1972 08 28. Sjösatt. Döpt av
Britt-Marie Myrsten.
Levererades 11 december 1972 till Partrederi i Slite. Delägare Rederi
Ab Volo, Rederi Ab Slite, Simsonship Ab, Ivar Sund Lidingö och Ab Nils
Thorwaldsson Saltsjöbaden. C.B. Myrsten var huvudredare.
1972 12 13. Visade upp i Slite.
Sedan visades fartyget upp i Stockholm innan fartyget sattes i trafik.
1972 12 17. Insatt i Viking Lines trafik mellan Kapellskär - Mariehamn
- Nådendal.
1973 09 02 - 1974 06 10. Insatt
mellan Stockholm - Mariehamn - Nådendal/ Åbo.
1974 06 11 - 1974 08 26. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn -
Nådendal.
1974 08 27 - 1975 06 01. Insatt
mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.
1975 06 02 - 1975 09 04. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn -
Nådendal.
1975 09 05 - 1976 04 30. Insatt
mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.
1976 05 01. Insatt mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.
1978 07 04. Fartyget går på grund
vid Kvarngrund, söder om Mariehamn. Väjde för två segelbåtar. Började
läcka olja.
1978 07 05. KAPELLA tar över DIANA passagerare och lasten tas över av
TRAVETAL.
1978 07 06. Kommer DIANA loss från
grundet, Går till Finnboda varv för reparation.
1978 07 15. Åter i trafik.
»»1978 07. Såld till Oy Vaasa-Umeå Ab,
Vasa, Finland för 42,6 miljoner SEK med leverans 1979.
1979 04 26. Övertagen av Oy Vaasa-Umeå
Ab, Vasa, Finland vid Beckholmens Docka, Djurgården.
1979 04 26. Omdöpt till
BOTNIA EXPRESS.
1979 04 26. Utchartrad till Rederi Ab Myrsten, Slite.
1979 04 26 - 1979 06. Insatt i
Viking Lines trafik mellan Kapellskär - Mariehamn - Nådendal.
1979 06 05 - 1979 06 15. Insatt i Viking Lines trafik mellan Stockholm -
Mariehamn - Åbo.
1979 06 20. Insatt i Oy Vasa - Umeå
Ab:s trafik. Där kommer hon att trafikera Vasa - Sundsvall/
Örnsköldsvik/ Umeå.
1979 06. Rederiet säljs till Enso-Gutzeit Oy, Imatra, Finland.
(Hemmahamn Vasa).
1980. På våren. Ombyggd vid
Rauma-Repola, Nystad, Finland med en ny grill restaurang.
1980 06 01. Rederiet ändrar namn till Oy Vaasanlaivat-Vasabåtarna Ab,
Vasa, Finland
1982 07 07. Rederiet säljs till
Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.
1985 02 25. Fartyget fast i is Kvarken, kommer loss med hjälp av isbrytaren TARMO.
1985 03 12. Fastnar i packis utanför Umeå.
1987 02. Rederiet säljs till Rederi Ab EffJohn Oy (Effoa, Johnson Line
och Union Bank Of Finland). Så blev Vasabåtarna en del av Silja Line.
1988 12 21. Fastnar i packis utanför
Vasa, FENNIA hjälper till för att få loss fartyget.
1989 01. Utchartrad till Sally Line U.K. Insatt mellan Ramsgate -
Dunkerque.
1989 03. Tillbaka från charter.
1989 02 27. Såld till Partrederi Botnia Express, Vasa, Finland.
1989 11 08. Utchartrad till Jakob
Line, Jakobstad, Finland. Insatt mellan Skellefteå - Jakobstad, Fartyget
får artistnamnet "POLAR PRINCESS".
1990 03 06 - 1990 03 19. Insatt för Baltic Express Line mellan
Helsingfors - Tallinn, (Fartyget lade aldrig till i Tallinn, Utan bara
klarerades).
1990 03 20. Avgick Helsingfors mot
Vasa.
1991 12 27. Såld till Effdo 3 Oy, Vasa, Finland. |
1992 02 28. Såld till Rederi Ab
Eckerö, Mariehamn, Finland. Omdöpt till
ALANDIA.
1992 04. Insatt i trafik mellan Grisslehamn - Eckerö.
1992 04 - 1992 06. Utchartrad till
Corona Line för trafik mellan Karlskrona - Gdynia.
1992 06 12. Insatt mellan Grisslehamn - Eckerö.
1992 12 20. Upplagd i Eckerö.
1993 03 09. Åter i trafik mellan Grisslehamn - Eckerö.
1993 08 26. Insatt mellan
Helsingfors - Tallinn.
1993 12 21. Åter i trafik mellan Grisslehamn - Eckerö.
1994 08 01. Insatt mellan
Helsingfors - Tallinn.
1994 08 25. Utchartrad till Oy Eestin-Linjat Ab Ltd, Mariehamn. Insatt
mellan Helsingfors - Tallinn.
1995 02 16. I Finska nyheterna. 88
Iranska flyktingar från Tallinn kom till Helsingfors med ALANDIA.
1995 06 - 1995 08. Insatt mellan Grisslehamn - Eckerö.
1995 08 24. Utchartrad till Oy
Eestin-Linjat Ab Ltd, Mariehamn. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.
1995 06 - 1995 08. Insatt mellan Grisslehamn - Eckerö.
1996. Överförd till Rederi Ab
Eckerö, Eckerö, Finland. Insatt mellan Grisslehamn - Eckerö.
1996 08. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.
1998 02 09. Sista dagen i trafik
mellan Helsingfors - Tallinn.
1998 02 13. Insatt mellan Grisslehamn - Eckerö.
2001 03 - 2001 04. Byggs om med
aktersponsoner vid Alandia Yard, Mariehamn, Åland.
2003 05 01 - 2003 05 05. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.
2004 01 - 2004 04. Ombyggd vid
Baltic Repair Yard, Tallinn, Estland.
2004 10 05 - 2004 10 15. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.
2004 11 26. Utchartrad till
RG-Line, Vasa, Finland.
2004 11 30 - 2004 12 08. Ankom GV dockan, Stockholm för varvsbesök
innan chartern.
2004 12 09. Ankom Holmsund för att
proviantera, men efter avgång från Holmsund mot Vasa så fick fartyget
en lättare grundkänning. Vid dykning så upptäcktes skador på ena
propellern.
2004 12. Avgick Holmsund mot Mariehamn för reparation.
2004 12. Reparation vid Algots
Varv, Mariehamn.
2005 01 14. Provtur efter reparation. Därefter upplagd eftersom
RG-Line inte längre var intresserad av att chartra fartyget.
2005 02. Utchartrad till RG-Line.
2005 02 26 - 2005 03 09. Insatt mellan Vasa - Umeå.
2005 04 22. Insatt mellan Eckerö -
Grisslehamn.
2005 05 23. Gick fartyget på grund utanför Eckerö, kom loss efter ett
tag.
2005 09 12. Avgick Mariehamn mot
Tallinn.
2005 09 12. Insatt mellan Tallinn - Helsingfors.
2005 09 15. Avgick Tallinn mot
Mariehamn för ordinarietrafik mellan Eckerö - Grisslehamn.
2005 10 04 - 2005 10 13. Insatt mellan Tallinn - Helsingfors.
2005 10. Upplagd i Mariehamn.
2006 04 08. Såld till
Bayway Shipping Co, Majuro, Marshall Island (Skarfia Shipping Co,
Monrovia, Liberia) för 2,1 miljoner €
2006 05 04. Avgick
Mariehamn mot Stockholm.
2006 05 05. Dockade in
på GV dockan, Beckholmen för vissa arbeten innan leverans
till nya ägaren.
2006 05 16. Dockade ut från
GV dockan, Beckholmen och gick till Värtahamnen (Malmkajen).
2006 05 16. Övertagen
av dom nya ägarna. Omdöpt till
JAMAA II. Satt
under Honduras flagg, hemmahamn San Lorenzo.
2006 05 22. Avgick
Stockholm mot Grekland.
2006 07 02. Ankom
Jeddah.
2006 07 30. Avgick Jeddah
(Destination okänd).
2006 09. Insatt i
trafik till och från Jeddah.
2007 07. Registrerad för
Yellow Star Nav, S.A. Monrovia, (Horizon Worldwide Trading,
Aten, Grekland) Liberia. Satt under Honduras flagg,
hemmahamn San Lorenzo.
2012 04 01. Upplagd i Suez.
2012 04. Överförd till Panama
flagg.
2014 02. Överförd till
Kambodjansk flagg, hemmahamn Phnom Pehn.
2015 11. Omdöpt
till RAHAL.
2021 03. Såld till Indiska
upphuggare, satt under Komor flagg, hemmahamn Moroni för en
sista resa.
2021 03 17. Ankom Alang,
Indien.
2021 03 26. Kördes fartyget
upp på stranden. |