Historik:
Hillersjö
byggdes för linjen Stockholm-Hillersjö. Hon trafikerade den
linjen till 1927, men vikarierade även på andra linjer. Hon hade
bakåtlutande förstäv som en pansarkryssare (men utan ramm) och
var därför lätt att särskilja från andra små ångare. Redan 1885
ombildades rederiet till Ångfartygs AB Gamla Svartsjölandet.
Fartyget fick 1914 namnet
Hesselby. Efter en sammanslagning hette rederiet
Drottningholm-Fittjabolaget från 1916. Det blev Trafik AB
Mälaren-Hjälmaren 1925.
Bolaget
likviderades 1934 och
Hesselby
såldes till Stockholm och hamnade i det nybildade Rederi B
Mälartrafik. Hon såldes till Meritoimi OY i Åbo 1935 för att
byggas om till pråm, men planerna ändrades. Hon fick behålla
panna och maskin och sattes som
Toimi
i trafik på rutten Åbo-Hangö-Helsingfors.
När
Delet
gick på grund i november 1937 planerade Meritoimi att sätta in
Toimi
som lastbåt på Åbo-Degerby-Mariehamn.
Toimis
egen lindriga grundstötning vid Hästö-Busö i Nylands skärgård
och isläggningen satte stopp för planerna.
Under kriget
blir Åbo-Helsingfors trafiken avbruten och i mars 1943 säljs
Toimi
till Northern Steamship Co. I november 1943 går hon i trafik på
Mariehamn, expedierad av Meritoimi.
I maj 1944
säljs hon till Gunnar Edwards i Lovisa för AB Triton OY under
bildande, Enligt kontraktet får fartyget inte trafikera linjen
Helsingfors-Åbo-Mariehamn. I juni blir AB Triton OY ägare.
Hösten 1944 går
Toimi
ett tag på linjen Åbo-Iniö-Brändö i stället för
Wellamo. I november och december 1944 går hon igen
i trafik på Mariehamn. Även nu expedieras hon av Meritoimi.
OY Suomi
Shipping AB (C S Bergström) i Helsingfors blir ägare i maj 1945
och fartyget blir
Pörtö. Hon sätts in på traden Helsingfors-Lovisa
via Fagerö m.fl bryggor med två veckoturer. Nästa år gör hon tre
veckoturer på Lovisa och dessutom tre på den kortare rutten
Helsingfors-Borgå.
Från 1946 ägdes
hon av dotterbolaget OY Suomi Tug Co AB. I juni 1947 sattes hon
in på linjen Vasa-Umeå. Sex timmar tog resan och hon gjorde två
turer i veckan. Ca 2 000 passagerare reste med henne den första
sommaren. Under vintern moderniseras hon, bl a med slingerkölar.
Hon överläts på våren 1948 till det nybildade Rederi Vasa-Umeå.
Turisten
blev inregistrerat som nytt namn men man återgick till att
använda namnet
Pörtö. Hon hade certifikat för 120 passagerare på
Kvarken men bara sittplatser för 20 i matsalen. Man lär ibland
ha hissat stödsegel för att dämpa rullningen på Kvarkens vågor,
så måhända var matsalen tillräcklig vid sådana tillfällen.
Pörtö
(Turisten) visade sig vara för liten på den expanderande rutten
och ersattes nästa säsong av nytt tonnage. Hon utbjöds till salu
1950 men såldes först 1953 till AB Kronvik OY i Vasa. Hon blev
logementsfartyg och senare pråm. Hon togs ur registret 1957,
sjönk i Vasa 1959, bärgades och höggs upp 1960.
[En svensk
passagerarångare
Turisten
(1) trafikerade linjen Umeå-Vasa 1918-1940. Det har även funnits
ångslupar i Finland med namnet
Turisten]
Mer historia:
1884. Insatt mellan Stockholm -
Hillersjö.
1895. Rederiet byter namn till Ångfartygs Ab Gamla
Svartsjölandet.
1914. Omdöpt till HESSELBY.
1917. Bytte rederiet namn till Ångfartygs Ab
Drottningholm-Fittja.
1925. Rederiet byter namn till
Trafik AB Mälaren-Hjälmaren.
1934. Rederiet går i konkurs.
1934. Såld till Rederi Ab
Mälartrafik.
1935. Såld till Meritoimi Oy, Åbo, Finland. Omdöpt till TOIMI.
1935. Insatt mellan Åbo - Hangö
- Helsingfors.
1937 11. Lindrig grundstötning vid Hästö-Busö i Nylands
skärgård.
1942 03. Såld till Northern
Steamship Co Ltd, Helsingfors, Finland.
1943 11. Insatt mellan Åbo - Mariehamn.
1944 05. Såld till Gunnar
Edwards, Lovisa.
1944 06. Registrerad ägare, Ab Triton Oy, Borgå, Finland.
1944. Hösten, Insatt mellan Åbo
- Iniö - Brändö.
1944 11 - 1944 12. Insatt mellan Helsingfors - Åbo - Mariehamn.
1945 05. Såld till Oy Suomi
Shipping AB (C S Bergström), Helsingfors, Finland. Omdöpt till
PÖRTÖ.
1945 05. Insatt mellan Helsingfors - Fagerö - Lovisa.
1946. Överförd till OY Suomi
Tug Co AB, Helsingfors, Finland.
1947 06 15. Ankom Vasa.
1947 06 27 - 1947 09 05. Insatt
mellan Vasa - Umeå.
1948 05 20. Såld till Oy Rederi Vasa-Umeå Ab, Vasa, Finland.
Omdöpt till TURISTEN.
1948 05 28. Insatt mellan Vasa
- Umeå. Fartyget får maskinhaveri på första resan och bogseras
in till Holmsund.
1948 09 11. Sista dagen i trafik.
1948 09. Upplagd vid
Smulteröslip, Vasa. Samt satt till försäljning.
1953. Såld till AB Kronvik OY, Vasa, Finland.
1953. Ombyggd till
logementsfartyg, senare till pråm.
1957. Ströks fartyget ur registret.
1959. Sjönk i Vasa.
1960. Bärgades och höggs upp.