Levererades 5
juli 1974 till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.
1974 07 09.
Insatt för Viking Lines trafik mellan Helsingfors - Stockholm.
1980 06 01. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.
1980 07. Insatt
mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär.
1981 05 05. Sista dagen i trafik för Viking Line.
1981 06 10.
Omdöpt till m/s The Viking.
1981 06 18.
Insatt i Rederi Ab Sallys nya linje mellan Ramsgate - Dunkerque.
1981 08 21. Får
fartyget maskinhaveri på väg till Ramsgate, Man får igång den ena maskinen
och går tillbaks till Dunkerque.
1981 09. Läggs trafiken ner för säsongen och fartyget hyrs ut till Norska
polisen som använder fartyget som logementsfartyg i Alta Norge i två veckor.
1982 05. Tillbaks
i trafiken mellan Ramsgate - Dunkerque, men får ett stort maskinhaveri efter
några veckor.
1982 09. Bytts maskineriet vid Rickmers Verft, Bremerhaven, Tyskland.
1983 04 12.
Omdöpt till m/s Sally Express.
»1983 04 28. Insatt för Vasabåtarnas trafik mellan Vasa -
Umeå/Sundsvall. |
1984 02 10. Såld till
Fred Olsen & Co, Kristiansand, Norge.
1984 03 15.
Ankommer fartyget Kristiansand, Norge. Där tar dom nya ägarna över fartyget.
Omdöpt till m/s Bolette.
1984 03 23. Avgår
fartyget mot Jos L Meyer, Werft Papenburg-Ems, Tyskland. Ombyggd i aktern
med vilstolar.
1984 05. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals/Hanstholm. För att i slutet
av augusti bli upplagd i Kristiansand.
1985 04 03-1985
10 22. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals/Hanstholm.
1985 10 23.
Upplagd som hotellfartyg i Ålborg
1986 01 08-1986
03 22. utchartrad till GT-Linien för trafik mellan Gedser - Travemünde.
1986 06 -1986 10 22. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals/Hanstholm.
Därefter upplagd i Kristiansand.
1987 02 21-04 06.
Utchartrad som utställnings och mässfartyg för NOBIL och gick till olika
Norska hamnar med utställning ombord.
1987. Under sommaren trafik mellan Kristiansand - Hirtshals/Hanstholm.
1987 10 07-1987
10 15. utchartrad som hotellfartyg i Reykjavik under toppmötet mellan Reagan
och Gorbatjov. Upplagd därefter i Kristiansand.
1988 05 22-1988 06 12. Utchartrad till Isle of Steam Packet Co, Douglas,
Isle Of Man för trafik mellan Heysham/ Liverpool/ Belfast- Douglas.
1988 06. Under
sommaren trafik mellan Kristiansand - Hirtshals/Hanstholm.
1988 08 24. Utchartrad till "Vennskapsskipet Norge-Polen" för en resa mellan
Oslo - Swinoujscie.
1988 08 31-1988 10 29. Utchartrad
till Larvik Line för trafik mellan Larvik - Fredrikshavn.
1988 11. Såld till Compangie Maritime (Comarit), Tanger, Marocko
(dotterföretag till Fred Olsen), Omdöpt till
m/s BOUGHAZ.
1988 11 30. Sätts i trafik mellan
Algeciras - Tanger.
1995 10. Ombyggd med sidosponsoner vid Lloyds- Werft, Bremerhaven,
Tyskland.
1995 11 02. I trafik igen mellan
Algeciras - Tanger.
2000 07. Utchartrad till European Maritime Lines (Cia.
Trasmediterranea). Insatt mellan Tanger - Algeciras i någon månad.
2001 10 22. Ankom Barcelona för
uppfräschning.
2003 05-09. Utchartrad till Lineas Maritimas Europeas.
2006. Insatt för Comarit
mellan Algeciras - Tanger.
2011 12. Går rederiet i
konkurs och fartyget läggs upp i Algeciras.
2015 06. Såld på auktion.
2015 07 30. Bogserad av
KUNDUZ från Algeciras mot Aliaga.
2015 08 15. Ankom Aliaga,
Turkiet för upphuggning. |