M/s Folkliner

"1982 kom det "en ny båt" i min hemtrakt! Lite närmare att åka till Gävle istället för Sundsvall. En stor blå båt som jag hann åka med ett par gånger 1982-1983.

Fartygs Fakta
M/s Folkliner
I trafik: 1982-1984

Byggår: 1966 av Lindholmens Varv Ab, Göteborg som m/s Saga.
Varvsnr: 1093

Längd: 141,20m   Bredd: 20,96m    Djup: 5,22m
Brt: 7 889   Maskin: 10 082hk, fyra 6-cyl Pielstick-Lindholmens dieslar.
Fart: 18 knop       Pass: 1500      Hyttplats: 408     Bilar: 300        Isklass: 1C

Historik:

Levererad 2 maj 1966 till Rederi Ab Svenska Lloyd Göteborg för att sättas in i trafiken Göteborg - London.

1971 11. Såld till Stena Ab, Göteborg.

1972 01. Övertagen av Stena Ab, Göteborg. Omdöpt till m/s Stena Atlantica. Ombyggd med större antal hyttplatser.

1972 03 15. Insatt mellan Göteborg - Kiel.

1972 05. Ändrar rederiet namn till Stena Line Ab, Göteborg.

1972 06-1972 08. Insatt även mellan Kiel - Korsör under hamnuppehållet i Kiel.

1972 09 04. Insatt mellan Göteborg - Köpenhamn.

1973 01. Såld till Thomesto Oy, Helsingfors, Finland. (Oy Finnlines) för 44 miljoner SEK..

1973 03 13. Övertagen av Thomesto Oy. Omdöpt till m/s Finnpartner i Göteborg.

1973 04 09. Insatt mellan Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde.

1973 09 08. Första kryssningen runt Kanarieöarna.

1974. Till sommar trafiken, Insatt mellan Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde.

1974 08 14. P.g.a. situationen på Cypern anser försäkringsbolaget att Medelhavet är ett "Unsafe Trade"-område.

1974 11 03. Avslutar trafiken i Östersjö området, därefter insatt på Väst-Afrika kryssningar.

1975. Till sommaren. Insatt mellan Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde.

1975 12 01. Upplagd i Helsingfors.

1976 03 24. Utchartrad till Olau Line. Omdöpt till m/s Olau Finn.

1976 05 01-1982 05 15. Insatt mellan Sherness - Vlissingen.

1981 06 10. Bombhot mot m/s Olau Finn. Falsklarm.

1981 05 15. Sista dagen i kanal trafiken. Har gjort 4286 resor mellan Sherness - Vlissingen för Olau Line.

1982 05. Såld till Finska Postbanken (PSP-Rahoitus Oy), Finland.

1982 05 25. Ankommer Kaskö. Omdöpt till m/s Folkliner. Utchartrad till Folkline för trafik mellan Kaskö - Gävle. Charter pris 22,000 FIM/dygn.

1982 08 12. Helsingin Sanomat meddelar att Folkline vill hyra ut m/s Folkliner.

1982 08 13. Oljeutsläpp från m/s Folkliner. Smutsade ner stränder utanför Kaskö, Närpes och Gävle.m/s Folkliner. Smutsade ner stränder utanför Kaskö, Närpes och Gävle.

1984 02. Merenkurkun Linjat Oy i samtal med Folkline om chartrande av m/s Folkliner för trafik Karleby-Umeå. Men vart inget mer än samtal.

1984 06. Folkline i svårigheter. VD:ns egna företag Hällströmin Vene Oy blir operatör, Folkline blir marknadsföringsbolag.Folkline i svårigheter. VD:ns egna företag Hällströmin Vene Oy blir operatör, Folkline blir marknadsföringsbolag.

1984 08 24. Folkline i konkurs. Aktiekapitalet på 6,5 miljoner FIM hade gått åt, och företaget hade över 10 miljoner FIM i skulder, och hade ingen egendom alls.

1984 08 27. Personalen sägs upp.

1984 09 03. PSP-Rahoitus säger upp charteravtalet, trafiken avslutas. Sista turen mellan Gävle - Kaskö. Upplagd därefter i Åbo och är till salu.

1984 11. Såld till Minoan Lines Shipping SA, Iraklion, Grekland för 4.8 miljoner USD.

1984 11 10. Omdöpt till m/s Festos lämnar fartyget Åbo för att ta sig ner till Medelhavet.

1998 02. Såld till Ferro Feribot ve Roro Tasimaciligi, Istanbul, Turkiet. (Registrerad i Belitze). Omdöpt till m/s Captain Zaman I .

1998 02 19. Lämnar Pireus mot Istanbul. Insatt i TEM-Diler Lines.

1998. Senare på året, Utchartrad till General National Maritime Co, Tripoli, Libyen för trafik mellan Benghazi - Valletta.

1998 07. I trafik mellan Brindisi - Igoumenitsa.

2001 06. Utchartrad till Sancak Line, Turkiet. Omdöpt till m/s Sancak I.

2001 06 02. Insatt mellan Brindisi - Cesme.

2003 04 16. Under iordningställande inför sommartrafiken, utbröt en brand på fartyget vid ett varv i Tuzla, Turkiet.

2003 04 19. Var branden släckt och fartyget var totalt förstört. Såld till upphuggning.

2003 07 24. Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning.

M/s Saga

Sjösättningen av skrovet, bild från Tom Johanssons samling.

Så skrev man i SST i oktober 1965, egen samling.

Svensk sjöfartstidning, Tom Johanssons samling.

Bilder från Tom Johanssons samling.

   

London 1969.

 

   

 

Stena Atlantica.

M/s Finnpartner

Bild från Tom Johanssons samling.

Vykort, Mikael Blombergs samling.

 

Nynäshamn, foto D Mandts samling.

Helsingfors 1973.

M/s Olau Finn

Bilder från Tom Johanssons samling.

Artikel på finska, från Tom Johanssons samling.

   
M/s Folkliner

S/s Borea 1981

 

1981 04 30 - 1981 05 13. Uthyrd till Folkline i två veckor för trafik Kaskö - Gävle. Rederiet skulle skaffa sig erfarenheter inför deras planerade trafikstart 1982. Första överfarten tog 12 timmar på grund av hårt väder. På återresan tvingades man kasta ankar utanför hamnen på grund av oväder. Där blev man liggande i tio timmar och pressen krävde presskonferens då man trodde att fartyget gått på grund.

 

Folkliner på varvet 1982.

 

Folkliner görs i ordning i maj 1982.

 

Folkliner 1982, foto A Rukakoski.

 

 

Folkliner 31 maj 1982, foto T Finell.

Bild från Tom Johanssons samling.

Foto © M. Hänninen, från Fakta om fartyg.

Fredrikskans hamn Gävle, våren 1983. Foto © K. Herrgård.

Foto © Anders Bergenek, från Fakta om fartyg.

Foto © M. Blomberg.

Vykort från egen samling.

Folkliner i Kaskö hamn. Foto © M. Hänninen, från Fakta om fartyg.

Foto © M. Hänninen, från Fakta om fartyg.

   
Kaskö 4/12 -83, foto T Finell. 1983.
 
Kaskö 1984, foto T Finell.    
M/s Festos

Bilder från Tom Johanssons samling.

M/s Captain Zaman I

Bild från Tom Johanssons samling.

M/s Sancak 1

Bild från Tom Johanssons samling.

 

Tuzla 19/4 2003, brinner och blir sedan skrotad.


Vasabåtarna -nostalgi!