M/S Jetson

I trafik: Det bidde inget...

Byggår: 1999 av Marinteknik Shipbuilders, Singapore.

Längd: 55m   Bredd: 15m     Brt: 1 150/1 481     Maskin: 14 280 hk, Allied gasturbinmaskineri     Fart: 38 knop (70 km/h)/ 34 knop     Pass: 400/380     Bilar: 45-50/ 48

Historik:

Passagerarbilkatamaran byggd 1999 av Marinteknik Shipbuilders, Singapore. Fartyget beställdes av Jetson Coast Link (Sundsvall Färjeinvest AB, Marinteknik Shipbuilders Pte Ltd i Singapore och Jetships A/S i Oslo). Kontraktspriset för fartyget, som skulle få namnet Jetson, var ca. 120 sek och meningen var att fartyget i maj 1998 skulle sättas i trafik mellan Sundsvall-Vasa och Sundsvall-Björneborg. Den planerade trafiken kom dock aldrig till stånd. Orsaken var att byggnationen i Singapore drabbades  av förseningar till stor del orsakades av finanskrisen i Sydostasien. Fartyget kunde därför inte levereras till sommarsäsongen 1998 vilket tvingade fram väsentliga kapitaltillskott som det kommunägda Sundsvall Färjeinvest inte hade möjlighet till. Sundsvall Färjeinvest beslöt därför under våren att överlåta sina aktier (44,7%) i Jetson Coast Link AB åt Marinteknik Shipbuilders (S) Pte Ltd i Singapore, som ägde de övriga 53,3%. Dessa beslöt nu att ändå färdigställa fartyget med Jetson Coast Link som ägare. Jetson Coast Link skulle nu hyra ut fartyget till AS Hansatee Grupp i Tallinn för trafik mellan Tallinn och Helsingfors. Senare sades även detta charteravtal upp eftersom leveransen ytterligare försenats (provturen skulle nu göras först i augusti 1998). Fartyget blev till slut färdigställt åt Marinteknik Shipbuilders, Singapore med namnet MARINTEKNIK.

1998 08. Skulle sättas i trafik för Tallink med namnet TALLINK JETSON I men det vart inget av den trafiken.

2000  Såldes MARINTEKNIK av Marinteknik Shipbuilders Pte Ltd, Singapore till La Vikinga Lines och omnamnades LA VIKINGA TWO (Panama flagg).

20000202  avgick LA VIKINGA TWO från Bari till Durres. Fartyget hade nu insatts i trafik mellan Albanien och Italien, och överfartstiden på rutten var 3 timmar och 15 minuter.

2000  Efter högsäsongen förflyttades LA VIKINGA TWO annorstädes.

2002  Chartrades (med köpeoption) LA VIKINGA TWO av Marinteknik Design åt Gran Cacique. 

2002 02. Utchartrad till Gran Cacuque, Venezuela med köpoption. Omdöpt till AUTO JET. Insatt mellan Venezuela - Margarita Island.

2002 03. Registrerad för Marinteknik One Ltd Inc, Venezuela (Management Naviarca) Omdöpt till JOSEFA CAMEJO.

2002 10 01. Togs fartyget ur trafik och läggs upp i Venezuela.

En broschyr hann det bli i alla fall, från Tom Johanssons samling.

 

LA VIKINGA TWO

JOSEFA CAMEJO

 


Vasabåtarna -nostalgi!