Min
mamma är född och uppvuxen i Wasa. Flyttade till Umeå
i början på 50-talet. Träffade farsan som var från
Holmsund (hon flöt inte iland på en livboj och gifte sig med första
bästa.....dom träffandes på ett helt annat ställe, faktiskt)
och på något sätt så kom jag till världen i November
1956. Morsan lämnade kvar sina nära och kära i Wasa när hon for
till Sverige, därför kom det för undertecknad att bli en väldig
pendling genom åren mellan
Umeå och Wasa eftersom jag nu hade min mormor och morfar, mina jämnåriga
kusiner, och sist men inte minst alla mina mostrar och deras
kompisar och pojkvänner i centrala Wasa!
Och länken dit var ju naturligtvis -Vasabåtarna.
Och just en
av mina mostrar, Eila, hade sen början på 50-talet jobbat på
”Korsholmsbåtarna” och det var i hennes hytt, som jag yttrade dessa ord.
- Få man pjata nuu???
Jag och
morsan hade nämligen blivit ombordsmugglade i Wasa av moster Eila,
och således (tjyv)åkte vi hem till Umeå. Vid avfärden sittande på
överslafen i Eilas hytt, hade jag fått stränga förhållningsorder
om att (med dagens språk) hålla käft!
Och det gjorde jag tydligen. Ända
tills då! Sen har jag alltid haft svårt för just det.
På
Korsholm III:an låg moster Eila´s hytt i direkt anslutning till
manskapsmässen som var belägen i fören och till största delen
under vattenlinjen, med endast runda ventiler under taket på de
brant sluttande väggarna. Mellan dessa gick en lång väggfast
soffa med ryggen mot fören, samt ett antal bord och stolar framför.
En barsk “tant”, för vilken jag var lite rädd, lagade mat,
diskade och kokade kaffe i ett, som jag minns det,
minimalt kök. Tanten, vars namn jag aldrig fått veta,
visade sig med tiden vara en vänlig sådan och som varande Eilas
systerson trakterades jag
ofta med en ilsket röd, men
god, lemonad. Vid ett tillfälle
kom det ned en ensam besättningsman som jag minns såg
“svartmuskig” ut. Slog sig ned vid bordet bredvid med kaffe och
en cigarett. Själv satt jag och ritade båtar och fartyg
med medhavda pennor och papper och sneglade lite förskräckt
i lönn på honom. Snart började
han intressera sig för vad jag ritade, vilket snart bröt isen
mellan oss och jag visade stolt upp mina alster. Aldrig kommer jag
att glömma hans kommentar samtidigt som han pekade med ett smutsigt
finger som höll runt den rykande cigaretten:
-
Nåå, in´t haar juu båååtaar skårrstenen
dä´på kommandåbrukkans taaak int´.....di haar jå denn
åvanförr maskiiinen ju......
Aldrig
mer skulle jag placera skorsten där
på taket till bryggans överbyggnad.
Många fler båtar skulle jag rita i framtiden men med
skorstenen alltid på “rätt” ställe. För jag hade ju fått
veta av en riktig sjöman. Många
fler ilsket röda lemonader skulle det också bli, men bara när jag
var i Wasa. Hartwall´s bryggeri sålde nämligen ingen läsk i
Sverige.
Korsholm
III blev min första länk med släkten i Finland. Med många gånger
stormande hav, svår sjögång och illamående passagerare. Själv
klarade jag mig oftast bra från just sjösjuka och blev alltmer
hemtam på båten. Ibland för hemtam kanske. Vid en
av överfarterna till Wasa valde jag att tillbringa tiden i
moster Eilas hytt i eftersom det var svår sjögång vid tillfället
och jag faktiskt inte mådde
särskilt bra. Eftersom stampningen var dånande, lite otrevlig
och svår där framme i fören, fick jag plötsligt för mig
att jag skulle upp till moster som jobbade i den aktra övre baren. Jag
visste att det gick en brant, lite kuslig, trappa från bildäcket
upp det främre övre däck. Jag samlade emellertid mod och travade
upp, men på något sätt så kom jag direkt upp på ytterdäcket
i fören av båten där vind och skum ven och yrde, men jag såg
samtidigt ytterdörrarna till de långa korridorerna som löpte längst
efter babord och styrbords sida i hela båtens längd, och som
skulle leda mig till mosters arbetsplats. Skulle jag våga rusningen
som kanske rörde sig om fem, högst åtta meter?
Sagt och gjort.
Jag trevade mig iväg över däcket, men blåste formligen fast mot
dörren i ett nafs. Minns ända att jag hann med att kasta en blick
upp mot kommandobryggan där jag fick ögonkontakt med en människa.
På grund av den enorma vinden som låg på och mina klena armar
fanns inte en chans att få upp dörren som var som fastsvetsad. Jag
försökte gå tillbaka till den skyddande trappan jag kommit ifrån,
men klarade bara några steg i den vrålande motvinden innan jag, nu genomblöt hamnade mot dörren
igen.
Jag var fast där ute på fördäck! Jag vet inte om jag lipade men
det är väl troligt.
Men,
som genom ett under känner jag hur dörrhandtaget som jag håller
mig fast i, viker sig och dörren pressas upp. Jag dras in med
starka armar av en stor man som har en mössa med blänkande svart
skärm. Han bannar mig på sjungande finlandssvenska , och det
faktum att småkillar som jag var ute på däck i detta väder. Jag
har på senare år gissat att det var just den mannen på bryggan
som jag fick ögonkontakt med när jag blåste över däcket.
Snörvlande förklarade jag det hela och han lotsade mig till
moster, där jag fick fler bannor, och ännu en röd lemonad av
Hartwall´s berömda produktion. I värmen och tryggheten hos moster
i baren började jag lugna mig......hmmmm....räddad av en riktig
styrman....eller till och med kapten!! Inte dåligt! Det skulle bli
något att berätta för kompisarna. Fast inte mamma.
Men
nu började ju Vasabåtarnas expansion. Korholm III:an gick i
graven. Och med hon även avfärder från kajen nedanför Stora
Hotellet i Umeå. Jag minns när det berättades att
den “nya” båten var så stor att den fick lägga till i
Holmsund, då var mina förväntningar maximerade.
Första gången hon låg därute i Holmsund var jag tvungen
att fotografera henne med min nya Agfa Iso Rapid, som jag vunnit
genom att samla en rent helvetisk mängd Merry-kapsyler. Det visade
sig sen att jag
“kapat bort” både för och akter på varje bild, vilket jag
skyllde på att Wasa Express var så stor att hon inte ens rymdes på
ett ordinärt fotografi. Jaja, tio år och väldigt ivrig klev jag
ombord och hon infriade alla förväntningar från min sida. Jag
hade nu kommit upp i “springåldern”, ni vet då man som kille
“springer” hela resan. Käkande godis. Och bara med korta
“kolla att dom sitter kvar-uppehåll” hos föräldrar som manade
en att vara “försiktig” och “inte springa ute och bli kall”
eller “inte skita ner sig“. Eftersom man fick uppehålla sig på
bildäck under resan dessa första år, och däcken var både många
och långa därifrån och upp, var möjligheterna oanade. Dessutom
hade jag nu tryggt moster Eila placerad i en spritkiosk på
styrbords sida i den “böjda” främre salongen. - Kanon!
Nu
började en intensiv och lärorik period av Vasabåtsåkande.
Springet blev man väl less på, så
därför började jag uppehålla mig allt mer hos moster i
kiosken. Här kom också det lärorika in. Tveksamt ämne dock.
Jag ska förklara igen!
Dåtidens
kiosker (detta var långt före snabbköpens tid) var fyllda till
bristningsgränsen med hela Vasabåtarnas sortimentet av godis,
sprit, öl och tobak. Fyllda ända upp under taket eftersom utrymmet
var starkt begränsat. Moster använde alltid en pall för att nå
upp till de översta hyllorna. Eftersom hon var kort i rocken fick
hon sträcka sig i alla fall. Upp på pallen och hämta, ned till
luckan, kunden och slå in i kassan. Krypa nere vid golvet och dra
fram cigarettlimpor av alla de sorter. Febrilt bläddrande i tummade
lathundar för att räkna om från Svenska kronor till Finska mark
och vice versa. Kassaapparat av märket “Sweda” med ljudnivå
som påminner om en gammal enarmad bandits. Överförfriskade
passagerare som vill betala med båda valutorna. Eller inte betala
alls. Folk
som inte förstår sig på tullransonerna....
Det var helt enkelt väldigt slitsamt för dessa anställda i
kioskerna. Köerna till dessa var
också på många av resorna timslånga......
Endast i slutet av resan kunde Eila få en välbehövlig paus och
ett bloss på en LM.
Det var där jag kom in i bilden.
Jag blev helt enkelt Eilas hantlangare det resor jag var med. Liten
och flink som man var for jag runt som en iller i hyllor och
skrymslen, lärde mig att spetsa öronen inför kundens val och önskningar
och Eila behövde inte ens kasta en blick på mig för att jag
snabbt som blixten plocka fram exakt rätt “Bols“, en halva
“Ballantines” och en limpa “North State”. Som elvaåring
blev jag kollosalt bevandrad i skillnaden mellan “Jonnie Walker Black Label” eller den vanliga sexåriga
med röd etikett. Jag visste
vad en V.S.O.P. stod för, och jag visste att
“Mac Barens Mixture” inte gillades av de som vanligtvis
stoppade sina pipor med Greve Gilberts Hamiltons blandning. Tveksamt
dock om dessa kunskaper var speciellt gångbara i mitt vanliga elvaåriga
liv. Men dom sitter där än, jag lovar.
Enda fadäsen jag minns var när det gick lite för fort och en hela
whiskey åkte ur min hand och krossades mot golvet.
Med trasa i näven på alla fyra på golvet skrattade Eila:
- Här gott folk torkar vi golven med whiskey. Vad torkar Ni med???
Jag älskade min moster.
Under
resans gång kom farliga typer i jeans-jackor ständigt upp från
fartygets djup med nya lådor sprit, cigaretter och chokladkakor.
Jag törs väl nu berätta att en tiomarks-sedel ibland snabbt gled
ned i kassan och en halva Kosken försvann innanför bältet på ett
par skitiga James-jeans. Att
berätta om alla överförfriskade,
roliga, mysiga och någon enstaka gång, elaka passagerare som
passerade utanför luckan är omöjligt men jag ska i alla fall nämna
ett minnesvärt par.
En
äldre parant, högljudd dam med hiskelig blommig klänning, vresig
efter timslång väntan i kön och hennes lilla magra make med
vattniga ledsna ögon och slokande mustasch
stod nu i begrepp att äntligen få handla. Kvinnan köper
godis, choklad och nyckelringar till barnbarnen, medan mannen inte
kan låta bli att slänga längtansfyllda blickar mot flaskorna
bakom oss. Tanten talar som sagt väldigt högt och dominerar alla
med sitt sätt. Mannen stirrar fortsatt på flaskorna. Säger inget.
När damen betalat sin kasse som innehåller allt utom sprit eller
tobak inser förmodligen mannen att tåget håller på att gå för
eventuella alternativa inköp då kön fortsatt är hopplöst lång.
Han tar mod till sig och hasplar ur sig:
- Men Helga......ska vi in´t köpa en liten fla....
Han pekar med ett skakigt pekfinger mot raderna av flaskor.
- Nehej du.........kom nu, andra vill handla.....tack för oss!! säger
hon och sliter formligen iväg mannen.
Eila skrattar och skakar på huvudet mot mig och vi glömmer snabbt
episoden. Men i slutet av resan då jag sitter på en kartong
cigarettlimpor och pustar, och
Eila på sin pall och smygröker, dyker plötsligt den lille mannens
trötta ansikte upp i luckan från ingenstans.
- Få já en ...en ...en.....säger han och pekar mot halvbuteljerna
med vodka samtidigt som han försöker få ordning på en driva mynt
som han har i handen. Eila tar fram en halva Koskenkorva och en en
febril mynträkning tar vid. Mannen är mycket stressad och kastar
skygga blickar över axeln hela tiden. Det visar sig att det fattas
ett par kronor för affärens genomförande. Katastrof!
Mannen ser gråtfärdig ut. Tiden står stilla......
Man kan nu se Holmsund i mörkret. De första passagerarna börja ta
på kappor och samla ihop påsar och väskor inför landstigningen.
- Nååå taaa denn! säger Eila och håller upp flaskan mot mannen.
Mannen kastar nya blickar över axeln och jag kan än idag svära på
att jag hörde en snyftning av lycka. Moster var en godhjärtad människa
också.
Även
på Wasa Express låg, som nämnts tidigare, min mosters hytt i fören
av fartyget även på det här fartygen. Längst fram på styrbord
sida och till största delen under vattenlinjen. Med yttervägg som
sluttade kraftigt och rund ventil. När jag stod på soffan mot väggen
nådde jag så långt upp att jag kunde titta ut genom det
oftast smutsiga ventilglaset. Jag liksom “låg på mage” mot den
starkt lutande väggen, om Ni förstår....
Men vilken syn! Det kraftiga bogsvallet vid full gång var enormt mäktigt.
Det kändes som om jag satt i en ubåt och såg ut genom ett
periskop, eftersom det såg ut som om svallet var ett par meter ovanför
mig. Jag kunde stå upp till en
kvart och bara titta på detta skådespel.
Så
kom “Botnia Express”. Moster fick en “ny” kiosk, men nu på
babord sida. Samma sortiment, lika trång och samma slit. Nu hade
jag kommit upp i tidiga tonår och hängde på somrarna på
“Botnias” täkta akterdäck, där det fanns både juke-box och
glasskiosk. Pryglade medpassagerare med “Led Zeppelin” samtidigt
som man slickade på en strut med “Tiger-blandning”. “Botnia Express” hade en
egenhet att liksom “rulla” sig fram under gång, aldrig en
stilla horisont om man kikade ut genom ett fönster. Ömsom
hav eller himmel. Hur stilla bottenvikens vatten än låg. Märkligt
fartyg!
Men
en gång krängde det till på allvar!
Vid
en hemfärd, då jag låg och slappade i en solstol på akterdäck råmade
plötsligt “Botnias” siren flera gånger och fartyget gjorde en
oerhörd överhalning, med roder säkerligen i dikt läge.
Maskinljudet från skorstenarna fick samtidigt en djupare ton och
jag, och flera med mig som nästan trodde att vi skulle kantra,
rusade fram till relingen och konstaterade att “Botnia” nära
nog kolliderat med ett litet lastfartyg som passerat i nordlig
riktning framför oss, men undvikit en katastrof med en våldsam
gir. För en gångs skull lite dramatik mitti högsommaren!
Sommaren
då jag var sexton år tillbringade jag nästan hela sommarlovet i
Wasa. Hängde oftast på
cafeteria tillsammans med min kusin Göran och hans kompisar.
Cafeterian, eller “Caffis” som vi sa, låg på kyrkoesplanaden,
vägg i vägg med en stor biograf. Där drack man en kopp kaffe för
57 penni, eller drack “limsa” (finsk förkortning
för “lemonad”) för en mark. Som man oftast delade med någon.
Och rökte! Något så helvetiskt!! Colt, eller i värsta fall
“Norrtis” eller North State om Ni så vill. Om jag inte minns
fel så ligger samma cafeteria där ännu i denna dag. Kvällarna
tillbringades inte helt sällan i någon av stans alla parker. Vi
var ett stort gäng tjejer och killar som ständigt höll ihop. Och
naturligtvis blev man ju kär. I Tuula.
I kort-kort kjol, söt som en ekorre, dåliga tänder och en rykande
Colt ständigt mellan pek- och långfingret. ....ja, alltså... inte
revolvern.......cigarettmärket.......hon rökte ..... som f.ö. nästan
alla hade vid den tiden i Finland. Jag var själv inte ett dugg bättre.
Hon
var alldeles underbar, och sommarjobbade dagtid på den nyöppnade cafeterian
“Panorama”, men ledig på kvällarna då vi tillbringade all tid
tillsammans. Vilket inte alltid sågs med blida ögon av hennes
kill-kompisar. Att vara
Svensk och komma till Finland.....vid den tiden, och dessutom sno åt
sig en av de sötare brudarna....njaaeee....
men vilken sommar det var..........
En
sommar som naturligtvis blev till grå och kall höst med hemfärd,
skola, en massa måsten och en enda stor längtan tillbaka till
Wasa, sommaren och Tuula. Lyckades klämma in några resor under hösten,
vilket bara gjorde det hela ännu jobbigare. Julfirandet och
jullovet skulle i alla fall förläggas till Wasa. Det bestämdes
redan tidigt under hösten.
“Scania
Express” skulle nu säkerställa själva transporten. En liten ful
“båt” vars enda företräde var att hon var en riktig
isbrytare. Eftersom isläget i December aldrig var speciellt besvärligt,
så räknade jag kallt med att själva överfarten inte skulle vara
något hinder.
Julen kom och
“Scania” gjorde sitt jobb, och jag tillbringade ett omtumlande
jullov i ett snövitt Wasa tillsammans med Tuula, som endast
grumlades av hennes småbröder som vi ständigt tvingades sitta
barnvakt hos, och som var de värsta odågor jag stött på , och
det faktum att tiden gick alldeles
för fort.
I ett litet nafs kom Söndag kväll
med avsked och hemfärd över ett kallt, issörjetjockt och ogästvänligt
kvarken. Ur isrännan i Vaskot rykte det av ånga och “Scania”
var överfull av Leningrad-resenärer
på hemfärd, alla med en turist-balalaika i bagaget och gammal
fylla i andedräkten.
“Scania” var om möjligt ännu
fulare än normalt och jag fann för gott att gå ut på akterdäck,
trots kylan, bara för att få vara för mig själv.
Ensam, blossande på en “Colt” och en hjärtesorg så stor
så stor, såg jag Vasklots oljecisterner försvinna i den kalldiset,
ackompanjerat till ljudet av “Scania” som pressade sig genom issörjan.
Jag förstod att det nu skulle ta ett par månader till jag kunde
komma tillbaka till Wasa och Tuula.
Tomhet!
Trist! .........Tuula ...
Plötsligt
faller min blick på juke-boxen som står översnöad kvar, som en
sorgligt fornminne från sommarens mer angenäma överfarter än
denna. Men...genom snötäcket
strilar det.....ljus! Den lyser!
Går den?? Är den påslagen??? Jag går fram till den och med en
vantklädd hand skrapar jag av snön från glasskivan och ser ned på
tablån av låtar och artister som jag lätt kan läsa eftersom den
faktiskt är i funktion. Åtminstone lyser lamporna i den.
Otroligt!
Jag läser mig genom listan av låtar.....Creedens...Mungo
Jerry....Lobo....Dark Lady med Cher....dom verkar helt fel här i
denna del av värden och denna årstid..........men....Black
Sabbath...och Paranoid...Wow...min musik! En låt femtio penni, tre
låtar en mark...
Jag chansar! Trycker med stora problem in ett femtiopenni-mynt
i det snöfyllda myntinkastet och trycker på
de isiga knapparna C8. Sakta, mycket sakta börjar skivorna
snurra. Jag ser och hör redan nu att det går tungt för maskinen
att tillgodose min betalda önskning. Men den stannar exakt mitt för
markeringen för C8, och lyfter som i slow motion skivan ned på
tallriken. Ett frostigt,
skrapande ljud från högtalaren och de första tonerna av
“Paranoid” med Black Sabbath skorrar ut i vinternatten.
Men på grund av kylan, eller det faktum att den stått obrukad de
sista månaderna, gör att skivan
går alldeles för långsamt! Fel varvtal liksom!
De
vanligtvis snärtiga inledande riffen av “Paranoid” förvandlas
plötsligt till en ödesmättad dödsmarch i djupaste bas....som en
jättes sista steg på jorden innan han kollapsar och faller död
ned, vilket också juke-boxen gör, med avstannad skivtallrik och
pickupen fortfarande i spåret. Avliden! Som jag!
Åtminstone själsligen.
När jag tittar bakåt är det bara svart bakom aktern på
“Scania Express”. Och i det mörkret försvinner Tuula och mina
tidiga tonår.
Moster
Eila hade nu börjat på “Polar Express”. Vilken skulle bli
hennes sista båt, innan hon steg iland
för gott efter trettio år till sjöss.
Själv
hade jag och mina svenska kompisar kommit
upp i rätt ålder för party-resor.
“Tur och retur med Vasabåtarna. Busstransfer. En övernattning i
dubbelrum på Hotell Waskia. Morgondopp i poolen samt Frukostbuffé.
Endast 295,- pp” som det kunde stå i annonserna.
Vilka
resor! Vid utresorna var stämningen redan på topp i bussen till
Holmsund. Alltid plats på första dukningen i “fartygets
matsal” som det alltid annonserades i allanropet. Där ökades
formen ytterligare. Åkte man “Polar” eller “Fenno” som
serverade sina Smörgåsbord längst bak i aktern, vibrerade allt
och alla i takt med propellrarna, som man satt rakt ovanför.
Sen tog baren och dansgolvet ombord vid, vilket sen fortsatte långt
in på småtimmarna när man anlänt till Waskia.
Behöver jag berätta att det oftast var ett rätt slokat gäng
på tillbaka resan. Trötta, solkiga, fåordiga och fattiga satt man
i cafeterian och och åt köttbullar med mos och mineralvatten. Någon
försökte till och med dricka mjölk.
På andra, kanske lite
mer stillsamma resor var det, om man åkte “Fenno” en höjdare
att äta i den Engelska Matsalen. Liten och mycket Engelsk
serverades alltid bra mat under långt mer stillsamma former än de
inte helt sällan, smått hysteriska Smörgåsborden.
Så
blev det Papenburg-systrarna som stod för transporterna i flera år.
Med ärvda namn som “Wasa Express” och “Botnia” blev dom
aldrig riktigt personliga för mig på samma sätt som de första
med samma namn, trots att det blev många turer med dessa.
Och sen tyckte jag helt enkelt inte att de var speciellt
vackra.
Även en hel rad av
inhyrda fartyg med mer eller mindre Grönalunds-mässiga namn som
“Sun”, “Star”, “Prince”, lämnade mig tämligen
likgiltiga. Man hann liksom aldrig lära känna de här fartygen.
“Kingen” gjorde däremot
redan på min första resa med henne, intryck. Med sina generösa
utrymmen och tjocka djupa soffor och fåtöljer, var hon otroligt
bekväm. Hon skulle fått stanna kvar här uppe i kvarken. Vilket förmodligen
hade varit lyckosamt för alla inblandade med tanke på vad som sen
hände.
“Queen”.
Jaha! Vad ska man säga? Ett fartyg där passagerarna knappt kunde
ta sig från fören till aktern. Hur var hon ritad? Vad var
meningen? Man hamnade liksom alltid i den stora aktra baren. Med en
mysfaktor som en Ford Transit. Men var skulle man annars sitta? Jag
lyckades aldrig hitta några bra alternativ. Förmodligen har jag väl
fel, men så kändes den båten i alla fall för mig. Trots detta så
har hon en betydelse för mig personligen, då hon var min sons första
och sista Vasabåt Sprang
som en vilde på det tomma dansgolvet, som barn gjort i alla tider på
dessa båtar.
Min
sista resa med Vasabåtarna gjorde jag och min sambo en söndag i september 1998 med
The grand old lady “Fennia”. Att det skulle bli min sista resa
visste jag inte då, men man hade ju läst och hört om att
framtiden skulle bli oviss för trafiken när vi gick med i EU. Men
det var som om jag och flera med mig, inte riktigt trodde på det.
De blå och vita båtarna hade ju alltid funnits. I hela mitt
liv faktiskt. Inte kunde man väl bara ta bort dom?
- Näee.
Men
det kunde man!
Och
med dom försvann en liten del av mitt liv.
Som
jag alltid kommer att sakna.
Sven-Erik
Nyström |