HSC Jetson
I trafik: Det
bidde inget...
Byggår: 1999 av
Marinteknik Shipbuilders, Singapore.
Längd: 55m
Bredd: 15m
Brt: 1 150/1 481 Maskin:
14 280 hk, Allied gasturbinmaskineri Fart:
38 knop (70 km/h)/ 34 knop Pass:
400/380 Bilar: 45-50/ 48
Historik:
Passagerarbilkatamaran
byggd 1999 av Marinteknik Shipbuilders, Singapore. Fartyget beställdes av
Jetson Coast Link (Sundsvall Färjeinvest AB, Marinteknik Shipbuilders Pte
Ltd i Singapore och Jetships A/S i Oslo). Kontraktspriset för fartyget,
som skulle få namnet Jetson, var ca. 120 sek och meningen var att
fartyget i maj 1998 skulle sättas i trafik mellan Sundsvall-Vasa och
Sundsvall-Björneborg. Den planerade trafiken kom dock aldrig till stånd.
Orsaken var att byggnationen i Singapore drabbades av förseningar
till stor del orsakades av finanskrisen i Sydostasien. Fartyget kunde
därför inte levereras till sommarsäsongen 1998 vilket tvingade fram
väsentliga kapitaltillskott som det kommunägda Sundsvall Färjeinvest
inte hade möjlighet till. Sundsvall Färjeinvest beslöt därför under
våren att överlåta sina aktier (44,7%) i Jetson Coast Link AB åt
Marinteknik Shipbuilders (S) Pte Ltd i Singapore, som ägde de övriga
53,3%. Dessa beslöt nu att ändå färdigställa fartyget med Jetson
Coast Link som ägare. Jetson Coast Link skulle nu hyra ut fartyget till
AS Hansatee Grupp i Tallinn för trafik mellan Tallinn och Helsingfors.
Senare sades även detta charteravtal upp eftersom leveransen ytterligare
försenats (provturen skulle nu göras först i augusti 1998). Fartyget
blev till slut färdigställt åt Marinteknik Shipbuilders, Singapore med
namnet MARINTEKNIK.
1998 08. Skulle sättas i
trafik för Tallink med namnet TALLINK JETSON I men det vart inget av den
trafiken.
2000 Såldes
MARINTEKNIK av Marinteknik Shipbuilders Pte Ltd, Singapore till La Vikinga
Lines och omnamnades LA VIKINGA TWO (Panama flagg).
20000202
avgick LA VIKINGA TWO från Bari till Durres. Fartyget hade nu insatts i
trafik mellan Albanien och Italien, och överfartstiden på rutten var 3
timmar och 15 minuter.
2000 Efter
högsäsongen förflyttades LA VIKINGA TWO annorstädes.
2002
Chartrades (med köpeoption) LA VIKINGA TWO av Marinteknik Design åt Gran
Cacique.
2002 02. Utchartrad till Gran Cacuque,
Venezuela med köpoption. Omdöpt till AUTO JET. Insatt mellan
Venezuela - Margarita Island.
2002 03. Registrerad för Marinteknik One Ltd Inc,
Venezuela (Management Naviarca) Omdöpt
till JOSEFA CAMEJO.
2002 10 01. Togs fartyget ur trafik och läggs
upp i Venezuela. |