"För att upprätthålla trafiken Vasa-Övik och möta eventuell konkurrens så sattes Örnen [2] in i väntan på att man skulle få loss Polar Express som skulle övertas först 1970!

Nybyggd s/s Wellamo 1927, vykort från Mikael Blombergs samling.
Foto från M. Asklander.
Vykort egen samling.
Vykort från Fakta om fartyg.
Vykort från Fakta om fartyg.
Vykort från Mikael Blombergs samling.
Foto från FartygsGalleriet.
Södra hamnen i Helsingfors, vykort från Mikael Blombergs samling.

Röksalongen ombord, bild från egen samling.

Matsalen ombord, bild från egen samling.
© Roland Schultze.
© Foto Erik Hag.
Oulutar i Härnösand 1968, vykort egen samling.
5/4 1969. © Foto Bernt Fogelberg, från Olav Klemets samling.

S/s Oulutar anländer till Vasa första gången våren 1969 för att bli vasabåten Örnen [2]. Bilder från Mikael Blombergs samling.

Flaggan i topp när Örnen avgår på sin jungfruresa, klipp från M. Blombergs samling.
S/s Wellamo, modellen finns i aulan på hotell Ariadne i Värtahamnen. Foto togs av Sakari Saari.
Örnsköldsvik, foto © Silja Line, M. Stampehls samling.
S/s Örnen lastar bilar i Vasa hamn i juli 1969, bild från dagstidning, Mikael Blombergs samling.
Örnen vid norra piren i Vasa.
Övik.
S/s Örnen  [2]
Byggår: Byggd 1927 av A/S Kjøbenhavns Flydedok & Skibsværft, Søndre Værft, Köpenhamn, Danmark som S/S Wellamo.
Varvsnr: 112
Längd: 80,01 m      Bredd: 12,23 m     Djup: 5,24 m 
Brt: 1.944     Nrt: 890 
Maskineri: En tre cylindrig trippelexpansions ångmaskin byggd av varvet, Burmeister & Wain Ångmaskin.     Effekt: 2.190 bhp.     Fart: 13 knop 
Pass: 1:a klass 71 pers, 2:a klass 106 pers  Bäddar: 129

Historik:

Levererades 20 juni 1927 till Finska Ångfartygs AB, Helsingfors, Finland.
1927 06 22. Avgick Köpenhamn mot Helsingfors.

1927 06 24. Ankom Helsingfors och gjorde en uppvisningstur till Porkala.
1927 06. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn - Stettin, Helsingfors - Lübeck. 

1931. Insatt mellan Helsingfors - Köpenhamn - Hull.
1934 05 02. WELLAMO inviger "nya smörlinjen" Åbo - Hull.

1937. Insatt mellan Helsingfors/ Åbo - Stockholm.
1939 01 25. Vart fartyget 24 timmar försenad på resa Stockholm - Åbo, på grund av dimma, hade tvingats ankra utanför Fjäderholmarna.

1941 03 24. Fick fartyget fick mindre skador utav isskruvning, efter att ha suttit fast i isen i två dygn utanför Arholma.
1941. Under hösten, Upplagd i Stockholm.

1942 04 24. Anländer Wellamos besättning till Stockholm med ARCTURUS för att sätta fartyget i trafik igen.
1945 06. I trafik med transport av hemvändande ryska krigsfångar mellan Gävle och Rauma.

1945. Försedd med oljeeldningsaggregat och i trafik Stockholm - Åbo.
1945 08 19. Första fartyg i trafiken Helsingfors - Stockholm efter kriget.

1945 11 04. Höstens sista tur från Helsingfors. Flyttad till trafiken Åbo - Mariehamn - Stockholm. I trafiken mellan Stockholm - Åbo/Helsingfors var hon till 1964, när hon ersattes av ILMATAR.
1946. Inhopp i trafiken Helsingfors - Köpenhamn.

1947 11 27. Wellamo stoppad i Åbo i två dagar, p g a tjänstemannastrejk.
1950. Inhopp i trafiken Helsingfors - Travemünde.

1952 02 12 - 02 26. Wellamo gör en resa till Oslo i samband med de Olympiska spelen.
1958. Inför säsongen förseddes fartygets back med ett extra bildäck, för att höja bilkapaciteten.

1960. I sommartrafik Helsingfors - Travemünde.
1964 05 18. Sista turen Stockholm - Åbo.

1964 11. Ett kortare inhopp på linjen Stockholm - Helsingfors.
1965 07 09. I trafik Helsingfors - Tallinn, en trafik som legat nere sedan 1939.

1966. I trafik Helsingfors - Travemünde/Tallinn.
1966 09 19. Sista avgången från Travemünde. Sedan upplagd i Helsingfors

1967 10 23. Såld till M. Rauanheimo Oy, Karleby, Finland. Omdöpt till OULUTAR.
1967 10 25. Ankom Karleby och gjorde en resa Karleby - Uleåborg - Luleå.

1967 12 05. Uppvisningsresa Karleby - Härnösand - Skellefteå - Karleby.
1
967 12 06. Insatt mellan Karleby - Härnösand fram till årsskiftet. Sedan upplagd som hotell i Härnösand under vintern.

1968 05 18. I trafik Karleby-Härnösand/ Skellefteå, vissa turer via Jakobstad.
1968/1969. Under vintern låg OULUTAR som turisthotell i Härnösand.

1969 01. Såld till Rederi Ab Vasa-Umeå Ab, Vasa.
1969 05 08. Övertagen av Rederi Ab Vasa-Umeå Ab, Vasa. Omdöpt till
ÖRNEN.

1969 05 31. I trafik Vasa - Örnsköldsvik.
1969 08 31. Sista dagen i trafik för Vasabåtarna. De sista resorna gick i tjugotalsstil med hummer, champagne och charleston på programmet.

1969 09 22. Såld till Vasa Skrothandel, efter att japanska intressenter som tänkte bygga om fartyget till flytande krog backat ur och istället köpt Stella Polaris. Örnen klarade inte av de nya brandskyddsbestämmelserna.
1969 09. Såld till Helsingin Romuliike, Helsingfors och nedskrotad efter att ha tömts på inventarier vid Skatudden.

Bryggan.
Norra piren i Vasa sommaren -69 , foto Mikael Blomberg.
© Foto Erik Hag.
S/s Örnen i Helsingfors för skrotning 1969, urklipp från Tom Johanssons samling.
S/s Örnen i Helsingfors för skrotning 1969, M blombergs samling.


Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård
Sidan uppdaterad 2017-01-12