Historik:
Kontraktstid: december 1971
Kölsträckning: 14/2.1972
Sjösättning: 13/6.1972
Leverans: 15/2.1973
1971 12. Ursprungligen beställd
av Fearnley & Eger, Oslo för trafik mellan Södertälje -
Travemünde. Kontraktet togs över av Lion Ferry. Såldes senare
till ett konsortium bestående av A/S Ganger Rolf (22,95%), Den
Norske Middelhavslinjen A/S (10,20%), A/S Borgå (7,65%), A/S
Bonheur (7,65%), A/S Jelölinjen (2,55%) Fernley & Eger
Befraktningsforretning A/S (38,0%), A/S J. Ludwig Mowinckels
Rederi (10,0%) och Roald P. Aukner (1,0%). Redas av Fred Olsen &
Co, Oslo, Norge.
1972 06 13. Sjösatt som PRINCE
OF FUNDY II.
1973 01 14. Avgick Nantes mot St Nazaire för dockning.
1973 01 22. Provtur.
Levererad 15 februari 1973 till Fred Olsen A/S, Oslo, Norge.
1973 02 15. Avgick varvet mot
Hamburg.
1973 02 17 - 1973 02 23. Utchartrad till Prinzen Line. Insatt
mellan Bremerhaven - Harwich.
1973 02 24 - 1973 03 03.
Insatt mellan Hamburg - Harwich.
1973 03 04. Lastade full last med personbilar i Bremen för att
lossa dessa i New York.
1973 05 15. Visningstur för
Prince of Fundy Line mellan Portland - Yarmouth.
1973 05. Kryssning från Boston till Bermuda.
1973 05 - 1973 09 01. Insatt
Prince Of Fundy Lines trafik Portland, Maine, USA - Yarmouth,
Nova Scotia, Kanada i samarbete med Lion Ferry.
1973 09 04 - 1974 06. Insatt i Commondore Cruise Lines
kryssningstrafik i samarbete med Wallenius, Lion Ferry och Fred
Olsen mellan Miami - Cozumel - Vera Cruz - Key West.
1974 06 01 - 1974 08 30.
Insatt Prince Of Fundy Lines trafik Portland, Maine, USA -
Yarmouth, Nova Scotia, Kanada.
1974 09 01 - 1975 06. Insatt i Commondore Cruise Lines
kryssningstrafik mellan Miami - Cozumel - Montego Bay - Port Au
Prince.
1975 06 01 - 1975 08 30.
Insatt Prince Of Fundy Lines trafik Portland, Maine, USA -
Yarmouth, Nova Scotia, Kanada.
1975 09 01 - 1976 05 31. Insatt i Commondore Cruise Lines
kryssningstrafik mellan Miami - Cozumel - Montego Bay - Port Au
Prince.
1976 06 01 - 1976 08 30.
Insatt Prince Of Fundy Lines trafik Portland, Maine, USA -
Yarmouth, Nova Scotia, Kanada.
1976 09 01. Avgick från Portland till Trondheim för en charter
till NATO.
1976 09. Efter chartern till
Nato, Ankommer fartyget Akers Mekaniske Verksted, Oslo, Norge
för uppfräschning.
1976 10 12 - 1978 03 30. Utchartrad till Det Bergenske D/S A/S,
Bergen, Norge. Insatt mellan Bergen/Stavanger/Kristiansand -
Newcastle.
1978 04 01. Utchartrad Stena
Ab, Göteborg på bareboat-charter. Omdöpt till SCANDINAVICA.
1978 04 10. Insatt mellan Göteborg - Kiel, Under sommaren även
mellan Kiel - Korsör, Göteborg - Frederikshavn
1978 12 21 - 1979 01 26. Avgår
SCANDINAVICA på en fyra veckors kryssning från Göteborg till
Karibien.
1979 02. Går fartyget på grund utanför Göteborg.
1980 12. Diskussioner mellan
Brittany Ferries och Fred Olsen om att chartra SCANDINAVICA
efter utgången charter hos Stena Line. Men eftersom fartyget var
chartrat av Stena med förtur varje månad så vart det inget av
den affären, Tänkt namn på fartyget var TREGOR.
1981 09 14. Avslutad charter för Stena, Registrerad för Samiet
Bolero A/S, Oslo. Omdöpt till BOLERO.
1981 10 02. Ankommer
Frederikshavns Vaerft, Frederikshavn, Danmark för ombyggnad med
ett tredje bildäck.
1982 01 01. Insatt mellan Kristiansand - Frederikshavn på grund av
ombyggnad av hamnen i Hirtshals.
1982 02 02. Insatt mellan
Kristiansand - Hirtshals.
1982 09 23. Insatt mellan Hirtshals - Stavanger - Bergen.
1983 05 03. Brand bryter ut
under resa mellan Stavanger - Hirtshals, En person omkommer. Går
in till Kristiansand där lasten lossas och passagerarna får
kliva på ett annat fartyg för att komma till Hirtshals.
1983 05 06. Avgår fartyget mot Blohm & Voss, Hamburg, Tyskland för
reparation.
1983 06 01. Insatt i trafik
igen.
1984 06 19 - 1984 08 30. Insatt mellan Kristiansand - Harwich.
1985 05 29. Avgick Kristiansand mot Vasa.
1985 09 05. Insatt mellan
Hirtshals - Kristiansand - Egernsund - Stavanger - Bergen.
1986 06 17. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals, under
vecksluten mellan Kristiansand - Harwich.
1986 08 28. Utchartrad till
NATO. Insatt som trupptransport resa mellan Plymouth - Larvik -
Aalborg - Echenførde - Köpenhamn.
1986 09 22. Utchartrad till Dansk Statoil för en resa mellan
Köpenhamn - Stavanger - Aarhus.
1986 09 30. Insatt mellan
Hirtshals - Kristiansand - Egersund - Stavanger - Bergen.
1987 06 17 - 1987 08 26. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals,
under vecksluten mellan Kristiansand - Harwich.
1987 08 27. Insatt mellan
Hirtshals - Kristiansand - Egersund - Stavanger - Bergen.
1988 06 16 - 1988 08 24. Insatt mellan Bergen - Stavanger -
Egernsund - Hirtshals.
1988 08 24. Insatt mellan
Hirtshals - Kristiansand - Egersund - Stavanger - Bergen.
1989 09 01 - 1989 09 20. Utchartrad till Nato som trupptransport
fartyg mellan Plymouth - Scapa Flow - Trondheimfjord - Harstad.
1990 - 1990 06 16. Insatt
mellan Bergen – Stavanger – Hirtshals/ Kristiansand – Hirtshals.
1990 03 02 - 1990 03 31. Ombyggd vid Blohm & Voss, Hamburg, Fick
hytter på bildäck monterat.
1990 03 12. Registrerad för
P/R Ganger Rolf & Bonheur, Oslo.
1990 06 17 - 1990 08 21. Insatt mellan Bergen - Stavanger -
Hirtshals/ Molde - Ålesund - Måløy - Bergen - Newcastle.
1990 08 22. Insatt mellan
Molde - Ålesund - Måløy - Bergen - Newcastle.
1990 12 15. Registrerad för Color Line A/S, Oslo, Norge. Omdöpt
till JUPITER.
1991 01 04. Insatt mellan
Kristiansand - Hirtshals.
1991 06. Omålad vid Framnäs Mekaniske Verksted, Sandefjord, Norge.
1991 06. Insatt mellan Oslo -
Hirtshals.
1991 08. Insatt mellan Kristiansand - Hirtshals.
1992 06. Fick fartyget brand
ombord i maskinrummet.
1992 06 - 1992 08. Insatt mellan Oslo - Hirtshals.
1992 08 - 1993 06. Insatt
mellan Kristiansand - Hirtshals.
1993 06 01 - 1993 09. Insatt mellan Oslo - Hirtshals.
1993 09 23 - 1994 03. Insatt
mellan Kristiansand - Hirtshals.
1994 04 24. Utchartrad till SF-Line, Mariehamn, Finland. Avgick
Kristiansand mot Åbo.
1994 05 01 - 1994 09 01.
Insatt i Viking Lines trafik mellan Kapellskär - Mariehamn -
Nådendal. SF-Line hade förköpsköpsrätt på fartyget, men avböjde.
1994 09 03. Ankommer varvet i Sandefjord för upprustning.
1994 10. Ombyggd Haugesund
Mekaniske Verksted. Omdöpt till CRUCERO EXPRESS.
1994 11 05. Avgick Haugesund mot Colon, Panama.
1994 11. Såld till B Skaugen
Holding A/S, Nassau, Bahamas. (ett Color Line Förtag).
1994 12 02 - 1996 09 18. Utchartrad till Linea Crucero Express
(Promotora de Navigacion, Panama).
1994 12 02 - 1996 09 18.
Insatt mellan Cartagena - Cristobal.
1996 09 18. Blir charteravtalet mellan Crucero Express och Color
Line uppsagd från Crucero Express sida och då hade fartyget
passagerare ombord, Kapten vart tvungen att lösa detta problem.
1996 10. Upplagd i St
Petersburg, Florida, USA.
1996 10 04. Utchartrad till Emerald Empress Holdings Ltd, Omdöpt
SEMINOLE EMPRESS. Påbörjas ombyggnad på fartyget vid akter med
swimmingpool.
1997 04 01. Fick Emerald
Empress Holdings ekonomiska problem. Då börjar det en tvist
mellan Color Line och Emerald Empress Holdings där Color Line
hävdar att dom har lagt ner ca 1,2 Milljoner dollar, Emerald
Empress Holdings hävdar att dom lagt ner 5 Milljoner dollar. Det
blev juridiska problem av det hela och fartyget började rosta så
smått, Bland annat var Color Line oroliga för ballast tankarna
eftersom fartyget låg "övergivet" i St Petersburg.
1998 02. Efter det att
parterna blev överens, så kunde Color Line ta över fartyget.
1998 02 21. Flyttas fartyget till Tampa Shipsbuilding för att
klargöras.
1998 05 09. Avgår Tampa mot
Norge, men under färden över Atlanten omdirigeras fartyget till
Fredericia Vaerft.
1998 05 23. Ankommer varvet i Fredericia där hon läggs upp.
1999 02 15. Såld till Caspi
Shipping Ltd, Haifa, Israel. Registrerad för Alberta Trading
Co., Nassau, Bahamas. Omdöpt till MAGIC I.
1999 04 24. Avgick Fredericia mot Eleusis för ombyggnad.
2000. Insatt i kryssningar
från Haifa för Magic Cruise Lines.
2003 03. Utchartrad till Ocean Club Cruises, USA. Omdöpt till
MIRAGE. Insatt på två dagars kryssningar från Port Canaveral -
Key West via Bahamas.
2004 01. Går rederiet i
konkurs och fartyget läggs upp i Cape Canaveral.
2004 03. Såld på auktion till Isramco Inc, Nassau, Bahamas.
Upplagd.
2004. Omdöpt till MIRAGE I.