Historik:
Levererades 20 juni 1927 till Finska
Ångfartygs AB, Helsingfors, Finland.
1927 06 22. Avgick Köpenhamn mot Helsingfors.
1927 06 24. Ankom Helsingfors och
gjorde en uppvisningstur till Porkala.
1927 06. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn - Stettin, Helsingfors -
Lübeck.
1931. Insatt mellan Helsingfors -
Köpenhamn - Hull.
1934 05 02. WELLAMO inviger "nya smörlinjen" Åbo - Hull.
1937. Insatt mellan Helsingfors/ Åbo
- Stockholm.
1939 01 25. Vart fartyget 24 timmar försenad på resa Stockholm - Åbo, på
grund av dimma, hade tvingats ankra utanför Fjäderholmarna.
1941 03 24. Fick fartyget fick
mindre skador utav isskruvning, efter att ha suttit fast i isen i två
dygn utanför Arholma.
1941. Under hösten, Upplagd i Stockholm.
1942 04 24. Anländer Wellamos
besättning till Stockholm med ARCTURUS för att sätta fartyget i trafik
igen.
1945 06. I trafik med transport av hemvändande ryska krigsfångar mellan
Gävle och Rauma.
1945. Försedd med
oljeeldningsaggregat och i trafik Stockholm - Åbo.
1945 08 19. Första fartyg i trafiken Helsingfors - Stockholm efter
kriget.
1945 11 04. Höstens sista tur från
Helsingfors. Flyttad till trafiken Åbo - Mariehamn - Stockholm. I
trafiken mellan Stockholm - Åbo/Helsingfors var hon till 1964, när hon
ersattes av ILMATAR.
1946. Inhopp i trafiken Helsingfors - Köpenhamn.
1947 11 27. Wellamo stoppad i Åbo i
två dagar, p g a tjänstemannastrejk.
1950. Inhopp i trafiken Helsingfors - Travemünde.
1952 02 12 - 02 26. Wellamo gör en
resa till Oslo i samband med de Olympiska spelen.
1958. Inför säsongen förseddes fartygets back med ett extra bildäck, för
att höja bilkapaciteten.
1960. I sommartrafik Helsingfors -
Travemünde.
1964 05 18. Sista turen Stockholm - Åbo.
1964 11. Ett kortare inhopp på
linjen Stockholm - Helsingfors.
1965 07 09. I trafik Helsingfors - Tallinn, en trafik som legat nere
sedan 1939.
1966. I trafik Helsingfors -
Travemünde/Tallinn.
1966 09 19. Sista avgången från Travemünde. Sedan upplagd i Helsingfors
1967 10 23. Såld till M. Rauanheimo
Oy, Karleby, Finland. Omdöpt till
OULUTAR.
1967 10 25. Ankom Karleby och gjorde en resa Karleby - Uleåborg - Luleå.
1967 12 05. Uppvisningsresa Karleby
- Härnösand - Skellefteå - Karleby.
1967 12 06. Insatt mellan Karleby - Härnösand fram till
årsskiftet. Sedan upplagd som hotell i Härnösand under vintern.
1968 05 18. I trafik
Karleby-Härnösand/ Skellefteå, vissa turer via
Jakobstad.
1968/1969. Under vintern låg OULUTAR som turisthotell i Härnösand.
1969 01. Såld till Rederi Ab Vasa-Umeå Ab, Vasa.
1969 05 08. Övertagen av Rederi Ab Vasa-Umeå Ab, Vasa. Omdöpt till
ÖRNEN.
1969 05 31. I trafik Vasa -
Örnsköldsvik.
1969 08 31. Sista dagen i trafik för Vasabåtarna. De sista resorna
gick i tjugotalsstil med hummer, champagne och charleston på
programmet. |
1969 09 22. Såld till Vasa
Skrothandel, efter att japanska intressenter som tänkte bygga om
fartyget till flytande krog backat ur och istället köpt Stella Polaris.
Örnen klarade inte av de nya brandskyddsbestämmelserna.
1969 09. Såld till Helsingin Romuliike, Helsingfors och nedskrotad efter
att ha tömts på inventarier vid Skatudden.
|