I trafik: 1993
Varvsnr: 380
Byggår:
1974 hos Rickmers Werft Bremerhaven Tyskland som m/s Stena Normandica.
Längd: 120,78m
Bredd: 21,5m
Djup: 5,9m
IMO 7360605


Brt: 12 108
Maskin: 15 360kw, två 12-cyl. MAK dieslar
Knop: 20
Bilar: 480
Pass: 1 084
Hyttplats: 48

"M/s Wasa Sun kallades "sardinburken" eftersom den var inhyrd från Italien och inte så fräsch heller. Det klagades en hel del på den här båten.

Historik:

Kontraktstid: februari 1973
Kölsträckning: okänt
Sjösättning: 11/5 1974
Leverans: 11/12 1974

Levererades 11 december 1974 till Stena Ab, Göteborg.

1974 12 - 1975 01. Utchartrad till Enterprise Nationale de Transport Maritime des Voyageurs (E.N.T.M.V.), Algeriet. Insatt mellan Marseille - Alicante - Alger.
1975 04 22. Insatt mellan Göteborg - Kiel som lastfärja. Under försommaren även insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1975 09. Utchartrad till Enterprise Nationale de Transport Maritime des Voyageurs (E.N.T.M.V.), Algeriet. Insatt mellan Marseille - Alicante - Alger.
1976 01 - 1976 04. Utchartrad för en resa mellan USA - Persiska Viken.

1976 04. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.
1976 06 20. Utchartrad till Gedser-Travemünde Ruten A/S, Gedser, Danmark.

1976 06 21. Avgick Göteborg mot Gedser.
1976 06 - 1976 12 24. Insatt mellan Gedser - Travemünde.

1977 02. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn under ordinarie färjors varvsöversyn.
1977 03 01 - 1977 03 10. Utchartrad till North Sea Ferries B.V., Rozenburg. Insatt mellan Rotterdam - Hull.

1977 03 11 - 1978 01 21. Insatt för North Sea Ferries mellan Rotterdam - Ipswich.
1978 02 13. Utchartrad till Normandy Ferries. Insatt mellan Southampton - Le Havre.

1978 04. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.
1978 05. Insatt mellan Göteborg - Kiel som lastfärja.

1978 07 - 1978 12. Utchartrad till Enterprise Nationale de Transport Maritime des Voyageurs (E.N.T.M.V.), Algeriet.
1978 12. Går fartyget till varv för att anpassas för sin nya charter. Får bla.. sidosponsoner.

1979 03 03. Utchartrad till Sealink UK Ltd., London.
1979 03 04. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.

1979 06 - 1979 09 23. På grund av tekniska problem är fartyget ur trafik.
1984 02. Registrerad för Stena Shipping Line Ltd, Nassau, Bahamas. Samma trafik.

1985 04 15. Såld till Royal Scot Leasing Ltd, Nassau, Bahamas. (Sealink British Ferries Ltd ). Omdöpt till ST BRENDAN. Insatt mellan Fishguard - Rosslare.
1989 10. Såld till Navigazione Arcipelago Maddalenino, Neapel, Italien för leverans i mars 1990.

1990 03 05. Sista dagen i trafik mellan Fishguard - Rosslare, Övertagen sedan av dom nya ägarna. Avgick till Portoferraio.
1990 05. Omdöpt till MOBY VINCENT.

1990 05. Insatt för Moby Lines mellan Livorno - Bastia.
1990 07. Insatt mellan Genua - Bastia.
»»
1993 06 01 - 1993 10 02. Utchartrad till Silja Line, Vasa, Finland. Insatt mellan Umeå - Vasa. Artistnamn "WASA SUN".

1993 10 . Åter från charter. Insatt i Moby Lines trafik.
1994. Insatt mellan Livorno - Bastia.

1997 06 - 1997 08. Utchartrad till Comanav, Marocko, Insatt mellan Tanger - Algeciras.
1998. Överförd till det Portugisiska registret, Hemmahamn Funchal, Madeira.

1998. Insatt mellan Genua - Bastia.
1999. Överförd till det Italienska Skeppsregistret, Hemmahamn Neapel.

2000 06 01. Insatt mellan Civitavecchia - Olbia.
2001. Registrerad för Moby Lines S.r.l., Neapel, Italien.

 
m/s Stena Normandica
M/s Stena Normandica, bild från Tom Johanssons samling.
M/s St Brendan, bild från Tom Johanssons samling.
Däcksplaner på Wasa Sun.
Orginalfoton, Tom Johanssons samling.
Foto © Marko Stampehl.
Foto © Mikael Blomberg.
Vykort, egen samling.
Foto © Sören Lundh Hviid.
Foto © Mikael Blomberg.
m/s Moby Vincent
Foto © Andreas Wörteler, Från Micke Asklanders samling.
Vykort, från Mikael Blombergs samling.

Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård
Sidan uppdaterad 2009-06-22