M/s Viking 1

Klicka på bilden för mer bilder!

Viking 1 blir Wasa Express, en serie bilder av © Marko Hänninen, Nokia.

M/s Viking 1 görs i ordning i Mariehamn för trafiken uppe i Kvarken, bilderna tagna i juni 1983.

"Kärven" är också på plats!

Viking 1 i Vasa, klipp från Mikael Blombergs samling.

Foto Johan Grägg.

Sundsvall, lägg märke till "Viking 1" namnet på ljusskylten, foto Håkan Bruér.
Vykort egen samling.

Bild från Mikael Blombergs samling.

Parti av vykort, egen samling.

Omdöpt till Viking 1, foto från Andreas Wörtelers samling.

M/s Khalid 1

Foto © Frank Heine, Fakta om Fartyg.
Rickmers Werft, Bremerhaven 29/6 1984, bild från egen samling.                                

M/s Mecca 1

 

M/s Fagr

Foton från egen samling, fotograf Frank Heine.

M/s Fagr på kant, foto © Jukka Huotari, från Johan Snellmans samling.

M/s Wasa Express [3]

Varvsnr: 562 Byggår: 1970 hos Jos L Meyer Papenburg-Ems Tyskland som m/s Viking 1 för Viking Line.
Längd: 108,68m Bredd: 17,24m Djup: 4,6m
Brt: 4 491 Maskin: 8 000hk, två 12-cyl. Deutz dieslar
Isklass 1A Fart: 18,5 knop
Pass: 1 200 Bilar: 260 Hyttplatser: 222

IMO 7018599

"Inhyrd när den ordinarie m/s Wasa Express [2] var utlånad till Engelska kanalen.

Historik:

Kontraktstid: oktober 1968
Kölsträckning: 22/12 1969
Sjösättning: 6/5 1970
Leverans: 9/8 1970

1970 05 06. Sjösatt och döpt av Birgitta Johnsson.
Levererades 9 augusti 1970 till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.

1970 08 12. Insatt i Viking Lines trafik Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. Tog över passagerare och last från S/S VIKING som ankom från Nådendal för en sista gång till Mariehamn. VIKING 1 avgick därefter till Kapellskär.
1971 11 21. Gick på grund strax utanför Kapellskär på väg in mot hamnen.

1971 11 22. Kom fartyget loss och gick sedan till Finnboda varv efter det att lasten lossades i Kapellskär.
1974. På hösten upplagd i Mariehamn.

1974 - 1975. Ombyggd med fler hytter akteröver vid Jos L Meyer Werft, Papenburg.
1975 02 19 - 1975 04. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

1975 04 21 - 1975 05 01. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.
1975 08 15. På grund utanför Nagu. Drogs loss av bogseraren NAANTALI. Gick för egen maskin till Kapellskär för inspektion.

1976 02 - 1976 04. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.
1976 04 20 - 1976 04 26. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.

1980 03 - 1980 06 21. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.
1982. Planerad försäljning till Färöarna går om intet.

1982 04 13 - 1982 05 10. Utchartrad till Brittany Ferries, Morlaix, Frankrike. Insatt mellan St Malo - Portsmouth.
1982 05 14 - 1982 08 31. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. Därefter upplagd.

»»1983 06 09. Omdöpt till WASA EXPRESS. Insatt i Vasabåtarnas trafik mellan Sundsvall/ Umeå - Vasa.

1984 04 10. Omdöpt till VIKING 1. Upplagd i Mariehamn.
1984 06 20. Utchartrad till Khalid Shipping Co, Panama. Omdöpt till KHALID 1 för att bli pilgrimsfartyg. Ombyggd vid Rickmers Werft, Bremerhaven, Tyskland med större livbåtar samt får luftkonditionering.

1984 07 17. Avgick varvet mot Röda havet, senare överförd till Panama flagg. Insatt mellan Suez - Jeddah.
1985 05. Såld till Brave Commander Sa, Panama. Omdöpt till MECCA I.

1985 08 03. Får fartyget maskinrumsbrand när det ligger i Suez. Repareras senare.
1986 01. Såld till Khaled Fouda, Kairo, Egypten (Registrerad i Panama). Omdöpt till AL HUSSEIN II.

1991 01. Såld till El Salam Trading & Shipping, Kairo, Egypten, (Registrerad i Panama) Omdöpt till AL-QUAMAR AL-SAUDI AL-MISRI I.
1992. Omdöpt till MECCA I.

1993. Omdöpt till AL-QUAMAR AL-SAUDI II.
1994. Omdöpt till MECCA I.

1994 03 28. Går fartyget på grund ca 15 sjömil från Safaga. Kom loss från grundet.
1998 03. Läggs fartyget upp i Suez.

1999. Såld till Brave Commander, Sa, San Lorenzo, Honduras. Omdöpt till FAGR.
1999 01. Upplagd på redden till Port Tewfik i närheten av Suez.

2000 04 19. Kantrade och sjönk FAGR utanför Port Tewfik (Suez) under en storm som drabbade Röda Havet.
2002 10. Så bärgades vraket.

2002 10 15. Ankom lokala upphuggare i Suez, Egypten.


Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård
Sidan uppdaterad 2008-05-28