten tas över av TRAVETAL.

1978 07 06. Kommer DIANA loss från grundet, Går till Finnboda varv för reparation.
1978 07 15. Åter i trafik.

1978 07. Såld till Oy Vaasa-Umeå Ab, Vasa, Finland för 42,6 miljoner SEK med leverans 1979.
1979 04 26. Övertagen av Oy Vaasa-Umeå Ab, Vasa, Finland vid Beckholmens Docka, Djurgården.

1979 04 26. Omdöpt till BOTNIA EXPRESS.
1979 04 26. Utchartrad till Rederi Ab Myrsten, Slite.

1979 04 26 - 1979 06. Insatt i Viking Lines trafik mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.
1979 06 05 - 1979 06 15. Insatt i Viking Lines trafik mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.

1979 06 20. Insatt i Oy Vasa - Umeå Ab:s trafik. Där kommer hon att trafikera Vasa - Sundsvall/ Örnsköldsvik/ Umeå.
1979 06. Rederiet säljs till Enso-Gutzeit Oy, Imatra, Finland. (Hemmahamn Vasa). 

1980. På våren. Ombyggd vid Rauma-Repola, Nystad, Finland med en ny grill restaurang.
1980 06 01. Rederiet ändrar namn till Oy Vaasanlaivat-Vasabåtarna Ab, Vasa, Finland

1982 07 07. Rederiet säljs till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.
1985 02 25. Fartyget fast i is Kvarken, kommer loss med
hjälp av isbrytaren TARMO.

1985 03 12. Fastnar i packis utanför Umeå.
1987 02. Rederiet säljs till Rederi Ab EffJohn Oy (Effoa, Johnson Line och Union Bank Of Finland). Så blev Vasabåtarna en del av Silja Line.

1988 12 21. Fastnar i packis utanför Vasa, FENNIA hjälper till för att få loss fartyget.
1989 01. Utchartrad till Sally Line U.K. Insatt mellan Ramsgate - Dunkerque.

1989 03. Tillbaka från charter.
1989 02 27. Såld till Partrederi Botnia Express, Vasa, Finland.

1989 11 08. Utchartrad till Jakob Line, Jakobstad, Finland. Insatt mellan Skellefteå - Jakobstad, Fartyget får artistnamnet "POLAR PRINCESS".
1990 03 06 - 1990 03 19. Insatt för Baltic Express Line mellan Helsingfors - Tallinn, (Fartyget lade aldrig till i Tallinn, Utan bara klarerades).

1990 03 20. Avgick Helsingfors mot Vasa.
1991 12 27. Såld till Effdo 3 Oy, Vasa, Finland.

1992 02 28. Såld till Rederi Ab Eckerö, Mariehamn, Finland. Omdöpt till ALANDIA.
1992 04. Insatt i trafik mellan Grisslehamn - Eckerö.

1992 04 - 1992 06. Utchartrad till Corona Line för trafik mellan Karlskrona - Gdynia.
1992 06 12. Insatt mellan Grisslehamn - Eckerö.

1992 12 20. Upplagd i Eckerö.
1993 03 09. Åter i trafik mellan Grisslehamn - Eckerö.

1993 08 26. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.
1993 12 21. Åter i trafik mellan Grisslehamn - Eckerö.

1994 08 01. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.
1994 08 25. Utchartrad till Oy Eestin-Linjat Ab Ltd, Mariehamn. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

1995 02 16. I Finska nyheterna. 88 Iranska flyktingar från Tallinn kom till Helsingfors med ALANDIA.
1995 06 - 1995 08. Insatt mellan Grisslehamn - Eckerö.

1995 08 24. Utchartrad till Oy Eestin-Linjat Ab Ltd, Mariehamn. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.
1995 06 - 1995 08. Insatt mellan Grisslehamn - Eckerö.

1996. Överförd till Rederi Ab Eckerö, Eckerö, Finland. Insatt mellan Grisslehamn - Eckerö.
1996 08. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

1998 02 09. Sista dagen i trafik mellan Helsingfors - Tallinn.
1998 02 13. Insatt mellan Grisslehamn - Eckerö.

2001 03 - 2001 04. Byggs om med aktersponsoner vid Alandia Yard, Mariehamn, Åland.
2003 05 01 - 2003 05 05. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

2004 01 - 2004 04. Ombyggd vid Baltic Repair Yard, Tallinn, Estland.
2004 10 05 - 2004 10 15. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.

2004 11 26. Utchartrad till RG-Line, Vasa, Finland.
2004 11 30 - 2004 12 08. Ankom GV dockan, Stockholm för varvsbesök innan chartern.

2004 12 09. Ankom Holmsund för att proviantera, men efter avgång från Holmsund mot Vasa så fick fartyget en lättare grundkänning. Vid dykning så upptäcktes skador på ena propellern.
2004 12. Avgick Holmsund mot Mariehamn för reparation.

2004 12. Reparation vid Algots Varv, Mariehamn.
2005 01 14. Provtur efter reparation. Därefter upplagd eftersom RG-Line inte längre var intresserad av att chartra fartyget.

2005 02. Utchartrad till RG-Line.
2005 02 26 - 2005 03 09. Insatt mellan Vasa - Umeå.

2005 04 22. Insatt mellan Eckerö - Grisslehamn.
2005 05 23. Gick fartyget på grund utanför Eckerö, kom loss efter ett tag.

2005 09 12. Avgick Mariehamn mot Tallinn.
2005 09 12. Insatt mellan Tallinn - Helsingfors.

2005 09 15. Avgick Tallinn mot Mariehamn för ordinarietrafik mellan Eckerö - Grisslehamn.
2005 10 04 - 2005 10 13. Insatt mellan Tallinn - Helsingfors.

2005 10. Upplagd i Mariehamn.
2006 04 08. Såld till Bayway Shipping Co, Majuro,  Marshall Island (Skarfia Shipping Co, Monrovia, Liberia) för 2,1 miljoner €

2006 05 04. Avgick Mariehamn mot Stockholm.
2006 05 05. Dockade in på GV dockan, Beckholmen för vissa arbeten innan leverans till nya ägaren.

2006 05 16. Dockade ut från GV dockan, Beckholmen och gick till Värtahamnen (Malmkajen).
2006 05 16. Övertagen av dom nya ägarna. Omdöpt till JAMAA II. Satt under Honduras flagg, hemmahamn San Lorenzo.

2006 05 22. Avgick Stockholm mot Grekland.
2006 07 02. Ankom Jeddah.

2006 07 30. Avgick Jeddah (Destination okänd).
2006 09. Insatt i trafik till och från Jeddah.

2007 07. Registrerad för Yellow Star Nav, S.A. Monrovia, (Horizon Worldwide Trading, Aten, Grekland) Liberia. Satt under Honduras flagg, hemmahamn San Lorenzo.

2012 04 01. Upplagd i Suez.

2012 04. Överförd till Panama flagg.

2014 02. Överförd till Kambodjansk flagg, hemmahamn Phnom Pehn. 

2015 11. Omdöpt till RAHAL.

2021 03. Såld till Indiska upphuggare, satt under Komor flagg, hemmahamn Moroni för en sista resa.

2021 03 17. Ankom Alang, Indien.

2021 03 26. Kördes fartyget upp på stranden.

Bildäck: Fri höjd: 4,20 m
Bredd förporten: 4 m
Bredd akterporten: 8 m
Bilar: 260
Lastbilar: 26
Passagerarfakta: Matsal: 157 A´la carte salong: 64 Danssalong: 180
Saloon: 50 Cafeteria: 239 Konferensutrymme: 28+20 och 16+16  Bastu  Barnens rum Publika utrymmen: 240 Flygplansfåtöljer: 92 Supermarket  Hytter, wc, 2 personers: 88 Hytter, 4 personers: 16  Förberedd för luftkonditionering
Nautisk utrustning: Radar: 2xRaytheon TH 1660/12 S
Gyrokompass: C. Plath type 736-025
Magnetkompass: Cassens Plath
Ekosond: Krupp Atlas elektr. VS 121
Logg: SAL. Junger
Radiopeil: Int. skibs radio A/S PRB 62
Navigator: Decca Mark 21

m/s Diana
"Skrovet till m/s Diana går i med ett plask vid Jos L Meyer varvet, Papenburg Tyskland. Fartygen sjösattes i sidled i den trånga floden. För mer tidningsartiklar rörande Botnia Express, -titta på kuriosa-artiklar
"Klicka på bilden för att komma till Diana sidan!

Tiden 1979-1981
D-E-F Däck  B-C Däck Tanktop A däck "Bilder från interiören av fartyget!
GA-plan för Botnia Express. Diana i Vasa första gången i juni 1979, foto © Thomas Grangärd, från Tom Johanssons samling. Ommålning till vasabåtarnas färger.
Ommålning till vasabåtarnas färger. Foto från egen samling. Juli 1979,"vaasanlaivat" är ännu inte målat på styrbords sida. Fartyget låg ju ändå med babords texten mot kajen. På hösten målades hon färdigt, foto © Mikael Blomberg. Diana blir Botnia Express, foto © Jukka Isomäki, från Marko Hänninens samling. Ny båt reklam 1979, egen samling. BE vid finnkajen i Sundsvall 28/4 1981, foto J Stadling.
mb_bevykort_l.jpg (2749 bytes)
BE vid finnkajen i Sundsvall maj1981, bara dagar efter ovanstående bilder foto © K. Herrgård. Vykort, från egen samling.
 
Finnkajen i Sundsvall 1980-81, foto R Söderberg   Vasabåtarna.
Vykort, egen samling. Foto T Ruusu, egen samling. Bild från Mikael Blombergs samling. 1980, foto från Mikael Blombergs samling. Foto från egen samling. Foto © Kenneth Jofs 1980.
 
Mohögs varv Gustafsvik. Foto © Jukka Isomäki, från M. Hänninens samling.   Vasabåtarna.    
Tiden 1981-1982
Finnkajen i Sundsvall, vykort egen samling. Botnia i Sundsvall 1982, foto © M. Hänninen. 1981 Sundsvall
Vintern 1982, Botnia, Polar Expess upplagd och staren. BE i Vasa Hamn. Foto © K. Herrgård 1982 Botnia kvällsbåt från Sundsvall, Wasa på väg till Umeå, foto från Mikael Blombergs samling. Foto från Mikael Blombergs samling. Foto © L-J Landström 1982.
Sundsvall, foto P Einola. Stävar ut ur Sundsvallsfjärden 1982. Botnia med helblå skorsten 1982, foto © M. Hänninen. Foto D Mandt.
Tiden hösten 1982-1987
Sundsvall, foto P Einola. 1983, foto från Mikael Blombergs samling. Vasabåtarna, egen samling. Botnia är morgonbåt till Umeå, Sally Express smyger in, foto från Mikael Blombergs samling. Lastning i Sundsvall 1983, foto från Mikael Blombergs samling. Lastning i Vasa 1983, foto från Mikael Blombergs samling.
Vykort, egen samling. Foton © Ari-Jukka Perkiömäki, samtliga i Vasa hamn. Holmsund, april 1983. Foto © Mikael Blomberg.
    Foto © M. Hänninen.   Sundsvall 1984 Foto T Niemelä.
Botnia hösten 1984, foto från Mikael Blombergs samling. Foto från Mikael Blombergs samling. Bild från Mikael Blombergs samling. Sundsvall, bild från Sami Koskis samling.  
Umeå 19/10 -85, foto © T Karvonen. BE med randiga logotypen. Foto från Fakta om fartyg. Vykort, egen samling. Foto från Mikael Blombergs samling.
Foto © Mikael Blomberg. Tufft i isen 1985. Botnia med randiga logon 1986. Från M. Hänninens samling. Foto © Ari-Jukka Perkiömäki. Foto från Mikael Blombergs samling.
Vasabåtarna. Foto © Tom Johansson.  
  Foto från Mikael Blombergs samling.   Foto © Ari-Jukka Perkiömäki. Örnsköldsvik okt 1986, foto B Göransson.  
Tiden 1987-1992
Foto från Vasabåtarna 50 år! Foto © Fotoflite. Vasa Foto från egen samling.   BE i hamnen i Kokkola, foto © Mikael Blomberg.
Vasa 26/5 1988 Holmsund nov 1988, foto Saku Salmi. Vasa nov 1988, foto Saku Salmi. Helvita Botnia och Wasa Express i Vasa hamn, foto © M. Hänninen. Bild egen samling.
 
Botnia i Ramsgate vintern 1989, Sally Star hade haft brand ombord i december -88 och Botnia blev ersättare, foto © Thomas Grangärd, Tom Johanssons samling. Foto Frank Heine juli 1989.  
m/s Polar Princess 1989-1992
Helsingfors, foto PH Sjöström BE i Helsingfors då vasabåtarna försökte med sin Helsingfors-Tallin satsning som inte gick nåt vidare, 13/3 1990. Foto © Raimo Wirrankoski, Från Paul Gunnstedts samling. Tidtabell (på finska) från det misslyckade fösöket med BE Helsingfors-Tallin. Här är två sidor ur tidtabellen, sid1, sid2.   Bild från Mikael Blombergs samling. Polar Princess i Vasa hamn, foto © Mikael Blomberg.
       
Sommaren 1990, bild från Mikael Blombergs samling. Foto © L-J Landström 1990.        
M/s Polar Princess 26/4 1991 Vasa hamn. Foto © Juha Rautavirta. Holmsund 14/7 1991, foto F Heine. 1991 "Polar Princess", foto © M. Hänninen. Foto från Mikael Blombergs samling.
 
Bild från Mikael Blombergs samling. Foto 2/7 -91, K. Brzoza. Polar Princess i Jakobstad, foto © Mikael Blomberg.  
 
Unik bild! En enda gång hände det att Polar Princess och Wasa King var i Umeå hamn samtidigt, maj 1991. Foto © Mikael Blomberg. Botnia i Jakobstad sommaren 1991, foto © Mikael Blomberg. Julen 1991, Botnia, Fennia och Wasa King ligger i Vasa hamn, foto © Mikael Blomberg. Sista dagen som Botnia 1992, sedan blev det m/s Alandia, foto © M. Hänninen.  
M/s ALANDIA
"Klicka på fartygsstämpeln för att komma till Alandia sidan!

Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård
Sidan uppdaterad 2024-01-23