Historik:
1969 12 19. Sjösatt och döpt
av Isabella Myrsten.
Levererades 29 april 1970
till Rederi Ab Slite/Rederi Ab Volo, Slite för en kostnad av 25 miljoner SEK.
1970 05 01. Besöker
hemmahamnen Slite för att visas upp.
1970 05 02. Insatt i Viking
Lines trafik mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.
1971 11 10. Stor
sjöräddningsövning utanför Kapellskär, M/S Apollo agerar "offer".
1972 03 18. Trålaren Gaia
sjönk i packis på Ålandshav, ca 10 sjömil nordost om Flötjan. Apollo räddar tre män
ur en gummiflotte.
1973 07 19. Gick Viking 1
på grund och passagerarna flyttas med hjälp av en räddningskryssare till Apollo, som
tar passagerarna till Kapellskär.
1975. På hösten, insatt
mellan Stockholm - Mariehamn.
1976 03 12. Såld till Olau
Line A/S, Ribe, Danmark.
1976 03 17. Omdöpt till
Olau Kent.
1976 04 01. Insatt mellan
Sherness - Vlissingen.
1980 09 10. Arresterad i
Vlissingen.
1980 11 09. Såld på
tvångsauktion till Sparekassen SDS, Köpenhamn, Danmark, som vidaresäljer fartyget till
Nordisk Færgefart, A/S, Faaborg, Danmark. Omdöpt till Gelting Nord.
1981 03. Insatt mellan
Fåborg - Gelting.
1982. Får fartyget nya
huvudmaskiner vid Svendborgs Varv.
1982 05 01-1984 01. Insatt
mellan Hundested - Sandefjord.
1984 01. Upplagd.
1984 03. Överförd till
Nordisk Færgefart, A/S, Nassau, Bahamas.
1984 03. Utchartrad till
Brittany Ferries, Morlaix, Frankrike. Omdöpt till Benodet.
1984 04 30. Insatt mellan
Plymouth - Roscoff.
1985 03 28. Utchartrad till
British Channel Island Ferries, Omdöpt till Corbiére. Insatt
mellan Poole - Cherbourg.
1985 02 21 - 1989 04 10.
Endast frakttrafik på linjen mellan Poole - Cherbourg.
1989 05. Utchartrad till
Truckline Ferries. Insatt mellan Poole - Cherbourg.
1991 09 22. Sista dagen i
trafik mellan Poole - Cherbourg.
1991 09. Såld till Oy
Eckerölinjens AB, Douglas, Isle of Man. Management, Commercial Centre Inreko, Tallinn,
Estland. Överförd till Estniska Skeppsregistret.
1991 11 03. Insatt mellan
Helsingfors - Tallinn för Estonian New Line med artistnamnet Linda 1.
1992. Planerar Eckerö
linjen att sätta in fartyget mellan Grisslehamn - Eckerö, men det vart inget av det.
1992 07 16. Fartygets
besättning vägrar att ta ombord en grupp Jugoslaviska flyktingar, då de ansåg det
oklart om gruppen släpps in i Finland. (Rederiet ansvarar ju för att ta dem tillbaka
till avgångsort)
1992 11 03. Bottenkänning
när hon flyttas från Sumparn till Södra Hamnen i Helsingfors. Inga skador.
1993-1994. Går i trafik
för olika Estniska Rederier, bl.a Tallink.
1993 05 07. Tullen i
Helsingfors gör stor beslag av smuggelgods som kommit med fartyget från Tallinn. Då
fortfarande i trafik för Estonian New Line.
1994 10 04. Efterverkningar
av Estonia-olyckan, stoppas i Helsingfors på grund av defekter på bogport.
1994 10 07. Felet åtgärdat
och i trafik igen.
1995 03. Omdöpt till Apollo. Insatt för Eestin Linjat.
1995. Överförd till det
Finska fartygsregistret. Fortsatt trafik mellan Helsingfors-Tallinn.
1997 02 06. Avgick från
Tallinn med den tredje porten öppen som ska var stängd. En skåpbil som inte hade fått
plats ombord tilläts av misstag köra ombord. Besättningen valde att inte börja bråka
med föraren utan lät bilen komma med. Den hade dock inte rymts om inte bogporten
lämnats på glänt.
1997. På hösten läggs
fartyget upp i Mariehamn.
1998 05 18. Utchartrad som
Hotellfartyg i Viborg, Ryssland för ett halvår.
1998. till hösten, Upplagd
i Mariehamn.
1998 11 09 - 1998 12.
Utchartrad till Tallink. Insatt mellan Kapellskär - Paldiski som lastfärja.
1999 03 01. Utchartrad till
Nordisk Færgefart, A/S, Faaborg, Danmark. Insatt mellan Bagenkop - Kiel. Rederiet har
förköpsrätt på färjan efter 5 månader om taxfree fick vara kvar, vilket dock inte
blev.
1999 06 30. Sista dagen i
trafik mellan Bagenkop - Kiel.
1999 06. Överförd till
Rederi Ab Eckerö, Eckerö.
1999 07 02. Läggs upp i
Mariehamn och är till salu.
2000 01 26. Såld till
Labrador Marine Inc, St John, New Foundland, Kanada.
2000 02 02. Avgick Mariehamn mot Kanada.
2000 02 18. Ankom St John, New Foundland,
Kanada.
2000 05 01. Insatt för Woodward Group mellan
St Barbe - Blanc Sablon.
2008 01 10. Bröt en brand ut ombord fartyg,
som kunde släckas snabbt.
2019 01. Avslutad trafik.
2019 01 17. Såld till Société des
traversiers du Québec, Quebec, Kanada.
2019 01 28. Ankom Matane, Kanada.
2019 01. Insatt mellan Matane - Baie-Comeau/
Godbout.
2019 02 25. Kolliderade med piren vid
tillägg i Godbout och fick ett hål i bogvisiret. Reparerades i Matane.
2019 03 10. Åter i trafik.
2019 03 16. Kolliderade med piren i Matane,
fick skador på skrovet samt bogvisiret.
2019 03 30. Ankom Quebec för uppläggning.
2020 11. Såld till lokala upphuggare i
Kanada. Meningen var att fartyget skulle sänkas som artificiellt rev men
dom planerna stoppades.
2021 08 02. Påbörjades bogseringen av APOLLO
från Quebec till Aliaga, Turkiet av bogserbåten MIRJANA K.
2021 09 05. Ankom Aliaga, Turkiet.
2021 09 08. Kördes upp på stranden. |