Historik:
Kontraktstid: juni
1973
Kölsträckning: 16/9
1974
Sjösättning: 30/1
1975
Leverans: 6/12
1975 /övertogs på charter av Bore Lines kryssningar
1975 11 05. Avgick Nantes till St Nazaire för dockning.
Levererades 6 december 1975
till Oy Höyrylaiva Oy Bore/Ångfartygs Bore Ab, Åbo, Finland.
Kostnad för fartyget 116 miljoner FIM.
1975 12 11-1976 05 07. Utchartrad till Oy Finnlines Ltd,
Helsingfors, Finland. Insatt i kryssningstrafik runt Kanarieöarna
och till Afrikas västkust, Artistnamn
FINNPARTNER.
1976 05 12. Första ankomst
till Åbo, avgick sen till Stockholm.
1976 06 - 1976 11 10. Insatt i Silja Lines trafik mellan
Stockholm-Helsingfors.
1976 09 20. Bore Star
kolliderar med ett tankfartyg i Stockholms skärgård. Fartyget får
bogskador.
1976 11 - 1977 05 13. Utchartrad till Oy Finnlines Ltd,
Helsingfors, Finland. Insatt i kryssningstrafik runt Kanarieöarna
och till Afrikas västkust, Artistnamn
FINNPARTNER.
1977 06. Insatt i Silja Lines
trafik mellan Stockholm-Helsingfors.
1977 07 29. Hjälper fartyget till med sökandet efter en person som
fallit överbord från VIKING 5.
1979 01 01. Ändrar rederiet
namn till Oy Bore Line Ab, Åbo, Finland.
1980 07 11. Såld till Finska ångfartygs Ab (FÅA), Helsingfors,
Finland. Insatt mellan Stockholm-Mariehamn-Åbo.
1980 09 01. Omdöpt till
SILJA
STAR.
1983 03 07. Fartyget som ligger i Värtahamnen, Stockholm och
håller på att lasta, börjar överraskande flytta på sig på grund av
SILVIA REGINA håller på med förtöjningsmanöver. Resulterar i att
rampen mellan fartyget och gångbron lossnar, och en finsk
passagerare faller i havet och drunknar.
1985 01 01. Ekonomipersonalens
skötsel övertas av Silja Line (tidigare av ägaren).
1986 01 30. Såld för 16,5 miljoner USD till Baldur Ltd, Hamilton,
Bermuda. (Seacontainers Ltd, Hamilton, Bermuda). Omdöpt till
ORIENT EXPRESS.
1986. Insatt i kryssningar med
utgångspunkt Venedig.
1986 12. Utchartrad till Club Sea Inc, Antigua. Omdöpt till CLUB
SEA.
1987 04. Tillbaks från
charter. Omdöpt till ORIENT EXPRESS.
1987 04. Insatt mellan Venedig-Pireus-Istanbul. Under
vinterhalvåret, Insatt i kryssningar runt Kanarieöarna.
1989. Utchartrad till Europe
Cruise Line (EffJohn). Omdöpt till
EUROSUN för kryssningar runt
Kanarieöarna och till Afrikas västkust.
1989 12. Såld för 40 miljoner USD till Eurosun Ltd, Hamilton,
Bermuda (EffJohn).
1990 05. Omdöpt till
ORIENT
EXPRESS.
1990 05. Insatt mellan Venedig-Pireus-Istanbul.
1990 11. Omdöpt till EUROSUN.
1991 05. Såld till Orient Line Pte Ltd, Singapore. (EffJohn
International), Omdöpt till Orient Sun för kryssningar med
utgångspunkt Singapore.
1992 03 30. Såld för 155 miljoner
FIM till Effdo 3 Oy (c/o Wasa Line Oy Ab) Vasa, Finland.
1992 04 02. Ankom Kotkan
Telakka Oy, Kotka, Finland för ombyggnad för 45 miljoner FIM. Det
som gjordes om var , Sponsorer, hyttrenovering, nya
konferensutrymmen, nya restauranger samt förhöjd isklass.
1992 04 03. Omdöpt till
WASA
QUEEN.
1992 05 15. Insatt i Wasa
Lines trafik mellan Sundsvall - Vasa och Umeå - Vasa.
1992 06 13. Ca. 10km sydost om
Sundsvall får fartyget en brand i en transformator. Resulterar i
blackout, och Wasa Queen driver omkring på havet.
1992 06 14. Under nattens
småtimmar så är branden i transformator släckt. De reparerar och
hon fortsätter till Vasa med eskort.
1992 12 19. En MYCKET kraftig
storm på Finska västkusten. WASA QUEEN återvänder till Sundsvall
pga. alltför svårt väder.
1993 12 04. WASA QUEEN får
styrmaskinsproblem strax efter avgång från Vasa. Kör i dålig sikt
(snöyra) på Patria-grundet utanför Vasa.
1993 12 05. Passagerarna
evakueras med hjälp av Silmä (Silmä betyder Ögat) och Replot. En
del tas ombord på Fennia, en del tas till Replot och därifrån med
buss till Vasa. Efter evakueringen drog man henne flott ca 20.30
och hon återvände till Vasa. Vet ej hurdana skador hon fick.
1993 12 31. Så intrigeras Wasa
Line i Silja Line och namnet Wasa Line försvinner.
1993 12 31. Överförd till Wasa
Line Oy Ab, Mariehamn, Finland.
1994. På vinterhalvåret börjar
fartyget gå mellan Helsingfors-Tallinn.
1995 03 14. dåligt väder,
väntar i timtal i Vasa på att vädret skall lätta.
1996 05 06-1996 09 03. Insatt
mellan Vasa - Umeå.
1996 09 04 -1999 09 23. Insatt
mellan Helsingfors-Tallinn.
1999 09 25. Insatt mellan Vasa
- Umeå.
2000 12 31. Sista dagen i
trafik mellan Vasa - Umeå.
2001 01 01. Upplagd i Vasa,
Finland. |
2001 07. Utchartrad till
Italienska myndigheter för att vara hotell fartyg i Genua, Italien
under G8 mötet.
2001 07 05. Avgick Vasa mot
Genua, Italien.
2001 07 16. Ankom Genua.
2001 07 26. Såld till Megastar
Capricorn Ltd, Panama. (Star Cruises).
2001 08 02. Avgick Genua mot
Singapore för ombyggnad.
2001 09 21. Insatt under två
veckor på kryssningar från Singapore.
2001 10. Insatt mellan
Hongkong - Xiamen för Star Cruises dotterföretag Cruise Ferry.
2007 07. Insatt på Casinokryssningar från Port Kelang.
(12-timmars)
2008 10. Upplagd i Port Kelang.
2009 04. Såld till Chryses Finance
Co, Panama (Management Ilion Lines S.A.). Omdöpt till
ARBERIA.
2009 05 23. Ankom Pireus roads
för att gå på varv i Perama.
2009 06 27. Avgick Pireus.
2009 07 - 2011 02. Insatt
mellan Trieste - Durres - Bari.
2010 11. Management Nel Lines, samt insatt för Nel Lines mellan
Bari - Durres.
2011 02 26. Ankom Taranto.
2011 03 01. Avgick Taranto mot Valletta.
2011 03 02 - 2011 03 16. Låg
fartyget redden i Valletta.
2011 03 16. Avgick Valletta mot Keratsini.
2011 03 22. Ankom Keratsini.
2011 03 29. Såld till AMET Shipp, I Pvt, Ltd, Chengalpattu
(registrerad för Academy Of Maritime Education and Training,
Chennai), Indien. Omdöpt till
AMET MAJESTY.
2011 04 11. Avgick Keratsini
mot Colombo, Sri Lanka för varvsbesök.
2011 06 08. Insatt på kryssningar och som utbildningsfartyg
mellan Sri Lanka - Anadaman - Phuket - Mumbai - Goa - Lashdweep
- Kochi - Maldiverna.
2013 05. Sålt till Indiska
upphuggare.
2013 05 17. Ankom Alang, Indien på sin sista resa. |