|
M/s
Wasa King |
|
Varvsnr:
590 |
Byggår:
1980 av Jos L Meyer Papenburg-Ems Tyskland som
m/s Viking Sally för
Viking
Line. |
Längd:
155,43m |
Bredd:
24,21m |
Djup:
5,55m |
Brt:
15 566 |
Maskin:
24 000hk, fyra 8-cyl. MAN L40/45 dieslar |
Fart: 21 knop |
Isklass: 1A |
|
Pass:
2000 |
Hyttplatser: 1
190 |
Bilar: 460
|
IMO 7921033 |
"Stor
båt som jag hann åka med sommaren 1991 och i februari 1992. |
|
Historik:
Kontraktstid: 11/9
1979
Kölsträckning: 18/10
1979
Sjösättning: 26/4
1980
Leverans: 29/6
1980
(OBS! effektiv tysk
byggnadstid: 8½ månad!!)
Fartyget beställdes
inte av SF Line utan av ett
norskt konsortium som hade för avsikt att starta trafik mellan
Norge och Tyskland. Det är oklart om det
var mellan norska Vestlands hamnar
(Bergen ex vis) över Nordsjön söderut till t.ex. Hamburg eller
om man verkligen skulle konkurrera med dåtidens Jahre Line med
sina lyxiga populära färjor från Sydnorge till Kiel eller
Travemünde - det torde vara enda alternativen. Ursprungligen
skulle hon bli lika lång som systern DIANA II -
de är byggda på samma "hull form" - men med tiden blev NB
590 erbjudet SF Line som väl spekulerade på henne, men bjöds ut
till Rederi AB Sally -fartyget förlängdes
på ritningarna från 137 m LOA till 155 m LOA. Än idag ser man
det på ritningen var det är, under fartygets köl står
spantsiffrorna 0,1.....1XX - men i mitten står förlängningsdelen
med små latinska bokstäver: a, b,
c, d, e...osv.
När hon kring 1984 fick sin aktersponson blev längden 157,02
meter ö.a.
Levererad 29 juni 1980 till
Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.
1980 07 02. Ankom Mariehamn från Papenburg.
1980 07 05. Insatt i Viking
Lines trafik mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo och Kapellskär -
Mariehamn - Nådendal.
1982 10 25. Gick fartyget lätt på grund i Åbo.
1984 05 23. Gick fartyget på
grund i Åländska skärgården, Lyckas ta sig loss från grundet och
går sedan till Vuosaari, Helsingfors för reparation.
1984 05 27. Åter i trafik.
1985 04 02. Får problem med
ena propellern. Går på varv för reparation.
1985 04 04. Åter i trafik.
1985. Ombyggd med "duck tail".
1987 10. Rederi Ab Sally drar sig ur Viking Line.
1987 10. Utchartrad på
bareboat charter till Rederi Ab Slite för fortsatt trafik i Viking
Line.
1988 11 05. Går fartyget på grund när det undsätter en seglare som
kommit i sjönöd straxt nedanför Furusund. Bägge propeller axlarna
får stora skador när fartyget går på grundet.
1988 11 06. Ankom under
bogsering till Stockholm. Bogseras sedan till Finnboda Varv för
reparation.
1988 12 09. Åter i trafik.
1988 12 21. Såld till EFFOA,
Helsingfors, Finland, men fortfarande bareboat-chartrad av Rederi
Ab Slite till och med våren 1990.
1990 04. Utchartrad till Silja Line. Omdöpt till SILJA STAR.
1990 04 20 - 1990 11. Insatt
mellan Stockholm - Mariehamn - Åbo.
1991 02 12. Första ankomst till
Vasa. Omdöpt till WASA KING.
1991 02 15. Insatt mellan Vasa
- Umeå.
1991 06 - 1991 08. Insatt
mellan Vasa - Sundsvall.
1991 08. Insatt mellan Vasa -
Umeå.
1992. Registrerad för Effdo 3
Oy.
1991 02. Insatt i Oy Wasa
Lines trafik. och insatt mellan Vasa - Umeå/Sundsvall. |
1993 01. Såld till Nordström &
Thulin, Stockholm, men registreras hos E.Liini A/S, Tallinn,
Estland och Estline Marine Co Ltd, Nicosia, Cypern. Utchartrad av
det Cypriotiska företaget till E.Liini A/S Tallinn som ägs av
Nordström & Thulin, Esco (Estonian Shipping Company). Dom två
bolagen i sin tur chartrar ut fartyget till EstLine Ab för att
under Estnisk flagg sätts in mellan Tallinn - Stockholm. Denna
snåriga ägandeskap kan förklaras med att N&T fick ett lån hos den
Europeiska utvecklingsbanken (ERBD London) till köp av fartyget.
Fartyget pantsätts som säkerhet för lånet, men ERBD ställde ett
krav att fartyget måste registreras i ett land med fungerande
rättssystem och då Estlands rättssystem inte ansågs fullt utbyggt
så kunde inte Estland godkännas utan fartyget registreras på
Cypern.
1993 01. Omdöpt till ESTONIA
1993 01 18. Insatt i trafik mellan Stockholm - Tallinn.
1994 09 28 Klockan 01:24 sjönk
ESTONIA i Östersjön i den värsta fartygskatastrofen i
efterkrigstid. Över 850 personer omkom. Och ännu i dag så har
ingen utredning gjort gällande var det var exakt som orsakade
katastrofen. Den officiella utredningen hittar inga brister, medan
varvets utredning hittar brister på fartyget, den enda säkra är
att bogvisiret slets loss och tog med sig främre rampen så vatten
strömmade in på bildäck. Natten ESTONIA sjönk så var det stormigt
på Östersjön. |
M/s
Viking Sally |
Mer Viking
Sally bilder finns här!
"Sally sjösattes i sidled i den trånga
floden i Papenburg, bild från Tom Johanssons samling. |
|
|
|
|
|
|
|
Modell
av Kingen, Vasa sjömuseum, foto A-J Perkiömäki.
|
Ritning 1 på Wasa King 1980
Ritning 2 på Wasa King 1980 |
Inredningsbilder hittar du här! |
|
|
|
|
|
EffJohns presentation.
|
Närbild av
modellen, foto Olavi Laakso! |
"Bottenvikens
mäktiga nyheter, Wasa Line och Wasa King" står det översatt från finska. En
broschyr som delades ut vid lanseringen av både Wasa Line och Kingen. |
Originalfoton från Tom Johanssons samling. |
|
|
|
|
|
|
Reklambild
då Wasa King lanserades! |
Foto
från Timo Niemeläs samling.
|
"Tack
för ditt deltagande i vår Lady Line kryssning", står det på
baksidan av kortet, från Tom Johanssons samling. |
Foto © K. Herrgård i Vasa hamn maj 1991. |
Wasa King
14/5 1991, foto © Juha Rautavirta. |
Wasa King passerar Tranviken och
Storholmen en försommarkväll 1991, foto © Owe Liljeholm. |
|
|
|
|
|
|
Foton
från bryggan på Kingen sommaren 1991, foton från egen samling.
|
Foto © Peter Asklander 10/7 1991. |
Sundsvall,
i förgrunden 1:e styrman Teijo Seppelin. Foto © Jaana Seppelin.
|
Foto © K.
Brzoza. |
|
|
|
|
|
|
Foto © Mikael Blomberg 1991. |
Julen 1991, Botnia, Fennia och Kingen i Vasa
hamn, foto © Mikael Blomberg. |
Foto
från Mikael Blombergs samling.
|
Reklambild. |
Foto
från egen samling.
|
Diabild
från egen samling. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Holmsund |
|
|
Holmsund |
|
|
|
|
|
|
Holmsund |
Holmsund |
Holmsund |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bild från tidtabell. |
|
|
Bingolandskamp,
Foto Olavi Laakso. |
Vykort från egen samling. |
|
|
|
|
|
|
Vykort från egen samling. |
Holmsund |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sundsvall |
|
Holmsund |
|
|
|
|
|
|
Sundsvall |
Foto M Blombergs
samling. |
Kingen i Holmsund, Umeå. Del av vykort från Olavi Laaksos samling. |
Wasa King passerar utanför Alnö, parti av vykort egen samling. |
Fennia/ King i Vasa hamn, foto från Mikael Blombergs samling. |
1991, Fennia och
Wasa King, foto M Blombergs samling. |
|
|
|
|
|
|
Samma
dag Wasa Queen hade premiär i Vasa så lades Kingen vid södra piren,
foto © Jari Pellas. |
Foto © Raimo A Wirrankoski 20/6 1992,
från Paul Gunnsteds samling. |
Wasa Queen/ King i Vasa hamn, foto
från Mikael Blombergs samling. |
Foto © Sten Carlsson. |
Bild
från Mikael Blombergs samling. |
|
|
|
|
|
|
Wasa
King i Holmsund och Fennia och Kingen i Vasa 1992, foto © Kaj
Höglund. |
Wasa Queen/ King i Vasa hösten
1992, foto © Mikael Blomberg |
Bland
de sista dagarna i Wasa Line, foto © Mikael Blomberg. |
Kingens
sista dag i Vasa, avgick dagen därpå till de nya ägarna, foto © Mikael
Blomberg. |
©
Foto Dirk Jankowsky, från Andreas Wörteler samling. |
|
|
|
|
|
|
Foto M Blombergs
samling. |
Foto
från egen samling.
|
|
|
|
|
M/s
ESTONIA
Klicka här för att fortsätta till Estonia sidan! |
|