M/s Kalle III

"Klicka på bilden för att komma till Kalle lll sidan!

Modell av Prinsen på Vasa sjömuseum, foto © A-J Perkiömäki.
Ritning på Princens syster!
Prinsen första gången i Vasa! Foto från M. Blombergs samling.
Prinsen första gången i Vasa! Foto © Pekka Airaksinen,  från Tom Johanssons samling.
Foto från Mikael Blombergs samling.   
Flaggspelet i topp! Bild från Olavi Laaksos samling.
Juli 1989
Umeå
Vasabåtarna.
Reklambild från Vasa hamn.
Monterat vykort, Mikael Blombergs samling.
Foto © K. Brzoza.
Samlad flotta, foto från Mikael Blombergs samling.
Foto från Mikael Blombergs samling.
Foto från Tom Johanssons samling.
Foto från egen samling.
Foton Erik Hags samling.
Vasabåtarna.
Foto från Mikael Blombergs samling.   
Vykort, egen samling.
Vasabåtarna.  
 
Bilder från Mikael Blombergs samling.

M/s Wasa Prince

Varvsnr: 2255 Byggår: 1974 hos Shichau-Unterweser AG Bremenhaven Tyskland som m/s Kattegatt II.
Längd: 118,5m Bredd: 18,52m Djup: 5,08m
Brt: 5 030 Maskin: 13 400hk, två 12-cyl. MAN/Augsberg V6V 40/54 dieslar Fart: 20 knop
Pass: 1 200 Hyttplats 26 Bilar: 330
Isklass: 1B

 

IMO 7360681

"M/s Wasa Prince passade bra på Umeå linjen eftersom den var en dagbåt, den hade bara hytter för chaufförer.

Historik:

Kontraktstid:
Kölsträckning:
Sjösättning: 28/9 1974 som "KATTEGAT II"
Leverans: 18/12 1974 som KALLE III

Levererades 18 december 1974 till Jydsk Færgefart A/S, Juelsminde, Danmark.

1974 12. Insatt mellan Juelsminde - Kalundborg.
1981. Såld till K/S Difko XVI, Juelsminde, Danmark.

1983 06 04. Sista dagen i trafik mellan Juelsminde - Kalundborg.
1983 06. Utchartrad till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland. Överförd till det Finska Skeppsregistret.

1983 07. Omdöpt till THE VIKING.
1983 07 17. Insatt för Sally Line mellan Ramsgate - Dunkerque.

1989 01 07. Avslutad charter för Sally Line.
1989 01 - 1989 03. Utchartrad till B&I Line, Dublin. Insatt mellan Holyhead - Dublin, men låg mest upplagd i Dublin.

1989 03. Ankommer Rickmers Lloyd Werft, Bremerhaven, Tyskland för ombyggnad och anpassning för den nya trafiken.

»»1989 05. Utchartrad till Oy Vasabåtarna, Vasa, Finland. Omdöpt till WASA PRINCE.

1989 05. Insatt i Vasabåtarnas trafik mellan Vasa - Umeå,

1989 12 27 - 1990 04. Utchartrad till Sally Line. Insatt mellan Ramsgate - Dunkerque.

1990 04 27. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1991. Såld till EffJohn Gruppen.
1991. Såld till Difko Leasing International A/S, Holsterbro, Danmark.

1991 05. Utchartrad till Bornholmstrafikken, Rönne. Omdöpt till PEDER OLSEN.
1991 06 03. Insatt mellan Rönne - Ystad, Rönne - Köpenhamn samt Rönne - Mukran.

1998 06 24 - 1998 09 02. Insatt mellan Rønne - Swinoujscie.
1999 10 29. Upplagd i Rönne, senare flyttas fartyget till Fredericia.

2000 01. Såld till Nav. Arcipelago Maddalenino Spa, Neapel, Italien (Moby Lines).
2000 01 03. Omdöpt till MOBY LALLY.

2000 01 14. Avgick Fredericia mot Italien.
2000 01 22. Ankom Livorno.

2000 06 01 - 2000 09 11. Insatt mellan Genua - Bastia.
2000 09. Insatt mellan Piombino - Portoferraio.

2004. Insatt mellan Livorno - Bastia.

 
 
 
 
 
Ramsgate
© Foto Fotoflite.

Ramsgate januari 1990, fotoflite, egen samling.   
Ramsgate

M/s Peder Olsen

Wasa Prince i Rönne, foto Jürgen Steins samling.
Bild från Tom Johanssons samling.
Vykort, egen samling.
Foto från egen samling.
Rönne. 
 
06-1989
September 1991, vykort från Tom Johanssons samling. 
Bild från Tom Johanssons samling.

M/s Moby Lally

Bild från Tom Johanssons samling.
M/s Moby Lally, © foto Frank Lose.
Foto Jan Vinther från Mikael Blombergs samling.
Foto 2014
M/s Moby Baby 2
Foto 05-2019

Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård
Sidan uppdaterad 2019-12-22