Historik:
Kontraktstid: oktober
1968
Kölsträckning: 22/12
1969
Sjösättning: 6/5
1970
Leverans: 9/8
1970
1970 05 06. Sjösatt och döpt av
Birgitta Johnsson.
Levererades 9 augusti 1970 till Rederi Ab Sally, Mariehamn,
Finland.
1970 08 12. Insatt i Viking
Lines trafik Nådendal - Mariehamn - Kapellskär. Tog över
passagerare och last från S/S VIKING som ankom från Nådendal för
en sista gång till Mariehamn. VIKING 1 avgick därefter till
Kapellskär.
1971 11 21. Gick på grund strax utanför Kapellskär på väg in mot
hamnen.
1971 11 22. Kom fartyget loss
och gick sedan till Finnboda varv efter det att lasten lossades i
Kapellskär.
1974. På hösten upplagd i Mariehamn.
1974 - 1975. Ombyggd med fler
hytter akteröver vid Jos L Meyer Werft, Papenburg.
1975 02 19 - 1975 04. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.
1975 04 21 - 1975 05 01.
Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.
1975 08 15. På grund utanför Nagu. Drogs loss av bogseraren
NAANTALI. Gick för egen maskin till Kapellskär för inspektion.
1976 02 - 1976 04. Insatt
mellan Stockholm - Helsingfors.
1976 04 20 - 1976 04 26. Insatt mellan Åbo - Mariehamn -
Stockholm.
1980 03 - 1980 06 21. Insatt
mellan Stockholm - Helsingfors.
1982. Planerad försäljning till Färöarna går om intet.
1982 04 13 - 1982 05 10.
Utchartrad till Brittany Ferries, Morlaix, Frankrike. Insatt
mellan St Malo - Portsmouth.
1982 05 14 - 1982 08 31. Insatt mellan Nådendal - Mariehamn -
Kapellskär. Därefter upplagd.
»»1983
06 09. Omdöpt till WASA EXPRESS. Insatt i
Vasabåtarnas trafik mellan Sundsvall/ Umeå - Vasa. |
1984 04 10. Omdöpt till VIKING
1. Upplagd i Mariehamn.
1984 06 20. Utchartrad till Khalid Shipping Co, Panama. Omdöpt
till KHALID 1 för att bli pilgrimsfartyg. Ombyggd vid Rickmers
Werft, Bremerhaven, Tyskland med större livbåtar samt får
luftkonditionering.
1984 07 17. Avgick varvet mot
Röda havet, senare överförd till Panama flagg. Insatt mellan Suez
- Jeddah.
1985 05. Såld till Brave Commander Sa, Panama. Omdöpt till MECCA
I.
1985 08 03. Får fartyget
maskinrumsbrand när det ligger i Suez. Repareras senare.
1986 01. Såld till Khaled Fouda, Kairo, Egypten (Registrerad i
Panama). Omdöpt till AL HUSSEIN II.
1991 01. Såld till El Salam
Trading & Shipping, Kairo, Egypten, (Registrerad i Panama) Omdöpt
till AL-QUAMAR AL-SAUDI AL-MISRI I.
1992. Omdöpt till MECCA I.
1993. Omdöpt till AL-QUAMAR
AL-SAUDI II.
1994. Omdöpt till MECCA I.
1994 03 28. Går fartyget på
grund ca 15 sjömil från Safaga. Kom loss från grundet.
1998 03. Läggs fartyget upp i Suez.
1999. Såld till Brave
Commander, Sa, San Lorenzo, Honduras. Omdöpt till FAGR.
1999 01. Upplagd på redden till Port Tewfik i närheten av Suez.
2000 04 19. Kantrade och sjönk
FAGR utanför Port Tewfik (Suez) under en storm som drabbade Röda
Havet.
2002 10. Så bärgades vraket.
2002 10 15. Ankom lokala
upphuggare i Suez, Egypten. |