Byggår
: 1931 på Oskarshamns Mekaniska Verkstad som "s/s Öland".

Varvsnr:
280
Längd: 37,39 m  Bredd: 8,56 m  Djup: 3,25 m
Efter ombyggnad 1958: 48,79 x 8,56 x 3,50 m.   
Brt: Efter ombyggnad 422
Maskin: 865 hk, en 3-cyl. trippel ångmaskin. Fart: 11 knop
Bilar: 10 st efter ombyggnad 35   Pass: 354 (inga bäddar).

IMO. 5193890

 

Historik:

1930 09 21. Beställd.

1931 01 02. Sjösatt, samt döpt av byråchef Högners fru.
1931 09 28. Provtur.

Levererades 28 september 1931 till Kungliga Generalpoststyrelsen, Stockholm.

1931 11 01. Insatt mellan Kalmar - Färjestaden. Kalmar - Borgholm. Vissa turer även mellan Kalmar - Stora Rör - Borgholm.
Var insatt i trafik mellan den 1 november till den sista april varje år under tiden hon var ägd av Kungliga Generalpoststyrelsen. Resten av året låg hon upplagd vid Oskarshamns varv eftersom hon var isförstärkt och man ville spara fartyget under sommarmånaderna.

1941 - 1942. Under de svåra isvintrarna hade ångaren svårt att ta sig fram. Hon kunde inte svänga i isen vid Färjestaden och tvingades många gånger backa hela vägen tillbaka till Kalmar.

1946. Ombyggd till oljedrift.
1952. Övertagen av Ångbåts Ab Kalmarsund, Kalmar. Insatt mellan Kalmar - Färjestaden under vinter halvåret, samt Kalmar - Borgholm på sommaren.

1953 02 06. Gick på Enstensgrundet. Lotsbåten från Kalmar tog över de 7 passagerarna.
1953 02 07. Flottagen och förd till Kalmar för undersökning och reparation.

1954 07 11. Grundstötning utanför Borgholm, loss för egen maskin. Svårt läck och vatten trängt in i maskinrummet. Gick efter dykarundersökning i Borgholm till Kalmar för reparation.
1956. Tagen ur trafik och upplagd vid Kalmar Varv.

1958 06 01. Såld till Rederi Ab Vasa-Umeå, Vasa.
1958 06 26. S/S ÖLAND lämnar Kalmar.

1958 08. Ankom FV Hollming Oy, Rauma, Finland för förlängning, Ombyggnad till bilfärja med sidoport.  Ny skorsten samt en cafeteria byggd på akterdäck. Omdöpt till KORSHOLM III.
1958 12 13 Återlevererad från varvet.

1958 12 15. Första resan Vasa - Umeå.
1959 05 23 - 1959 11 07. Insatt mellan Vasa - Umeå, Trafikstarten skulle skett den 11 maj men försenades p g a isläget.

1960 05 09 - 1960 12 10. Insatt mellan Vasa - Umeå.
1961 04 10 - 1961 12 30. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1962, 1963. Insatt mellan Vasa - Umeå.
1964 05 02 - 1964 12 05. Insatt mellan Vasa - Umeå. 

1965 06 22 - 1965 08 31. Insatt mellan Vasa - Umeå.
1966 05 27 - 1966 08 30. Insatt mellan Vasa - Örnsköldsvik.

1967 09 20. Såld till Suomen Valtio (Finska Staten) för 120,000 FIM. Omdöpt till KORSHOLM. Ombyggd till stabsfartyg.

1975. Överförd till Finska Sjöfartsstyrelsen som Moderfartyg för sjömätning.
1985 11. Utrangerad och satt till försäljning.
1985. Såld till Oy Kanora Ab, Nådendal. Upplagd i Åbo.
1986 07 01. Såld till Marin & Maskin, Stockholm. 

1986 07 14. Bogserades från Korpo av bogserbåten PETRA till Stockholm via Kapellskär där fartyget klarerades in. Sedan upplagd i gamla tågfärjeläget i Värtahamnen.
1986 07 19. Inregistrerad i det Svenska skeppsregistret. Omdöpt till 
ÖLAND

1986 09 12. Såld till Cafe Casablanca Ap.S. (Jan Rode), Århus, för SEK 600.000. Skulle användas som caféfartyg i Århus hamn. I köpet ingick att all inredning revs ut av säljaren. Fartyget skulle sedan byggas om helt på Dannebrogs varv. Men man fick inget tillstånd att ligga i Århus och samtidigt börjad köparna få ekonomiska svårigheter.

1986 10. Såld till  Firma Funktionærnes Fagforening, som skulle bygga om henne till kontorsfartyg vid Maskin Consult ApS, Nakskov och planen var att fartyget skulle ligga i Köpenhamn.
1987 06 24. Bogserades fartyget från Stockholm till Nakskov där fartyget lade upp i hamnen

1987. Så förföll och vandaliserades fartyget i Nakskov.
1989 02. Såld till Json Shipping, Mariehamn.
1989 07 05. Bogserad till Thomsen & Thomsens reparationsvarv i Marstal, Danmark.

1989 11. Såld till Avelins Marin & Maskin, Stockholm. Fartyget skulle bogseras tillbaka till Stockholm, men under bogseringen säljs fartyget igen. Så att hon drogs till Åbo istället.
1989 12 12. Köpt av Höyrylaiva OY Ukko-Pekka (Pentti Oskari Kangas, Åbo), Nådendal.

1989 12. Såld till Oy Ukko-Pekka, Penti-Oskarii Kangas, Nådendal, Finland. Omdöpt till KORSHOLM. Upplagd i Åbo.
1991 09 03. Överförd på Naantalin Höyrylaiva OY (Leena Olivia Kangas), Nådendal.

1992 05 02. Rederiet byter namn till Marcato OY, Åbo. Fartyget låg 1989-1996 upplagt i Pansio och Åbo i dåligt skick.
1996 06 12. Såld till Swecox International Ab (Knut Borg), Stockholm, för SEK 0,8 milj. Fartyget bogserades till Beckholmen i Stockholm. Fartyget flyttas senare till kajen vid Saltsjökvarn. Inregistrerad med namnet KORSHOLM AV WÄSTERÅS.

1998 01. Såld till Strömma Kanalbolaget, Stockholm.
1998 10 12. Bogserades fartyget till Rönnängs Varv i Tjörn för att bli totaltrenoverad. 

2000 04. Återlevererad från Rönnängs Varv. Omdöpt till STOCKHOLM.
2000 04. Ankom Stockholm på slutet av april månad efter en totalrenovering. Har både diesel och ångmaskin, dock kommer man att vara sparsam med ångdrift.

2000 05. Insatt på olika typer av kryssningar från Stockholm / Olika charter uppdrag.

2000 07 20. Går på grund vid ön Munken i Bråvikens inlopp under en resa från Nyköping mot Mem. Grundstötningen berodde på att en matros, som för tillfället var i maskinrummet, av misstag råkar stänga av bränsletillförseln till huvudmaskinerna och fartyget blivit manöverodugligt. Bogseras av ARTIC HELIOS till Oxelösund för inspektion, där man ser att propellerbladet skadas, samt intryckningar i skrovet.

2006 07 05. Fick fartyget problem med maskineriet i höjd med Gröna Lund och vart bogserat in till sin kajplats i Nybroviken.
2007 06 18. Fick fartyget ett elfel ombord och fartyget fick problem med styrningen och Kapten körde upp stranden vid Anna Visborgs minne (Kungshamn). Drogs loss efter ett tag och togs till hamn för undersökning.

2007 07 23. Blev vandaliserad av några gärningsmän när fartyget låg still för natten.
2010 07 03. Fick problem med maskineriet och fick assistans av TUG in mot Stockholm.

2010 07.  Gick runt kastellet i Vaxholm och man gick för nära så man fick skada på propellern. Reparation vid GV varv, Östra dockan.
2010 08. Åter i trafik. 

Klicka på bilden för att komma till sidan om s/s Öland.

    S/s Korsholm lll

Klipp om julhandel i Umeå.

Korsholm III modell gjord av Tony West. 1958 byggde man om och förlängde Korsholm III. Resultatet blev Finlands första egentliga bilfärja med kapacitet ca. 30-35 bilar. Bilder från Mikael Blombergs samling.
Foton Raimo Seppälä 1958.
Färdig att sjösättas! Bild från Marko Hänninens samling. S/S Örnen och Korsholm III vintern 1959, foto Mano Forsman. Örnen och Korsholm III, samt en ung Mano Forsman 1959. Annons i Vasabladet den 10/11 1960, Mano Forsmans samling.   Reklamaffisch för "Europas nordligaste bilfärja", egen samling.
    Vasa, vykort från egen samling. Ombord på fartyget, Korsholm II syns i bakgrunden, foto från Mikael Blombergs samling. Backar ut från hamnen i Ö-vik, vykort egen samling.
Ö-viks skärgård, vykort egen samling. Foto från Marko Hänninens samling. Vykort egen samling. 1961-62, bild från egen samling. Vasa inre hamn, foto © Unto Heinonen, Marko Hänninens samling.
Korsholm III på utgående från inre hamnen i Vasa mitten av 60-talet. I bakgrunden  bogserbåten S/S Assistans, bild från Mikael Blombergs samling. Vykort. Korsholm III i Vasa, vykort från Marko Hänninens samling. Vykort från Olavi Laaksos samling. Foto från Marko Hänninens samling.
Umeå 1962. Umeå Foto okänd. Umeå Umeå
Foto från Mikael Blombergs samling. Korsholm III i Vasa, bild från Olavi Laaksos samling. Umeå 21/5 1962. Foto från Thure Malmberg. Korsholm III sitter fast i isen! Foto från Mikael Blombergs samling. Foto från Mikael Blombergs samling.
Foto från Thure Malmberg.
korsh3_l.jpg (2344 bytes)
Umeå, foto AK Lydig 1964. Foto från egen samling. Foto från egen samling.   Vasa, vykort egen samling.
Vykort från egen samling. Korsholm III stävar uppför Umeälv, foto Mikael Blombergs samling. Vykort från Mikael Blombergs samling.  Korsholm III och Örnen i Vasa, foto från Mikael Blombergs samling.   Korsholm III och Korsholm II:an i Umeå hamnen, vykort egen samling
Korsholm III i Umeå, foto från Mikael Blombergs samling. Foto från Mikael Blombergs samling.  Foto från Mikael Blombergs samling.  Vykort från egen samling. Foto från Mikael Blombergs samling. 
  Vasabåtarna 50 år!    Foto från Mikael Blombergs samling.   Umeå 1965.
Foto från egen samling. Umeå © Foto Harry Lindvall. Smulteröslipen. Smulteröslipen.
S/s Korsholm 1967-2000
 
Korsholm III som finska flottans stabsfartyg, med kamouflage färger! Urklipp från Tom Johanssons samling.  På grund 17/9 1971! 1972

 

Pansio 1972  
Finska flottans stabsfartyg. Korsholm III som finska flottans stabsfartyg! Bild från Mikael Blombergs samling. S/s Korsholm i Verkan, Korpo, 1973. © Foto Folke Österman. S/s Korsholm i Värtahamnen 14/6-1986. Foto © Christer Samuelsson.
S/s Korsholm ,foto © Frank Heine

LaTe varvet i Pansio, 1984

Åbo Korsholm i Åbo slutet av 80-talet, foto från Tom Johanssons samling.  
   
    Foto från egen samling.     

S/s Korsholm upplagd i oljehamnen i Åbo, fotad © av Marko Hänninen i april 1996.

1998 Bilder från renoveringen, SST 9-10 2000, Tom Johanssons samling.
M/S Stockholm 2000-
Foto från Tom Johanssons samling. Interiör på s/s Stockholm Interiör på s/s Stockholm Strömma Kanals bilder Strömma Kanals bilder
S/s-m/s Stockholm. © Foto Axel Bohler. S/s Stockholm den 15/6 2005, foto jag själv.
Foto Mika Liinamaa. 1/8 -11, foto Mika Liinamaa.
       
S/s Stockholm på varv, foto Bengt Lundberg.        

Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård
Sidan uppdaterad 2024-01-31