Historik:
Levererad 2 maj 1966
till Rederi Ab Svenska Lloyd Göteborg för att sättas in i trafiken Göteborg - London.
1971 11. Såld till Stena Ab, Göteborg.
1972 01. Övertagen av Stena Ab, Göteborg.
Omdöpt till m/s Stena
Atlantica. Ombyggd med större antal
hyttplatser.
1972 03 15. Insatt mellan Göteborg - Kiel.
1972 05. Ändrar rederiet namn till Stena
Line Ab, Göteborg.
1972 06-1972 08. Insatt även mellan Kiel -
Korsör under hamnuppehållet i Kiel.
1972 09 04. Insatt mellan Göteborg -
Köpenhamn.
1973 01. Såld till Thomesto
Oy, Helsingfors, Finland. (Oy Finnlines) för 44 miljoner SEK..
1973 03 13. Övertagen av Thomesto Oy.
Omdöpt till m/s Finnpartner
i Göteborg.
1973 04 09. Insatt mellan Helsingfors -
Nynäshamn - Travemünde.
1973 09 08. Första kryssningen runt
Kanarieöarna.
1974. Till sommar trafiken, Insatt mellan
Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde.
1974 08 14. P.g.a. situationen på Cypern
anser försäkringsbolaget att Medelhavet är ett "Unsafe Trade"-område.
1974 11 03. Avslutar trafiken i Östersjö
området, därefter insatt på Väst-Afrika kryssningar.
1975. Till sommaren. Insatt mellan
Helsingfors - Nynäshamn - Travemünde.
1975 12 01. Upplagd i Helsingfors.
1976 03 24. Utchartrad till Olau Line.
Omdöpt till m/s Olau Finn.
1976 05 01-1982 05 15. Insatt mellan
Sherness - Vlissingen.
1981 06 10. Bombhot mot m/s Olau Finn. Falsklarm.
1981 05 15. Sista dagen i kanal trafiken.
Har gjort 4286 resor mellan Sherness - Vlissingen för Olau Line.
1982 05. Såld till Finska Postbanken
(PSP-Rahoitus Oy), Finland.
1982 05 25. Ankommer
Kaskö.
Omdöpt till m/s Folkliner. Utchartrad till Folkline för trafik
mellan Kaskö - Gävle. Charter pris 22,000 FIM/dygn.
1982 08 12. Helsingin Sanomat meddelar att Folkline vill hyra ut
m/s Folkliner.
1982 08 13. Oljeutsläpp från m/s Folkliner. Smutsade ner stränder
utanför Kaskö, Närpes och Gävle.m/s Folkliner. Smutsade ner stränder
utanför Kaskö, Närpes och Gävle.
1984 02. Merenkurkun Linjat Oy i samtal med Folkline om chartrande av
m/s
Folkliner för trafik
Karleby-Umeå. Men vart inget mer än samtal.
1984 06. Folkline i
svårigheter. VD:ns egna företag Hällströmin Vene Oy blir operatör, Folkline blir marknadsföringsbolag.Folkline i
svårigheter. VD:ns egna företag Hällströmin Vene Oy blir operatör, Folkline blir marknadsföringsbolag.
1984 08 24. Folkline
i konkurs. Aktiekapitalet på 6,5 miljoner FIM hade gått åt, och företaget hade över
10 miljoner FIM i skulder, och hade ingen egendom alls.
1984 08 27. Personalen sägs upp.
1984 09 03. PSP-Rahoitus säger upp charteravtalet, trafiken
avslutas. Sista turen mellan Gävle - Kaskö. Upplagd därefter i
Åbo och är till salu.
|
1984 11. Såld till Minoan Lines Shipping
SA, Iraklion, Grekland för 4.8 miljoner USD.
1984 11 10. Omdöpt till m/s Festos lämnar fartyget Åbo för att ta
sig ner till Medelhavet.
1998 02. Såld till Ferro Feribot ve Roro
Tasimaciligi, Istanbul, Turkiet. (Registrerad i Belitze). Omdöpt till m/s Captain Zaman I .
1998 02 19. Lämnar Pireus mot Istanbul.
Insatt i TEM-Diler Lines.
1998. Senare på året, Utchartrad till
General National Maritime Co, Tripoli, Libyen för trafik mellan Benghazi - Valletta.
1998 07. I trafik mellan Brindisi -
Igoumenitsa.
2001 06. Utchartrad till Sancak Line, Turkiet. Omdöpt till
m/s Sancak I.
2001 06 02. Insatt mellan
Brindisi - Cesme.
2003 04
16. Under iordningställande inför sommartrafiken, utbröt en brand
på fartyget vid ett varv i Tuzla, Turkiet.
2003 04 19. Var
branden släckt och fartyget var totalt förstört. Såld till
upphuggning.
2003 07 24.
Ankom Aliaga, Turkiet för upphuggning. |