Videoklipp från 1973
Historik:
1959 02 22. Beställd.
1960 05 04. Kölsträckt.
1960 11 26. Sjösatt.
1960 04 22. Provtur.
Levererades 26 april 1961 till
A/S Grenaa-Hundested Færgefart, Grenaa, Danmark.
1961 04 27. Provanlöp i
Hundested och Grenå.
1961 05 02. Pressvisning.
1961 05 10. Insatt mellan
Grenå - Hundested.
1963 05 18. Byggdes hängdäck
på bildäck i Kalundborg för att utöka bilkapaciteten.
1966 09 25. Insatt mellan
Hundested - Århus.
1967 02 20 - 1967 03 19.
Utchartrad till Juelsminde-Kalundborg Linien. Insatt mellan
Juelsminde - Kalundborg.
1968 03 10 - 1968 03 22.
Utchartrad till Juelsminde-Kalundborg Linien. Insatt mellan
Juelsminde - Kalundborg.
1968 11 06 - 1968 11 08.
Utchartrad till Lion Ferry, Halmstad. Insatt mellan Varberg
- Grenå under ordinarie färjas varvsöversyn.
1969 02 - 1969 02. Utchartrad
till Juelsminde-Kalundborg Linien. Insatt mellan Juelsminde
- Kalundborg.
1969 06 18. Preliminärt
köpavtal skrivet med Jakob Lines.
1969 07 16. Såld till
Varustamoyhtiö Jaakon-Linja Oy, Jakobstad (Oy Jakob Lines
Ab, Jakobstad), Finland. Pris FIM 6,72 milj.
1969 08 14. Meddelar Jakob
Lines styrelse att KATTEGAT skall döpas om till NORDEK och
målas blå-gul-vit när hon kommer i rederiets trafik.
1969 08 31. Sista dagen i
trafik mellan Grenå - Hundested.
1969 09 01. Dockas fartyget på
Aalborg Værft och målas under två dagar i Jakob Lines
färger. Vid dockningen konstaterades att ett av
propellerbladen hade fått en törn och måste bytas ut. Detta
medförde att säljaren av fartyget tvingades betala
dockningen.
1969 09 04. Kl 14.00 skedde
flaggbyte och fartyget övertogs av Jakob Lines besättning.
Omdöpt till NORDEK.
1969 09 05. Kl. 17.00 avgick
från Aalborg.
1969 09 08. Kl 08.00 ankom
fartyget för första gången till Jakobstad, efter att ha
legat stilla flera timmar utanför hamnen för att kunna
anlända enligt den utannonserade tiden. Fartyget mottogs av
femhundra personer i den hårda blåsten. Vid angöringen höll
det på att gå illa, då fartyget rände in i den nybyggda
kajen. Denna första angöring av hemmahamnen resulterade i
att det nymålade skrovet fick några mindre repor och att en
del plankor i kajen bröts. Dessutom fick Nedervetils
hornorkester som stod på kajen fly bort, med instrument och
allt, eftersom de var placerade på just det stället där
NORDEK träffade kajen.
Efter att man fått fören
förtöjd så tryckte vinden ut aktern på fartyget efter att
aktervajern slunkit i sjön och en annan vajer brustit höll
fartyget på att stöta i det tyska lastfartyget LUX, som låg
på andra sidan i hamnbassängen. Med någon meter tillgodo tog
propellrarna tag och det hela redde ut sig. På kajen fanns
en färdigbyggd bar som lyftes ombord och installerades innan
trafiken började.
1969 09 10. Kl 16-20 visades
fartyget upp för allmänheten, 5 000 personer besökte
fartyget. Rederiet hade anordnat gratis buss från torget i
Jakobstad till hamnen.
1969 09 11. Fartyget klassas i
Finland och får medföra högst 908 passagerare. Finska regler
innebär att varje passagerare skall ha tillgång till
sittplats.
1969 09 16. Kl 13.00 skulle
fartyget avgå på första turen mellan Jakobstad - Umeå för
200 inbjudna gäster. En del oförutsedda händelser gjorde att
man kom iväg först 40 minuter senare.
1969 09 17. Insatt i trafik
Jakobstad - Umeå, första turen hade 226 passagerare.
1969 09 29. Inställd tur
p.g.a. storm.
1969 10 23. maskinhaveri då
oljepumpen stannade och maskinmästaren inte uppmärksammade
detta så skadades 32 ram- och trycklager samt
propelleraxeln.
1969 11 20. Fyra timmar lång
provresa för att kontrollera att maskinen fungerar.
1969 11 21. Åter i trafik
efter maskinskadan.
1969 11 25. Insatt även mellan
Jakobstad - Skellefteå. Första turen med inbjudna över ett
stormigt Bottenviken. Trafik till Skellefteå på tisdagar och
torsdagar. Dessutom fyra turer i veckan Jakobstad – Umeå.
1969 11 28. På grund av att
ett rör till servostyrningen brustit så reagerade inte
propellerbladen som de borde och fartyget rände in i kajen i
Umeå i 3 knops fart och fick en del skador i fören.
Bilrampen på kajen skadades illa och efter att släppt av
passagerarna tvingades fartyget flytta till ett inre läge i
hamnen för att kunna lossa bilarna. På väg till det inre
läget hade fartyget även en grundkänning på Donaldgrundet.
1969 12 31. Andra
ungdomsringen hyrt fartyget för nyårskryssning Jakobstad -
Umeå.
1970 01 06. Sista turen för
säsongen Jakobstad - Umeå - Jakobstad.
1970 01 10. Lämnar fartyget
Jakobstad och går till Åbo för översyn och klassning.
1970 04 21 - 1970 04 30.
Utchartrad till Silja Line, Åbo, Finland. Insatt som
fraktfärja mellan Åbo - Norrtälje p. g. a. ökad frakt efter
KAPELLA kollision med VIKING 2.
1970 05 07. Planerad
trafikstart för fartyget mellan Jakobstad - Umeå, skjuts upp
på grund av issituationen.
1970 05 20. Avgick fartyget
från Åbo mot Jakobstad.
1970 05 21. Anländer till
Jakobstad. Fartyget har under vintern fått en ny bar på övre
däck och några nya kiosker har tillbyggts.
1970 05 23. Trafikstart för
året mellan Jakobstad - Umeå.
1970 06 07. Även trafik
Jakobstad - Skellefteå. 10 turer per vecka till båda de
svenska hamnarna.
1971 01 06. Sista turen för
säsongen Umeå - Jakobstad.
1971 01 08. fartyget avgår
från Jakobstad till Åbo för översyn och målning av utsidan.
Dessutom har det s k Solariet inretts till en bar och
information samt nya kiosker byggts. Dessutom har fartyget
fått läskautomater och en stereoanläggning installerats i
baren.
1971 05 09. fartyget anlände
till Jakobstad, fick hjälp av isbrytaren TARMO att ta sig in
till Jakobstad.
1971 05 13. Försöker Jakob
Lines få isbrytarhjälp så att de kan genomföra årets
premiärresa den 14/5. Premiären måste dock skjutas upp.
1971 05 15. Gör fartyget en
privatbeställd 5 timmar lång eftermiddagskryssning för att
kontrollera isarna.
1971 05 17. Årets premiärtur
Jakobstad - Umeå. Resan tog cirka 15 minuter längre en
normalt då man tvingades göra en extrasväng runt ett isfält.
1971 06 06. Fartyget gör en
PR-resa för hemstaden till Piteå. I Piteå kom det 6 000
personer för att bese fartyget.
1971 06 07. Även trafik
Jakobstad - Skellefteå.
1971 10 01. Endast trafik
Jakobstad - Umeå.
1971 11 13. Fartygets sista
tur Umeå - Jakobstad för året.
1971 11 20 - 1972 02 12.
Utchartrad till Jydsk Færgefart A/S, Insatt mellan
Juelsminde - Kalundborg. Ersätter KALLE som sålts till
Bornholmstrafikken.
1972 05 24. Anländer fartyget
till Jakobstad efter att ha genomgått varvsöversyn.
1972 05 26. I trafik Jakobstad
- Umeå.
1972 06 07. Även trafik
Jakobstad - Skellefteå.
1972 12 14. Sista turen
Skellefteå - Jakobstad.
1972 12 22. Sista turen Umeå -
Jakobstad. Anlände kl. 24.00 efter sista turen till
Jakobstad.
1972 12 26. Avgår fartyget
från Jakobstad till Åbo där hon läggs upp i väntan på
försäljning.
1972 12 28. Såld till Corsica
Ferries (Tourship group), Pascal, Lota, Panama för SEK 12
miljoner, för övertagande i mars 1973.
1973 03. Omdöpt till CORSICA
STAR.
1973. Insatt mellan
Genova/Livorno/Imparia - Bastia (Korsika).
1980 05. Såld till Shipping
& Touristco of Samos & Ikaria SA, Pireus, Grekland för 2,55
miljoner USD. Omdöpt till ICARUS.
1980 05. Insatt mellan Pireus
- Samos - Ikaria.
1991 06. Såld till Stewart
Shipping Co Inc (European Seaways) Valletta, Malta för 1,08
miljoner USD. Omdöpt till EUROPEAN GLORY.
1991 06. Insatt för European
Ferries Plc, mellan Brindisi - Igoumenitsa.
1997 01.
Såld till Ferro Ferryboat & RoRo Transportaion Co, Istanbul,
Turkiet. Omdöpt till CAPTAIN ZAMAN.
1997. Insatt
i trafik för UkraTurk Line mellan Istanbul - Odessa.
2000. Såld till Al Ramzani
Sea Transport Of Qatar, La Paz, Bolivia. Omdöpt till JASSIM.
2003 12 01. Sjönk fartyget vid
Wingate Reef när det låg uppankrat.