M/s Wasa Express [2]

Varvsnr: 565 Byggår: 1972 hos Jos L Meyer Papenburg-Ems Tyskland som m/s Viking 3 för Viking Line.

IMO 7128887
"Så fick då vasabåtarna äntligen sin första färja i "Apollo-klass" 1976, men man hade redan 1971 funderat på de nya Viking I -typ båtarna, men de var för dyra. Wasa Express var en av de verkliga trotjänarna på Kvarken och den första egentliga "nattbåten". Sommaren 1983 var fartyget utlånat till Engelska kanalen och systerfartyget Viking 1 trafikerade Kvarken med samma namn.

Detaljer!   [anno 1982]

Klass: Bureau Veritas + 1 3/3 E, Deep Sea, Ice 1A
Dimensioner: Gross/net tonnage: 4.299,71/1.880,65
Längd överallt: 108,7 m
Längd mellan pp: 96,50 m
Bredd i höjd med bildäck: 17,20 m
Bredd vid vattenlinje: 16,80 m Djupgång: 4,60 m Höjd upp till bildäck: 6,00 m
Höjd upp till C-däck: 11 m
Maskineri: Hastighet: 18 knop
Huvud motorer: Två Deutz SBV 12M 350, 12 cyl. 2x4.000 hk
Hjälpmotorer: 3xDeutz BA8M 528. Gen. A.v. Kaick 625 KVA
Propellerar: Två KaMeWa 86/S 2.550 mm diameter
Bog propeller: Carl Jastram BV 10/289, 650 hk Tankar: Bränsle 306,2 m³, diesel 55,5 m³, vatten 188,8 m³
Bunker konsumtion:
16 knop runt 24 ton/dag, IF-30
Bildäck: Fri höjd: 4,20 m
Bredd förporten: 4 m Bredd akterporten: 8 m Bilar: 260 Lastbilar: 26
Passagerar fakta: Passagerarkapacitet: 1.200
Matsal: 145 A´la carte salong: 54 Danssalong: 150
Saloon: 38 Cafeteria: 226 Bastu Konferensutrymme: 45 och 19
Barnens rum Publika utrymmen: 240 Flygplansfåtöljer: 58
Hytter, wc, 2 personers: 89 Hytter, wc dusch, 4 personers: 5 Hytter, 4 personers: 7
Supermarket Luftkonditionering  
Nautisk utrustning:
Radar: 2xKelvin Huges D 26, 1xRaytheon TM/EP 1625/9x Gyrokompass: C. Plath Navigat II Magnetkompass: Cassens Plath
Ekosond: Krupp Atlas elektr. VS 121 Logg: SAL. Junger Radiopeil: Int. skibs radio A/S PRB 62
Navigator: Decca Navigator Mark 21 AP Navigator      
Säkerhetsutrustning: SOLAS 1974
2 compartment båtar Eldförsvar metod 1
Livbåtar för 424 personer Livflottar för 1.014 personer
Helikopterplatta
Radiostation:      
Huvudsändare: SAIT ESA 100Z Huvudmottagare: Drake RR-1 Nödsändare: SAIT ESA 100Z
Nödmottagare: SAIT MR 1500B Autoalarm: SAIT AA-2002 Main Fuse box: Relka K 32
VHF: ITT, STR 65
Aerial switch: Marconi Marine 1052E
VHF: SAIT D 60 A, SAIT TC-5730, SRA ME 70
MF: Skanti TRP 4000 Telefon: Marconi Marine
Terminal: Z00-7510-01

Historik:

Kontraktstid: september 1970
Kölsträckning: 19/7 1971
Sjösättning: 17/12 1971
Leverans: 16/4 1972

1971 12 17. Sjösatt och döpt av Eva Norrthon.

Levererades 16 april 1972 till Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland.
1972 04 21. Ankommer Mariehamn.

1972 04 22. Visas fartyget upp i Helsingfors. Bl.a. president Urho Kekkonen besöker fartyget.
1972 04 24. Insatt i Viking Lines trafik mellan Nådendal-Mariehamn-Kapellskär.

1972 11 17. Provtur mellan Nådendal-Åbo.1972 12 17. Går fartyget på grund vid Korpo, Passagerarna evakueras till VIKING 1.
1972 12 18. Kom fartyget loss och gick till Nystad för reparation.

1973 09 01 - 1974 06 12. Insatt mellan Nådendal/ Åbo-Mariehamn-Stockholm.
1974 06 13. Insatt mellan mellan Nådendal - Mariehamn - Kapellskär

1976 01 16. Insatt mellan Stockholm - Helsingfors.

»»1976 02 20. Såld till Oy Vasa-Umeå Ab, Vasa, Finland för 42,5 miljoner SEK.

1976 05 04. Omdöpt till WASA EXPRESS. Insatt mellan Vasa - Umeå/Örnsköldsvik/Sundsvall.

1979 04. Så köper Enso-Gutzeit Oy, Finland upp Oy Vasa - Umeå Ab Vasa, Finland varvid rederi namnet ändras till Vaasanlaivat Oy-Vasabåtarna Ab, Vasa, Finland.

1982 09. Köper Rederi Ab Sally, Mariehamn, Finland upp Vaasanlaivat Oy-Vasabåtarna Ab.

1983 03 29. Omdöpt till VIKING 3, Hemmahamn Mariehamn.

1983 04 12. Insatt i Sally Lines trafik mellan Ramsgate - Dunkerque.

1984 04 10. Omdöpt till WASA EXPRESS och tillbaks i trafiken över Kvarken.

1988 08 08. Såld till Rederi Ab Eckerö, Mariehamn, Finland för 7,5 miljoner USD.

1988 10 31. Sista dagen i trafik för Vasabåtarna.

1988 11 01. Omdöpt till ROSLAGEN.
1989. Insatt mellan Eckerö - Grisslehamn.

1990 01 21 - 1990 03. Utchartrad till GT-Link A/S, Gedser, Danmark. Insatt mellan Gedser - Travemünde.
1992. Registrerad för Roslagen Navigation Corp, ( Rederi Ab Eckerö) Douglas, Isle Of Man.

1992 11. Bareboat chartrad till Inreko Laeva A/S, Tallinn, Estland. Insatt mellan Tallinn - Helsingfors. Överförd till Estnisk flagg.
1993 04 15. Utchartrad till Mani-Mereliinide A,S, Tallinn, Estland

1994 08 25. Återförd till Rederi Ab Eckerö, Mariehamn, Finland för 37 miljoner FIM. Insatt mellan Eckerö - Grisslehamn.
2001 03 01 - 2001 04 22. Byggs om med aktersponsoner vid Alandia Yard, Mariehamn, Åland.

2003 05 - 2003 06. Ombyggd med större akterdäck vid Klintkajen, Mariehamn.
2006 02 15. Upplagd/ Reservfärja.

2006 04 - 2006 09. Insatt mellan Eckerö - Grisslehamn.
2006 09. Upplagd/ Reservfärja.

2006 10 17. Utchartrad till Svenska Marinen, för att transportera 10 st stridsbåt 90 från Grisslehamn till Nådendal.
2006 10 18. Ankom Nådendal.

2006 10 24. Avgick Nådendal.
2006 11 28. Ankom Nådendal för att hämta 10 stridsbåt 90.

2006 11 29. Lossade stridsbåt 90 i Nynäshamn, avgick sedan mot Eckerö för vidare uppläggning.
2007 05 24. Såld till Anonimi Naftiliaki Metaforiki Eteria, Zakynthos, Grekland, för leverans i september.

2007 06 14 - 2007 08 19. Insatt mellan Eckerö - Grisslehamn.
2007 08 06. Fick fartyget problem med ena huvudmaskinen och gjorde endast en tur, togs ur trafik i Eckerö för reparera maskinen. Samma dags så sätts en utställning upp ombord om "papenburgsystrarna" historia. 

2007 08 19. Sista dagen i trafik mellan Eckerö - Grisslehamn. (även för fartygserien efter 37 år på Östersjön). 
2007 08 20. Ankom Berghamn, där fartyget läggs upp innan dom nya ägarna tar över fartyget. 

2007 09 26. Hävdes köpet mellan det Grekiska rederiet och Eckerölinjen.
2007 10 05. Såld till Agoudimos Lines, Pireus, Grekland.

2007 11 13. Registrerad för Bluray Maritime Inc (Agoudimos) Majuro MarshallIsland. Satt under St Vincent & Grenadines flagg med hemmahamn Kingstown. Omdöpt till IONIAN SPIRIT.
2007 11 19. Avgick Berghamn mot Grekland via Kielkanalen.

2007 12 02. Ankom  Keratsini, Grekland.
2008 07 10 - 2008 08 31. Insatt mellan Igoumenitsa - Korfu - Brindisi.

2008. Insatt mellan Brindisi - Vlore.
2008 12. Fick fartyget maskinproblem och ankom Perama för reparation.

2010. Upplagd i Drapetsona.
2010 06 03. Avgick Drapetsona.

2010 06. Insatt mellan Brindisi - Vlore.
2011 02 27. Ankom Valletta från Misurata med 1024 evakuerade från Libyien.

2011 03 04 - 2011 03 05. Avgick Valletta mot Sirte.
2011 04 07. Ankom Souda.

2011 04. Utchartrad till International Organization for migration (IOM).
2011 04 10. Avgick Brindisi mot Benghazi via Kreta.

2011 04 12 - 2011 04 13. Avgick Benghazi mot Misurata.
2011 04 15 - 2011 04 16. Avgick Misurata mot Benghazi.

2011 04 16 - 2011 04 18. Avgick Benghazi mot Misurata med 971 evakuerade.
2011 04 25. Ankom Vlore.

2012 03 26. Arresterades fartyget i Brindisi.
2016 03. Såld på auktion för 1,175,000 € till SeaMed. 

2016 10 12. Registrerad för Seamed Trading Shipping Srl, Brindisi, Italien. Satt under Panama flagg. Omdöpt till ST. DAMIAN.
2016 11 19. Avgick Brindisi mot Pireus.

2021 10 06. Avgick Brindisi mot Paloukia.
2021 10 12. Ankom Paloukia för uppläggning.

2022 02 03. Såld till upphuggning.
2022 04  Körs upp på stranden i Aliaga, Turkiet

M/s VIKING 3

"Sjösättningen av m/s Viking 3 vid Jos L Meyer varvet, Papenburg Tyskland
"Klicka
här för en ny sida med Viking 3!

Tiden 1976-1981

Däck D-E-F  Däck B-C  Tanktop-A däck Bilder från interiören av fartyget!
Modell på Wasa
Express 1:100, som Tony West håller på färdigställa. 
GA-plan 1:500 för Wasa Express från 1982.
Bilden är tagen i början av maj 1976. Wasa Express målas om i Vasabåtarnas färger, för att kunna inleda trafiken på Sundsvall, tidningsklipp från M Blombergs samling.   "Flaggan i topp! Wasa Express första gången i Sundsvall maj 1976, Mikael Blombergs samling. Sundsvall 1976, foto från Mikael Blombergs samling.        
Sundsvall Sundsvall 1976, foto från Mikael Blombergs samling. Sundsvall, foto R Söderberg.

 

  Landgången i Vasa.  
Sundsvall 1976, foto från Mikael Blombergs samling.   Juni 1976, svänger ut mot Sundsvall, foto från Mikael Blombergs samling. Foto från Mikael Blombergs samling. 1976, WE möter Polar Express, foto från Mikael Blombergs samling. 1976, WE möter Polar Express, foto från Mikael Blombergs samling. Wasa Express avgår mot Sundsvall och Polar nyss kommen från Umeå, foto från Mikael Blombergs samling.
1976, WE på väg till Sundsvall och FE kommer från Umeå, foto från Mikael Blombergs samling.  Vykort, egen samling.
Vasabåtarna. Vykort, egen samling. Finnkajen Sundsvall, vykort egen samling... ...samma dag som ovan, men lite mer till höger! Parti från vykort egen samling.  
        1981 Vasa, Sundsvall 1981, foto B Bergström.  
Vykort, egen samling. Foto från Mikael Blombergs samling. Foto från Marko Hänninens samling. Vykort 1981, egen samling. Dessa tre vykort hör ihop tror jag!
Polar och Wasa möts, Vasabåtarna. Vasabåtarna. Sundsvall 1978 Foto, egen samling.   
1979 WE backar ut från Sundsvalls hamn, foto © Micke Asklander. WE i Vasa 1978, foto © Mikael Blomberg. Lastar i Sundsvall, Mikael Blombergs samling.
Jubileum Vasa-Sundsvall 10 år, vasabåtarna egen samling. "Gör som jag - åk med Vasabåtarna! står det på baksidan, vykort egen samling. Foto © Jürgen Stein. Foto från Mikael Blombergs samling.  Vasabåtarna. Vykort, Marko Hänninens samling.
 
Sundsvall Umeå, Vasabåtarna. Foto från Mikael Blombergs samling.   Foto från Mikael Blombergs samling.
 
Foto från Mikael Blombergs samling.  Sundsvall Umeå   Passerar norra hästen.  
   
Umeå Vasabåtarna, egen samling.       WE i Vasahamn våren 1981, foto © K. Herrgård.
Tiden 1981-1982
Vasabåtarna.
Jag fotar från Wasa Star sommaren 1982.          
Foto © Mikael Blomberg, 1981. Julen 1981, Wasa och Botnia Express, foto © Mikael Blomberg. Januari 1982, foto © Mikael Blomberg. April 1982, foto © Mikael Blomberg. Vasa hamn, foto © Marko Hänninen, fakta om fartyg. WE stävar in mot Vasa hamn. Foto © K. Herrgård. Herrgård.
       
Vasa hamn, foto P Einola          
           
Foto © M. Hänninen 1982. Botnia är kvällsbåt från Sundsvall, Wasa på väg till Umeå, foto från Mikael Blombergs samling. WE stävar in mot Vasa, foto © M. Hänninen. Bild från Mikael Blombergs samling. Varvet i Nystad, foto från Jorma Pitkänen.   
Tiden hösten 1982-1988
WE hösten 1982, foto © K. Herrgård. Klicka här för en ny sida med Wasa Express i engelska kanalen 1983. Parti av vykort, egen samling. Foto, egen samling.  
         
           
 
1984 Sundsvall     Foto från Mikael Blombergs samling. Sundsvall
 
Umeå. 1985   Wasa och Botnia, foto © A-J Perkiömäki. Fenno och Wasa Express, foto från Mikael Blombergs samling. WE maj 1986 i Vasa hamn Foto © K.Herrgård.
Bild från 1986, skorstenen målas randig, bild från egen samling. Bild från Mikael Blombergs samling. WE med randiga logotypen. Bild från Mikael Blombergs samling.  Vykort, egen samling.
Vasabåtarna.  Vykort, egen samling.
Foto © Kenneth Jofs 1987.   Tidtabell, Vasabåtarna. WE med randig logotyp och helvit målning 1988, foto © M. Hänninen. Bild från egen samling. 
Holmsund 9/8 1988, Foto F Heine. WE i Örnsköldsvik, Vasabåtarna.      
Vasa nov 1988, foto Saku Salmi. Tidtabell, Vasabåtarna. Bild från egen samling.    
-Vad hände sen? Klicka här...!

Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård

Sidan uppdaterad 2024-03-26