Levererades 7 juni 1893 till W.
Rosenlew & Co. Björneborg, Finland.
1893. Insatt mellan Björneborg -
Rauma - Nystad - Åbo - Hangö - Helsingfors - Lovisa - Kotka - Viborg.
1897. Övertagen av Wasa-Nordsjö Ångbåts Ab, Vasa, Finland.
1897. Övertagen av Wasa - Nordsjö Ångbåts Ab, Vasa. Insatt mellan Vasa -
Kristinestad - Björneborg - Rauma -
Nystad - Mariehamn - Stockholm, men även Åbo - Hangö - Helsingfors.
1900. Under hösten utsträcks turerna
till Torneå.
1902. Såld till W. Rosenlew & Co. Björneborg, Finland efter legat
upplagd ett tag i Åbo.
1902. Insatt mellan Björneborg - Viborg.
1905 04 27. Övertagen av Åbo Läns
Kustångbåts Ab, Åbo. Insatt mellan Åbo - Viborg.
1910. Insatt mellan Vasa - Åbo - Viborg.
1913. Såld till Helsingfors Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. Omdöpt
till VIOLA. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.
1917 04 28. Övertagen av ryska
Marinen som förläggningsfartyg för Tsentrobalt i Helsingfors.
1918 04 13. Övergiven av ryssarna i Helsingfors. Åter till Helsingfors
Ångfartygs Ab, Helsingfors.
1920. Rederiet uppgår i Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland.
Insatt mellan Helsingfors - Tallinn, samt veckoslutskryssningar till
Hogland.
1940 10 18. Såld till Fritz A
Westerlund, Åbo, efter ha legat upplagd i Åbo sedan krigsutbrottet.
1941 07 31. Överförd till Ångbåts Ab Åland, Åbo. Insatt mellan Åbo -
Mariehamn.
1944 10. VIOLA rekvirerad av den allierade kontrollkomissionen.
1945 09. Återlevererad till ägarna
och insatt mellan Åbo - Mariehamn.
1946. Ombyggd med ett café på förkant av promenaddäcket.
1947 07 - 1947 10. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm, även
Degerby på Åland angjordes för att ta upp post.
1948 06 - 1948 07. Insatt mellan Åbo
- Mariehamn - Stockholm.
1955 02 26. Såld till Rederi Ab Wasa-Umeå - Varustamo Oy Vaasa-Uumaja,
Vasa, Finland för FIM 5 milj.
1955 05. Omdöpt till
KORSHOLM II efter ha övertagits i Åbo.
1955 05 23 - 1955 10 01. Insatt
mellan Vasa - Umeå, premiärturen försenad med två veckor på grund av
isläget i Kvarken
1955 06 02. Öppnar Vasabåtarna den nya linjen Vasa - Örnsköldsvik.
1956 05 20 - 1956 09 28. Insatt mellan Vasa - Umeå.
1956 06 12. Startar nya linjen
mellan Vasa - Härnösand. Men linjen läggs ner 8 augusti samma åt på
grund av dålig lönsamhet.
1956 06. Gjorde två charter kryssningar mellan Kristinestad - Sundsvall.
1956. Under hösten moderniseras fartyget för att kunna ta fler bilar,
samt förses samtidigt med oljeeldning.
1957 05 20 - 1957 09 28. Insatt
mellan Vasa - Umeå.
1957 06. Uthyrd för resa Kristinestad - Sundsvall.
1958. Insatt i sommartrafik mellan Vasa - Umeå/Örnsköldsvik.
1961. Även sommartrafik Vasa -
Holmsund.
1962 10 18. Såld till Suomen Merivoimat, som modersfartyg. Pris FIM 3,5
milj.
1967. Såld på auktion till Kaarinan Romuliike, Åbo för FIM 7 000.
1968. Ombyggd i Åbo till lastfartyg
för grus- och sandtransporter. Ett lastrum och grönmålad.
1968 10 29. Omdöpt till
MESSINA I. Registrerad på Laivanisännistöythiö Messina, Pargas.
1978 05 01. Såld till Herald Gustavsson, Kimito.
1998. Upphuggen i Tykö.