"Apollo var först i leveransen och "Viking-klassen" var född, ett nytt koncept med bilfärjor!

M/S Apollo Ännu i trafik Varvsnr: 560
Byggår: 1970 hos Jos L Meyer Papenburg-Ems Tyskland som M/S Apollo för Viking Line.
Längd: 108,7m Bredd: 17,2m Djup: 4,6m
Brt: 4 238 Nytt maskineri 1981: 4 899 kw, två 12-cyl. MAN/B&W 9L32/36 dieslar Fart: 18,5 knop Isklass: 1A
Pass: 1 200 Hyttplatser: 222 Bilar: 260/26 långtrad.
Historik:

1969 12 19. Sjösatt och döpt av Isabella Myrsten.

Levererades 29 april 1970 till Rederi Ab Slite/Rederi Ab Volo, Slite för en kostnad av 25 miljoner SEK.

1970 05 01. Besöker hemmahamnen Slite för att visas upp.

1970 05 02. Insatt i Viking Lines trafik mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.

1971 11 10. Stor sjöräddningsövning utanför Kapellskär, M/S Apollo agerar "offer".

1972 03 18. Trålaren Gaia sjönk i packis på Ålandshav, ca 10 sjömil nordost om Flötjan. Apollo räddar tre män ur en gummiflotte.

1973 07 19. Gick Viking 1 på grund och passagerarna flyttas med hjälp av en räddningskryssare till Apollo, som tar passagerarna till Kapellskär.

1975. På hösten, insatt mellan Stockholm - Mariehamn.

1976 03 12. Såld till Olau Line A/S, Ribe, Danmark.

1976 03 17. Omdöpt till Olau Kent.

1976 04 01. Insatt mellan Sherness - Vlissingen.

1980 09 10. Arresterad i Vlissingen.

1980 11 09. Såld på tvångsauktion till Sparekassen SDS, Köpenhamn, Danmark, som vidaresäljer fartyget till Nordisk Færgefart, A/S, Faaborg, Danmark. Omdöpt till Gelting Nord.

1981 03. Insatt mellan Fåborg - Gelting.

1982. Får fartyget nya huvudmaskiner vid Svendborgs Varv.

1982 05 01-1984 01. Insatt mellan Hundested - Sandefjord.

1984 01. Upplagd.

1984 03. Överförd till Nordisk Færgefart, A/S, Nassau, Bahamas.

1984 03. Utchartrad till Brittany Ferries, Morlaix, Frankrike. Omdöpt till Benodet.

1984 04 30. Insatt mellan Plymouth - Roscoff.

1985 03 28. Utchartrad till British Channel Island Ferries, Omdöpt till Corbiére. Insatt mellan Poole - Cherbourg.

1985 02 21 - 1989 04 10. Endast frakttrafik på linjen mellan Poole - Cherbourg.

1989 05. Utchartrad till Truckline Ferries. Insatt mellan Poole - Cherbourg.

1991 09 22. Sista dagen i trafik mellan Poole - Cherbourg.

1991 09. Såld till Oy Eckerölinjens AB, Douglas, Isle of Man. Management, Commercial Centre Inreko, Tallinn, Estland. Överförd till Estniska Skeppsregistret.

1991 11 03. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn för Estonian New Line med artistnamnet Linda 1.

1992. Planerar Eckerö linjen att sätta in fartyget mellan Grisslehamn - Eckerö, men det vart inget av det.

1992 07 16. Fartygets besättning vägrar att ta ombord en grupp Jugoslaviska flyktingar, då de ansåg det oklart om gruppen släpps in i Finland. (Rederiet ansvarar ju för att ta dem tillbaka till avgångsort)

1992 11 03. Bottenkänning när hon flyttas från Sumparn till Södra Hamnen i Helsingfors. Inga skador.

1993-1994. Går i trafik för olika Estniska Rederier, bl.a Tallink.

1993 05 07. Tullen i Helsingfors gör stor beslag av smuggelgods som kommit med fartyget från Tallinn. Då fortfarande i trafik för Estonian New Line.

1994 10 04. Efterverkningar av Estonia-olyckan, stoppas i Helsingfors på grund av defekter på bogport.

1994 10 07. Felet åtgärdat och i trafik igen.

1995 03. Omdöpt till Apollo. Insatt för Eestin Linjat.

1995. Överförd till det Finska fartygsregistret. Fortsatt trafik mellan Helsingfors-Tallinn.

1997 02 06. Avgick från Tallinn med den tredje porten öppen som ska var stängd. En skåpbil som inte hade fått plats ombord tilläts av misstag köra ombord. Besättningen valde att inte börja bråka med föraren utan lät bilen komma med. Den hade dock inte rymts om inte bogporten lämnats på glänt.

1997. På hösten läggs fartyget upp i Mariehamn.

1998 05 18. Utchartrad som Hotellfartyg i Viborg, Ryssland för ett halvår.

1998. till hösten, Upplagd i Mariehamn.

1998 11 09 - 1998 12. Utchartrad till Tallink. Insatt mellan Kapellskär - Paldiski som lastfärja.

1999 03 01. Utchartrad till Nordisk Færgefart, A/S, Faaborg, Danmark. Insatt mellan Bagenkop - Kiel. Rederiet har förköpsrätt på färjan efter 5 månader om taxfree fick vara kvar, vilket dock inte blev.

1999 06 30. Sista dagen i trafik mellan Bagenkop - Kiel.

1999 06. Överförd till Rederi Ab Eckerö, Eckerö.

1999 07 02. Läggs upp i Mariehamn och är till salu.

2000 01 26. Såld till Labrador Marine Inc, St John, New Foundland, Kanada.

2000 02 02. Avgick Mariehamn mot Kanada.

2000 08 18. Ankom St John, New Foundland, Kanada.

2000 05 01. Insatt för Woodward Group mellan St Barbe - Blanc Sablon.

2008 01 10. Bröt en brand ut ombord fartyg, som kunde släckas snabbt.

M/S Apollo dåtid!

ny1_l.jpg (3014 bytes)

ny2_l.jpg (2796 bytes)

ny3_l.jpg (2942 bytes)

En nylevererad Apollo görs i ordning, foto © Andreas Wörteler, fakta om fartyg.

Apollo i Slite 1/5 -70

Vykort från Kommandobryggans samling.

Vikinglinjens ABC 1975, Niklas Gustafssons samling.

M/S Olau Kent

Vykort från Mikael Blombergs samling.

Bilder från Tom Johanssons samling.

Vykort från Mikael Blombergs samling.

M/S Gelting Nord

Bilder från Tom Johanssons samling.

M/S Benodet

Bild från Tom Johanssons samling.

M/S Corbiere

Bilder från Tom Johanssons samling.

Bilder från Tom Johanssons samling.

M/S Apollo nutid!

Foto © Roger Bacon, fakta om fartyg.


Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård
Sidan uppdaterad 2018-11-17