| 
      
        
            | 
				
					| 
					 | 
                
        | 
        
        M/s
              Wasa King | 
        
             |  
        | Varvsnr:
              590 | Byggår:
              1980 av Jos L Meyer Papenburg-Ems Tyskland som
          m/s Viking Sally för 
        
        Viking
        Line. |  
        | Längd:
          155,43m | Bredd:
          24,21m | Djup:
          5,55m |  
        | Brt:
          15 566 | Maskin:
          
        24 000hk, fyra 8-cyl. MAN L40/45 dieslar |  
        | Fart: 21 knop | Isklass: 1A |  |  
        | Pass:
                    2000 | Hyttplatser: 1
        190 | 
                    Bilar: 460 |  
        | IMO 7921033 |  
        | "Stor
    båt som jag hann åka med sommaren 1991 och i februari 1992. |  |  |  
            | Historik: 
              Kontraktstid: 11/9
				1979Kölsträckning: 18/10
				1979
 Sjösättning: 26/4
				1980
 Leverans: 29/6
				1980
 (OBS! effektiv tysk 
				byggnadstid:  8½ månad!!)
 Fartyget beställdes
				inte av SF Line utan av ett 
				norskt konsortium som hade för avsikt att starta trafik mellan 
				Norge och Tyskland. Det är oklart om det 
				var mellan norska Vestlands hamnar 
				(Bergen ex vis) över Nordsjön söderut till t.ex. Hamburg eller 
				om man verkligen skulle konkurrera med dåtidens Jahre Line med 
				sina lyxiga populära färjor från Sydnorge till Kiel eller 
				Travemünde - det torde vara enda alternativen. Ursprungligen 
				skulle hon bli lika lång som systern DIANA II -
				de är byggda på samma "hull form" - men med tiden blev NB 
				590 erbjudet SF Line som väl spekulerade på henne, men bjöds ut 
				till Rederi AB Sally -fartyget förlängdes 
				på ritningarna från 137 m LOA till 155 m LOA. Än idag ser man 
				det på ritningen var det är, under fartygets köl står 
				spantsiffrorna 0,1.....1XX - men i mitten står förlängningsdelen 
				med små latinska bokstäver: a, b,
				c, d, e...osv. 
				När hon kring 1984 fick sin aktersponson blev längden 157,02 
				meter ö.a.
 Levererad 29 juni 1980 till 
              Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.1980 07 02. Ankom Mariehamn från Papenburg.
 1980 07 05. Insatt i Viking 
              Lines trafik mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo och Kapellskär - 
              Mariehamn - Nådendal.1982 10 25. Gick fartyget lätt på grund i Åbo.
 1984 05 23. Gick fartyget på 
              grund i Åländska skärgården, Lyckas ta sig loss från grundet och 
              går sedan till Vuosaari, Helsingfors för reparation.1984 05 27. Åter i trafik.
 1985 04 02. Får problem med 
              ena propellern. Går på varv för reparation.1985 04 04. Åter i trafik.
 1985. Ombyggd med "duck tail".1987 10. Rederi Ab Sally drar sig ur Viking Line.
 1987 10. Utchartrad på 
              bareboat charter till Rederi Ab Slite för fortsatt trafik i Viking 
              Line.1988 11 05. Går fartyget på grund när det undsätter en seglare som 
              kommit i sjönöd straxt nedanför Furusund. Bägge propeller axlarna 
              får stora skador när fartyget går på grundet.
 1988 11 06. Ankom under 
              bogsering till Stockholm. Bogseras sedan till Finnboda Varv för 
              reparation.1988 12 09. Åter i trafik.
 1988 12 21. Såld till EFFOA, 
              Helsingfors, Finland, men fortfarande bareboat-chartrad av Rederi 
              Ab Slite till och med våren 1990.1990 04. Utchartrad till Silja Line. Omdöpt till 
				SILJA STAR.
 1990 04 20 - 1990 11. Insatt 
              mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.  
            
              | »1991 02 12. Första ankomst till 
              Vasa. Omdöpt till 
				WASA KING. 1991 02 15. Insatt mellan Vasa 
              - Umeå. 1991 06 - 1991 08. Insatt 
              mellan Vasa - Sundsvall. 1991 08. Insatt mellan Vasa - 
              Umeå. 1992. Registrerad för Effdo 3 
              Oy.  1991 02. Insatt i Oy Wasa 
              Lines trafik. och insatt mellan Vasa - Umeå/Sundsvall. |  1993 01. Såld till Nordström & 
              Thulin, Stockholm, men registreras hos E.Liini A/S, Tallinn, 
              Estland och Estline Marine Co Ltd, Nicosia, Cypern. Utchartrad av 
              det Cypriotiska företaget till E.Liini A/S Tallinn som ägs av 
              Nordström & Thulin, Esco (Estonian Shipping Company). Dom två 
              bolagen i sin tur chartrar ut fartyget till EstLine Ab för att 
              under Estnisk flagg sätts in mellan Tallinn - Stockholm. Denna 
              snåriga ägandeskap kan förklaras med att N&T fick ett lån hos den 
              Europeiska utvecklingsbanken (ERBD London) till köp av fartyget. 
              Fartyget pantsätts som säkerhet för lånet, men ERBD ställde ett 
              krav att fartyget måste registreras i ett land med fungerande 
              rättssystem och då Estlands rättssystem inte ansågs fullt utbyggt 
              så kunde inte Estland godkännas utan fartyget registreras på 
              Cypern.  1993 01. Omdöpt till 
				ESTONIA.1993 01 18. Insatt i trafik mellan Stockholm - Tallinn.
 1994 09 28 Klockan 01:24 sjönk 
              ESTONIA i Östersjön i den värsta fartygskatastrofen i 
              efterkrigstid. Över 850 personer omkom. Och ännu i dag så har 
              ingen utredning gjort gällande var det var exakt som orsakade 
              katastrofen. Den officiella utredningen hittar inga brister, medan 
              varvets utredning hittar brister på fartyget, den enda säkra är 
              att bogvisiret slets loss och tog med sig främre rampen så vatten 
              strömmade in på bildäck. Natten ESTONIA sjönk så var det stormigt 
              på Östersjön. |  
            | 
              M/s
              Viking Sally |  
          | 
			 Klicka 
			på bilden för att komma till Viking Sally sidan! |  
          | 
        
				 |  
          | 
			 | 
			 |  | 
		
            
			  | 
		
            
			  | 
		
            
			 |  
          | Modell
        av Kingen, Vasa sjömuseum, foto A-J Perkiömäki.  
			
        	 |  
          | Ritning 1
			  på Wasa King 1980 Ritning 2 på Wasa King 1980
 | Inredningsbilder hittar du här! |  |  |   |  
          |  |  | EffJohns presentation. | Närbild av
        modellen, foto Olavi Laakso! | "Bottenvikens
        mäktiga nyheter, Wasa Line och Wasa King" står det översatt från finska. En
          broschyr som delades ut vid lanseringen av både Wasa Line och Kingen. |  
          | 
			Originalfoton från Tom Johanssons samling. |  |  |  | 
		
            
             |  
          | 
            
             | 
            
             | Reklambild
        då Wasa King lanserades! | 
			Foto
            från Timo Niemeläs samling.  
        	 | "Tack
          för ditt deltagande i vår Lady Line kryssning", står det på
          baksidan av kortet, från Tom Johanssons samling. | Foto © K. Herrgård i Vasa hamn maj 1991. |  
          | Wasa King
          14/5 1991, foto © Juha Rautavirta. | Wasa King passerar Tranviken och
        Storholmen en försommarkväll 1991, foto © Owe Liljeholm. |  
          |  |  |  |  |  |  |  
          | 
		
        	Foton
            från bryggan på Kingen sommaren 1991, foton från egen samling. 
            
        	 | Foto ©  Peter Asklander 10/7 1991. | Sundsvall,
            i förgrunden 1:e styrman Teijo Seppelin. Foto © Jaana Seppelin. | 1991, Fennia och 
			Wasa King, foto M Blombergs samling. |  
          |  |  |  |  |  |  |  
          | Foto © Mikael Blomberg 1991. | Julen 1991, Botnia, Fennia och Kingen i Vasa
        hamn, foto ©  Mikael Blomberg. | Foto
            från Mikael Blombergs samling. | Reklambild. | Foto
            från egen samling. | Diabild
          från egen samling. |  
          |  |  |  |  |  |  |  
          | Reklam. | King har rundat Ensten på väg mot Sverige, 1992. |  |  |  |  |  
          |  |  |  |  |  |  |  
          |  |  | Holmsund |  |  | Holmsund |  
          |  |  |  |  |  |  |  
          | Holmsund | Holmsund | Holmsund |  |  |  |  
          |  |  |  |  |  |  |  
          |  |  |  |  |  |  |  
          |  |  |  |  |  |  |  
          | Foto © K.
            Brzoza. |  |  | Bingolandskamp,
			 Foto Olavi Laakso. | Vykort från egen samling. |  
          |  |  |  | -l.jpg) |  |  |  
          | Vykort från egen samling. | Holmsund |  |  |  |  
          |  |  |  |  |  |  |  
          |  |  |  | Sundsvall |  | Holmsund |  
          |  |  |  |  |  |  |  
          | Sundsvall | Foto M Blombergs 
			samling. | Kingen i Holmsund, Umeå. Del av vykort från Olavi Laaksos samling. | Wasa King passerar utanför Alnö, parti av vykort egen samling. | Fennia/ King i Vasa hamn, foto från Mikael Blombergs samling. | 1992. |  
          |  |  |  |  |  |  |  
          | Samma
          dag Wasa Queen hade premiär i Vasa så lades Kingen vid södra piren,
          foto © Jari Pellas. | Foto © Raimo A Wirrankoski 20/6 1992,
        från Paul Gunnsteds samling. | Wasa Queen/ King i Vasa hamn, foto
        från Mikael Blombergs samling. | Foto © Sten Carlsson. |  |  
          |  |  |  |  |  |  |  
          | Wasa
            King i Holmsund och Fennia och Kingen i Vasa 1992, foto © Kaj
            Höglund. | Wasa Queen/ King i Vasa hösten
        1992, foto © Mikael Blomberg | Bland
          de sista dagarna i Wasa Line, foto © Mikael Blomberg. | Kingens
          sista dag i Vasa, avgick dagen därpå till de nya ägarna, foto © Mikael
          Blomberg. | ©
          Foto Dirk Jankowsky, från Andreas Wörteler samling. |  
          |  |  |  |  |  |  |  
          | Foto M Blombergs 
			samling. | Foto
            från egen samling. |  | Bild
          från Mikael Blombergs samling. | Bild från tidtabell. |  |  
          | M/s
              ESTONIA 
          
          	
              Klicka här för att fortsätta till Estonia sidan! |  |