| Historik:
 
				Kontraktstid: oktober 
				1978(jämte kontraktet med första systern VISBY)
 Kölsträckning: okänt datum i juni 1980
				just som GOTLAND
 Sjösättning: 5/12
				1980
 Leverans: 24/6
				1981
 "Levererades 24 
							juni 1981 till Rederi Ab Gotland, Visby. Namngavs 
							informellt till 
					
				m/s GOTLAND, vilket hon officiellt 
							aldrig har hetat! 
				»1981 06 25. Utchartrad till Oy 
        Vasa-Umeå Ab, Vasa, Finland. Omdöpt till 
					WASA STAR.1981 07 01. Insatt mellan Sundsvall 
        - Vasa.
 1982 02. Insatt mellan Vasa - Umeå.1982 02 14. Gick på grund strax 
        utanför Holmsund, Kom loss och fick läckage i tre tankar.
 1982 02 16. Ankom Helsingfors för 
        reparation, men varvet hade inte plats för detta arbete, avgick mot HDW, 
        Kiel, Tyskland.1982 02 19. Ankom Kiel.
 1982 04 01. Insatt mellan Vasa - 
        Sundsvall.1982 05. Varvsbesök i Nådendal.
 1982 08 31. Togs fartyget ur trafik 
        eftersom dom nya ägarna till Vasa båtarna (Enso-Gutzeit) hävdade att hon 
        hade dåliga is egenskaper. Fartyget lades upp i Sundsvall en ganska lång 
        tid. Dessutom var det bråk angående charter kontraktet mellan 
        Enso-Gutzeit och Rederi Ab Gotland. Enso-Gutzeit hävdade dessutom att 
        fartyget inte ingick i avtalet vid köpet av Vasa båtarna. 
				1983 05. Utchartrad till 
              Karageorgis Line, Pireus, Grekland.1983 05. Avgick Sundsvall ner till Valletta, Malta.
 1983 05. På väg ner mot Malta, 
              passerar fartyget i närheten av Visby.1983 05. Vart fartyget bottenmålad vid varvet i Valletta, Malta.
 1983 06. Insatt mellan Patras 
              - Ancona, samt en tur i veckan mellan Ancona - Igoumenitsa. 
				 1983. Utchartrad till Karageorgios
        Line, Pireus, Grekland. Insatt mellan Patras - Ancona. Fartyget chartrades ut av
          Enso-Gutzeit. Men en tvist mellan de bägge charter redarna gjorde det nära att m/s
        Wasa Star begärdes kvarstad i Ancona, Då hade det varit mycket svårt att få hem
          fartyget. Så en besättning fick flyga ner och "kapa" fartyget i
          Patras, Grekland. Det vart en besvärlig resa för den svenska besättningen innan fartyget ankom
        Malta där den Grekiska besättningen kunde lämna fartyget och bränsle kunde fyllas
          på.
        Avgick sedan Valletta, Malta till Landskrona där det lades upp.Mer "skvaller" om samma
          öde:
 När finnarna sluppit att
          ''ta
        hand om henne'' återstod bara den öppna chartermarknaden och vid det tillfället fanns
        det tydligen inget annat att välja på, än att chartra ut henne på bareboat till
        grekiska Karageorgis.
 När obetalda charterhyran blev större och större, tappade Gotlandsbolaget tålamodet
        och hade (liksom 'Jönssonligan') en plan !
 Man var medveten om, att arrestera sitt eget fartyg i Grekland, var kanske ett osäkert
          kort, som kanske endast bidrog till att förlänga den obetalda vistelsen
          därnere.
 Därför maskerade man en liten svensk driftsbesättning som servicemontörer med fina
        hjälmar och overaller och de steg då ombord utan misstanke från den stora grekiska
          besättningen, och fartyget i princip lossade sina förtöjningar genom att låta
        trossarna vara kvar i land!
 Den grekiska besättningen fick följa med till Malta, där dom klev av, men den svenska
        besättningen hade låst in sig på kommandobryggan respektive
          maskinrummet, så inte den
        grekiska besättningen skulle komma åt det.
 Efter det att fartyget lagt till på Malta (hade slut på bränsle
          ombord) så låg tex
        samtliga nycklar i en stor hög utan nummer brickor (hyttnycklar med
          mera) vilket var ett
        piller jobb att lista ut.
 Hade fartyget "arresterats" nere i Grekland hade det tagit lång tid innan den
        grekiska rättvisan hade tagit upp fallet.
 Sen kommer fortfarande frågan, Var det Enso-Gutzeit som chartrade ut
          fartyget, eller Gotlandsbolaget, där går historierna isär.
 Det var också en av anledningarna varför Gotlandsbolaget ville ha hem
          fartyget, när
        Karageorgios struntade i betala hyra.
 Om det fanns några passagerare ombord känner vi inte till (historien blir antagligen
        bättre och bättre, varje gång den berättas).
 Därefter satte hon full
        fart hemåt och Karageorgis ombads att komma med några anspråk på rederiet- om han
        till äventyrs skulle ha några!
 1983 08 29. Såld till A/S 
              Larvik-Frederikshavnferjen, Larvik, Norge.1984 01 12. Avgick Landskrona mot Norge.
 1984 03. Omdöpt till 
				PETER 
              WESSEL. Insatt mellan Larvik - Frederikshavn.1986 06 27. Kolliderar PETER WESSEL med Panama båten SYDFJORD. 
              Hela besättningen på SYDFJORD omkommer när fartyget sjunker.
 1988 09 01. Ankommer fartyget 
              till Blohm & Voss varvet, Hamburg, Tyskland för att förlängas med 
              22,5 meter.1988 10 27. Återlevererad från varvet.
 1990 01. Överförd till Vard 
              A/S (Larvik Line A/S), Larvik, Norge.1996 10 01. Utchartrad till Color Line, Larvik, Norge. Samma 
              trafik.
 1999. Byggdes delar av 
              bildäcket om till manskapshytter, Vilket reducerade antal 
              bilplatser ombord.2003 03 03 - 2003 04 11. Ombyggd vid Remontowa, Polen med bland 
              annat stabilitetstankar på sidan av skrovet.
 2003 04 11. Åter i trafik 
              mellan Larvik - Frederikshavn.2006 04. Insatt mellan Larvik - Hirtshals.
 
				2007 03 22. Så bröt en 
					brand ut bakom en elektrisk tavla med rökutveckling som 
					följd på resa mellan Larvik - Hirtshals. Gick in till 
					Frederikshavn.2007 04 26. Åter i trafik.
 
				2007 08 20 - 2007 09 09. 
					Insatt mellan Larvik - Frederikshavn på grund av ombygnad av 
					terminal i Hirtshals.2007 09 10. Insatt mellan Larvik - Hirtshals.
 2007 10 19. Såld 
					till Mediterranean 
					Shipping Company, Italien för leverans i april 2008.2008 04 06. Sista dagen i trafik mellan 
				Larvik - 
					Hirtshals.
 2008 04. Avgick Larvik 
					mot Sandefjord.2008 04 16. Övertagen av dom nya 
					ägarna i Sandefjord. Omdöpt till 
					
				SNAV TOSCANA.
 2008 
					04 19. Avgick Sandefjord mot Medelhavet.2008. Insatt mellan Civitavecchia - 
				Olbia.
 
				2010 07 
					01 - 2010 09 02. Insatt mellan Civitavecchia - Porto 
					Vecchio.2010 09. Insatt mellan Genua - Palermo.
 
				2011 01 
					17. Insatt mellan Genua - Porto Torres.2011 02 04. Insatt mellan Napoli - Palermo.
 
				2011 02 
					24. Avgick Palermo via Valletta mot Tripoli för att hjälpa 
					till att evakuera folk från Libyen.2011 02 27. Ankom Valletta med 1749 passagerare ombord.
 
				2011 03 
					02. Avgick Valletta mot Palermo.2011 05. Insatt mellan Civitavecchia - Olbia.
 
				2012 
					05. Insatt mellan Genua - Porto Torres.2014 01 26 - 2014 02 
					01. Avgick Neapel mot Sochi.2014 02 01 - 2014 02 25. Använd som hotellfartyg i Sochi 
					under OS.
 
				2014 02 
					25. Avgick Sochi mot Neapel.2015 02. Utchartrad till Petrofac, för att bli 
					logementsfartyg på Shetland.
 
				2015 02 
					28. Avgick Neapel mot Lerwick.2015 03 07. Ankom Lerwick.
 
				2015. 
					Åter i trafik i medelhavet.2017 02 21. På resa mellan Neapel - Palermo fick fartyget 
					brand i maskinrummet. ombord var det 75 besättningsmän och 
					113 passagerare, men ingen kom tillskada. Fartyget 
					bogserades in till Palermo.
 
				2017 
					02. Påbörjades reparationen i Palermo.2017 04. Omdöpt till GNV AZZURRA.
 
				2017. 
					Insatt mellan Bari - Durres.2017 09. Utchartrad till Spanska myndigheter.
 
				2017 09 20. Ankom Tarragona 
					för att användas som logementsfartyg.2017 11 17. Ankom Barcelona för att fortsatt användas som 
					logementsfartyg.
 
				2018 12 31. Avgick 
					Barcelona mot Genua.2018. Insatt mellan Italien - Albanien/ Kroatien.
 
				2019 06 08. Ankom Brest för 
					vara logementsfartyg under SEVEN SEAS NAVIGATOR dockning.2019 06. Avgick Brest mot Bari.
 
				2019 06. Insatt mellan Bari 
					- Durres. |