Wasa Star
I trafik: 1981-82

Varvsnr: 279
Byggår: 1981 av Öresundsvarvet Ab Landskrona som m/s Gotland för Rederi AB Gotland.
Längd: 142,32m
Bredd: 24,52m
Djup: 5,51m
Efter förlängning: 164,8 x 24,54 x 5,51m

 

Brt: 19 919
Maskin: 29 200hk, fyra Burmeister & Wain 8K45GUC dieslar
IMO 7826790
Isklass: 1A
Fart: 21 knop
Pass:
2 072
Hyttplatser: 1 142
Bilar: 510

"Med Wasa Star dök ett nytt begrepp upp "JUMBOFÄRJA".
Allt skulle låta stort och häftigt i början av 80-talet och Wasa Star skulle ju vara nåt alldeles extra!

"Läs artiklar på kuriosa sidan!  Bildserie från "Greklandsäventyret!  Jämför "korta" Wasa Star mot långa Peter Wessel.

Kontraktstid: oktober 1978
 (jämte kontraktet med första systern VISBY)
Kölsträckning: okänt datum i juni 1980
just som GOTLAND
Sjösättning: 5/12 1980
Leverans: 24/6 1981

"Levererades 24 juni 1981 till Rederi Ab Gotland, Visby. Namngavs informellt till m/s GOTLAND, vilket hon officiellt aldrig har hetat!

Historik:

1981 06 25. Utchartrad till Oy Vasa-Umeå Ab, Vasa, Finland. Omdöpt till WASA STAR.
1981 07 01. Insatt mellan Sundsvall - Vasa.

1982 02. Insatt mellan Vasa - Umeå.
1982 02 14. Gick på grund strax utanför Holmsund, Kom loss och fick läckage i tre tankar. 

1982 02 16. Ankom Helsingfors för reparation, men varvet hade inte plats för detta arbete, avgick mot HDW, Kiel, Tyskland.
1982 02 19. Ankom Kiel.

1982 04 01. Insatt mellan Vasa - Sundsvall.
1982 05. Varvsbesök i Nådendal.

1982 08 31. Togs fartyget ur trafik eftersom dom nya ägarna till Vasa båtarna (Enso-Gutzeit) hävdade att hon hade dåliga is egenskaper. Fartyget lades upp i Sundsvall en ganska lång tid. Dessutom var det bråk angående charter kontraktet mellan Enso-Gutzeit och Rederi Ab Gotland. Enso-Gutzeit hävdade dessutom att fartyget inte ingick i avtalet vid köpet av Vasa båtarna.

1983 05. Utchartrad till Karageorgis Line, Pireus, Grekland.
1983 05. Avgick Sundsvall ner till Valletta, Malta.

1983 05. På väg ner mot Malta, passerar fartyget i närheten av Visby.
1983 05. Vart fartyget bottenmålad vid varvet i Valletta, Malta. 

1983 06. Insatt mellan Patras - Ancona, samt en tur i veckan mellan Ancona - Igoumenitsa.

1983. Utchartrad till Karageorgios Line, Pireus, Grekland. Insatt mellan Patras - Ancona. Fartyget chartrades ut av Enso-Gutzeit. Men en tvist mellan de bägge charter redarna gjorde det nära att m/s Wasa Star begärdes kvarstad i Ancona, Då hade det varit mycket svårt att få hem fartyget. Så en besättning fick flyga ner och "kapa" fartyget i Patras, Grekland. Det vart en besvärlig resa för den svenska besättningen innan fartyget ankom Malta där den Grekiska besättningen kunde lämna fartyget och bränsle kunde fyllas på. Avgick sedan Valletta, Malta till Landskrona där det lades upp.
  Mer "skvaller" om samma öde:
När finnarna sluppit att ''ta hand om henne'' återstod bara den öppna chartermarknaden och vid det tillfället fanns det tydligen inget annat att välja på, än att chartra ut henne på bareboat till grekiska Karageorgis.
När obetalda charterhyran blev större och större, tappade Gotlandsbolaget tålamodet och hade (liksom 'Jönssonligan') en plan !
Man var medveten om, att arrestera sitt eget fartyg i Grekland, var kanske ett osäkert kort, som kanske endast bidrog till att förlänga den obetalda vistelsen därnere.
Därför maskerade man en liten svensk driftsbesättning som servicemontörer med fina hjälmar och overaller och de steg då ombord utan misstanke från den stora grekiska besättningen, och fartyget i princip lossade sina förtöjningar genom att låta trossarna vara kvar i land!
Den grekiska besättningen fick följa med till Malta, där dom klev av, men den svenska besättningen hade låst in sig på kommandobryggan respektive maskinrummet, så inte den grekiska besättningen skulle komma åt det.
Efter det att fartyget lagt till på Malta (hade slut på bränsle ombord) så låg tex samtliga nycklar i en stor hög utan nummer brickor (hyttnycklar med mera) vilket var ett piller jobb att lista ut.
Hade fartyget "arresterats" nere i Grekland hade det tagit lång tid innan den grekiska rättvisan hade tagit upp fallet.
Sen kommer fortfarande frågan, Var det Enso-Gutzeit som chartrade ut fartyget, eller Gotlandsbolaget, där går historierna isär.
Det var också en av anledningarna varför Gotlandsbolaget ville ha hem fartyget, när Karageorgios struntade i betala hyra.
Om det fanns några passagerare ombord känner vi inte till (historien blir antagligen bättre och bättre, varje gång den berättas).

Därefter satte hon full fart hemåt och Karageorgis ombads att komma med några anspråk på rederiet - om han till äventyrs skulle ha några!

1983 08 29. Såld till A/S Larvik-Frederikshavnferjen, Larvik, Norge.
1984 01 12. Avgick Landskrona mot Norge.

1984 03. Omdöpt till PETER WESSEL. Insatt mellan Larvik - Frederikshavn.
1986 06 27. Kolliderar PETER WESSEL med Panama båten SYDFJORD. Hela besättningen på SYDFJORD omkommer när fartyget sjunker.

1988 09 01. Ankommer fartyget till Blohm & Voss varvet, Hamburg, Tyskland för att förlängas med 22,5 meter.
1988 10 27. Återlevererad från varvet.

1990 01. Överförd till Vard A/S (Larvik Line A/S), Larvik, Norge.
1996 10 01. Utchartrad till Color Line, Larvik, Norge. Samma trafik.

1999. Byggdes delar av bildäcket om till manskapshytter, Vilket reducerade antal bilplatser ombord.
2003 03 03 - 2003 04 11. Ombyggd vid Remontowa, Polen med bland annat stabilitetstankar på sidan av skrovet.

2003 04 11. Åter i trafik mellan Larvik - Frederikshavn.
2006 04. Insatt mellan Larvik - Hirtshals.

2007 03 22. Så bröt en brand ut bakom en elektrisk tavla med rökutveckling som följd på resa mellan Larvik - Hirtshals. Gick in till Frederikshavn.
2007 04 26. Åter i trafik.

2007 08 20 - 2007 09 09. Insatt mellan Larvik - Frederikshavn på grund av ombygnad av terminal i Hirtshals.
2007 09 10. Insatt mellan Larvik - Hirtshals.

2007 10 19. Såld till Mediterranean Shipping Company, Italien för leverans i april 2008.
2008 04 06. Sista dagen i trafik mellan
Larvik - Hirtshals.

2008 04. Avgick Larvik mot Sandefjord.
2008 04 16. Övertagen av dom nya ägarna i Sandefjord. Omdöpt till SNAV TOSCANA.

2008 04 19. Avgick Sandefjord mot Medelhavet.
2008. Insatt mellan Civitavecchia - Olbia.

2010 07 01 - 2010 09 02. Insatt mellan Civitavecchia - Porto Vecchio.
2010 09. Insatt mellan Genua - Palermo.

2011 01 17. Insatt mellan Genua - Porto Torres.
2011 02 04. Insatt mellan Napoli - Palermo.

2011 02 24. Avgick Palermo via Valletta mot Tripoli för att hjälpa till att evakuera folk från Libyen.
2011 02 27. Ankom Valletta med 1749 passagerare ombord.

2011 03 02. Avgick Valletta mot Palermo.
2011 05. Insatt mellan Civitavecchia - Olbia.

2012 05. Insatt mellan Genua - Porto Torres.2014 01 26 - 2014 02 01. Avgick Neapel mot Sochi.
2014 02 01 - 2014 02 25. Använd som hotellfartyg i Sochi under OS.

2014 02 25. Avgick Sochi mot Neapel.
2015 02. Utchartrad till Petrofac, för att bli logementsfartyg på Shetland.

2015 02 28. Avgick Neapel mot Lerwick.
2015 03 07. Ankom Lerwick. 

2015. Åter i trafik i medelhavet.
2017 02 21. På resa mellan Neapel - Palermo fick fartyget brand i maskinrummet. ombord var det 75 besättningsmän och 113 passagerare, men ingen kom tillskada. Fartyget bogserades in till Palermo.

2017 02. Påbörjades reparationen i Palermo.
2017 04. Omdöpt till GNV AZZURRA.

2017. Insatt mellan Bari - Durres.
2017 09. Utchartrad till Spanska myndigheter.

2017 09 20. Ankom Tarragona för att användas som logementsfartyg.
2017 11 17. Ankom Barcelona för att fortsatt användas som logementsfartyg.

2018 12 31. Avgick Barcelona mot Genua.
2018. Insatt mellan Italien - Albanien/ Kroatien.

2019 06 08. Ankom Brest för vara logementsfartyg under SEVEN SEAS NAVIGATOR dockning.
2019 06. Avgick Brest mot Bari.

2019 06. Insatt mellan Bari - Durres.

Gå till byggnadssidan av Wasa Star här!

M/s Wasa Star direkt anländ till Vasa ifrån varvet i Landskrona i slutet av juni 1981, foto © Mikael Blomberg. Wasa Star görs i ordning inför trafiken, foto © Stig Pellas. Wasa Star görs i ordning inför trafiken, foto © Tom Johansson.
  1 juli 1981, Wasa Star inleder trafiken vid en ej färdigbyggd kaj. Foto © Mika Putro, Mikael Blombergs samling. 1 juli 1981, Wasa Star kommer till Sundsvall på jungfruturen! Foto Bertil Sandström.
Wasa Star kommer till Sundsvall på jungfruturen!   Ramperna upp till det fasta bildäcket, foto © Tom Johansson.
Sundsvall  sommaren 1981, foto från Mikael Blombergs samling. Juli 1981, fullastad på väg till Sundsvall. Foto M Blombergs samling. Vasabåtarna. Vasklot juli 1981, Cadillac Eldorado -63 i förgrunden, foto Mano Forsman.
Sundsvall juli 1981, foto © Leila Blomberg. Vykort, egen samling.
tj_wstar4_l.jpg (3131 bytes)
WS i Sundsvalls hamn 26/7 1981, foto © K. Herrgård. Foto © Tom Johansson.   Foto © Mikael Blomberg.  
Terminalen byggs i Vasklot. Tåget gick ner till terminalen. Backar in mot kajen. Sundsvall, norrlandsbild.
Lastar i Sundsvall. Sundsvall     Foto från egen samling.
      Wasa Star och Wasa Express möts, foto från Tom Johanssons samling.
  Kolkajen byggs -81.    
Foto © Kenneth Jofs 1981.  Foto från M Blombergs samling. Utanför Sundsvalls kusten, parti av vykort, egen samling.   Julen 1981, Wasa Star och Polar Express i bild, foto © Mikael Blomberg.
1982
  Vintern 1982, Staren anländer Vasa, foto © L-J Landström.
Vintern 1982, Staren anländer Vasa, foto © L-J Landström. Umeå. På HDW varvet i Kiel efter grundstötningen mars 1982. Foto egen samling.
På varvet i Kiel efter grundstötningen mars 1982. Foto Mikael Blomberg.
  Sundsvall april 1982. I väntan på att komma in i tidtabellen igen efter grundstötningen, låg "Staren" en hel dag i Sundsvall, foto © M. Blomberg. Vasabåtarna 50 år.   Sundsvall, foto Hokku.
På varvet i Luonnonmaa, Nådendal för att bottenmålas maj 1982, foto © Mikael Blomberg. Foto från Tom Johanssons samling.  
Tillbaka i Sundsvall direkt efter varvsbesöket, maj -82! Foto © M. Blomberg. Bild egen samling. Parti från vykort, egen samling. 1982, foto J Valkeakari. Foto © Jürgen Stein.
Wasa Star den 5/7 1982, foto © M. Hänninen. Staren i Vasa 1982, foto från M. Blombergs samling. Sundsvall, foto © Håkan Bruér. Foto © M. Hänninen.  
21/7 1982, foto © M. Hänninen. Foton © Tom Johansson.
 
Avgång Sundsvall sensommaren 1982, snart dags att läggas upp, foto M Asklander M/s Wasa Star lämnar Vasa för sista gången på väg för att läggas upp i Sundsvall, foto Vasabladet.   Julafton 1982, Sundsvall. Eget foto.
1983 -upplagd i Sundsvall
Upplagd i Sundsvall. Upplagd vid finnkajen i Sundsvalls hamn maj 1983, foto © K. Herrgård.
   
         
  Staren förbereds för utlandschartern i Medelhavet. Foto © Håkan Bruér. Foto från Mikael Blombergs samling.   Foto egen samling. 
Greklandschartern.
 
Resan mot medelhavet 16/6 1983 passerar Visby. Foto H Blomberg.     Med grekiska loggan på skorstenen, bild från Tom Johanssons samling.  
 
    I Grekisk regi, foto från Andreas Wörtelers samling.    
m/s Peter Wessel
    Klicka på bilden för en ny sida om Peter Wessel!  
         

 

Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård
Sidan uppdaterad 2024-02-12