Historik:
1962 09 29. Sjösatt
vid Falkenbergs varv AB, Falkenberg, och döptes till Vaasa av
gudmor fru
Lisa Ahlbeck.
»Färdigställd
och levererad den 15
december 1962 till Rederi Ab Vasa-Umeå, (F. Evert Nyman),
Vaasa/Vasa. Management av Oy Finnlines Ltd, Helsinki/Helsingfors.
Ingick Finnlines trafik mellan Finland-England. (I Finnish Merchant
Marine -registerböcker 1963-1964, benämns ägarna som tvåspråkiga
Rederi AB Vasa-Umeå - Vaurstamo Oy Vaasa-Uumaja).
1962 12. Insatt i Oy Finnlines Ltd
trafik mellan Finland - England
1963 05.
Managementet övertaget av Rederi Vasa-Umeå.
Seglade under
högsäsong juli månad 1963 och 1964 parallellt med s/s Örnen
dagligen mellan Vasa-Örnsköldsvik. Vaasa transporterade bilarna och
Örnen passagerarna.
1963 08. Insatt i Oy Finnlines Ltd trafik mellan
Finland-England.
1963 10 01. Utchartrad till Wallenius, Bremen,
Tyskland.
1964. Insatt under juli månad i
parallelltrafik med S/S Örnen mellan Vasa - Örnsköldsvik.
1964 09 18. Såld till A/S
Ganger Rolf, A/S Bonheur, A/S Borgå, A/S Jelølinjen & Den Norske
Middelhavslinje A/S, (Fred Olsen & Co), Oslo. Nytt namn
m/s
Bure.
1971 11 26. Såld
till Empresa Insulana de Navegação S.a.r.L., Lissabon. Nytt namn
m/s
Lagoa.
1973 "Rapporterades
felaktigt av Lloyd´s register som såld till Jose Luis Blanco Aquero,
San Esteban de Pravia, och omnamnades Somar för leverans till
upphuggarna i Gandia. Hon blev ihop blandad med s/s Lagoa
2,415/50 of Cia. de Nav. Carregadores Açoreanos, vilken faktiskt var
såld till skrotning! Återinträdde i Lloyd´s register 1977 som
Lagoa".
1974 Ägarna
förenade sig med Companhia Colonial de Navegação S.a.r.L., Lissabon,
och Companhia de Navegação
Carregadores Açoreanos, Ponta Delgada. Efter sammanslagningen
bildades ett nytt bolag kallat C.T.M, Companhia Portuguesa de
Transportes Marítimos, E.P., Lissabon.
1985 05 Ägarna
gör likvidation och Lagoa förvärvades av Vianalis Ltda.,
(c/o Empresa de Transportes Marítimos Ltda.), Lissabon.
1991 02 Såld
till Solmar S.A., São Tomé , São Tomé & Principe, och
omnamnades
Mago. "Namnet rapporterades målat MAGOS
på fartyget".
1996 Såld till
TOMEMAR - Sociedade Industria, Pesca, Turismo & Agricultura, São
Tomé.
1997 12 "Nytt
GT och NT i överensstämmelse med 1969 konventionen ej ännu
rapporterat till Lloyd´s register".
2010 09. Sista status uppdatering,
därefter okänt öde. |