Historik:
Kontraktstid: oktober
1978 (jämte kontraktet med första systern VISBY) Kölsträckning: okänt datum i juni 1980
just som GOTLAND Sjösättning: 5/12
1980 Leverans: 24/6
1981
"Levererades 24
juni 1981 till Rederi Ab Gotland, Visby. Namngavs
informellt till
m/s GOTLAND, vilket hon officiellt
aldrig har hetat!
»1981 06 25. Utchartrad till Oy
Vasa-Umeå Ab, Vasa, Finland. Omdöpt till
WASA STAR. 1981 07 01. Insatt mellan Sundsvall
- Vasa.
1982 02. Insatt mellan Vasa - Umeå. 1982 02 14. Gick på grund strax
utanför Holmsund, Kom loss och fick läckage i tre tankar.
1982 02 16. Ankom Helsingfors för
reparation, men varvet hade inte plats för detta arbete, avgick mot HDW,
Kiel, Tyskland. 1982 02 19. Ankom Kiel.
1982 04 01. Insatt mellan Vasa -
Sundsvall. 1982 05. Varvsbesök i Nådendal.
1982 08 31. Togs fartyget ur trafik
eftersom dom nya ägarna till Vasa båtarna (Enso-Gutzeit) hävdade att hon
hade dåliga is egenskaper. Fartyget lades upp i Sundsvall en ganska lång
tid. Dessutom var det bråk angående charter kontraktet mellan
Enso-Gutzeit och Rederi Ab Gotland. Enso-Gutzeit hävdade dessutom att
fartyget inte ingick i avtalet vid köpet av Vasa båtarna.
1983 05. Utchartrad till
Karageorgis Line, Pireus, Grekland. 1983 05. Avgick Sundsvall ner till Valletta, Malta.
1983 05. På väg ner mot Malta,
passerar fartyget i närheten av Visby. 1983 05. Vart fartyget bottenmålad vid varvet i Valletta, Malta.
1983 06. Insatt mellan Patras
- Ancona, samt en tur i veckan mellan Ancona - Igoumenitsa.
1983. Utchartrad till Karageorgios
Line, Pireus, Grekland. Insatt mellan Patras - Ancona. Fartyget chartrades ut av
Enso-Gutzeit. Men en tvist mellan de bägge charter redarna gjorde det nära att m/s
Wasa Star begärdes kvarstad i Ancona, Då hade det varit mycket svårt att få hem
fartyget. Så en besättning fick flyga ner och "kapa" fartyget i
Patras, Grekland. Det vart en besvärlig resa för den svenska besättningen innan fartyget ankom
Malta där den Grekiska besättningen kunde lämna fartyget och bränsle kunde fyllas
på.
Avgick sedan Valletta, Malta till Landskrona där det lades upp.
Mer "skvaller" om samma
öde: När finnarna sluppit att
''ta
hand om henne'' återstod bara den öppna chartermarknaden och vid det tillfället fanns
det tydligen inget annat att välja på, än att chartra ut henne på bareboat till
grekiska Karageorgis. När obetalda charterhyran blev större och större, tappade Gotlandsbolaget tålamodet
och hade (liksom 'Jönssonligan') en plan ! Man var medveten om, att arrestera sitt eget fartyg i Grekland, var kanske ett osäkert
kort, som kanske endast bidrog till att förlänga den obetalda vistelsen
därnere. Därför maskerade man en liten svensk driftsbesättning som servicemontörer med fina
hjälmar och overaller och de steg då ombord utan misstanke från den stora grekiska
besättningen, och fartyget i princip lossade sina förtöjningar genom att låta
trossarna vara kvar i land! Den grekiska besättningen fick följa med till Malta, där dom klev av, men den svenska
besättningen hade låst in sig på kommandobryggan respektive
maskinrummet, så inte den
grekiska besättningen skulle komma åt det. Efter det att fartyget lagt till på Malta (hade slut på bränsle
ombord) så låg tex
samtliga nycklar i en stor hög utan nummer brickor (hyttnycklar med
mera) vilket var ett
piller jobb att lista ut. Hade fartyget "arresterats" nere i Grekland hade det tagit lång tid innan den
grekiska rättvisan hade tagit upp fallet. Sen kommer fortfarande frågan, Var det Enso-Gutzeit som chartrade ut
fartyget, eller Gotlandsbolaget, där går historierna isär. Det var också en av anledningarna varför Gotlandsbolaget ville ha hem
fartyget, när
Karageorgios struntade i betala hyra. Om det fanns några passagerare ombord känner vi inte till (historien blir antagligen
bättre och bättre, varje gång den berättas).
Därefter satte hon full
fart hemåt och Karageorgis ombads att komma med några anspråk på rederiet
- om han
till äventyrs skulle ha några!
1983 08 29. Såld till A/S
Larvik-Frederikshavnferjen, Larvik, Norge. 1984 01 12. Avgick Landskrona mot Norge.
1984 03. Omdöpt till
PETER
WESSEL. Insatt mellan Larvik - Frederikshavn. 1986 06 27. Kolliderar PETER WESSEL med Panama båten SYDFJORD.
Hela besättningen på SYDFJORD omkommer när fartyget sjunker.
1988 09 01. Ankommer fartyget
till Blohm & Voss varvet, Hamburg, Tyskland för att förlängas med
22,5 meter. 1988 10 27. Återlevererad från varvet.
1990 01. Överförd till Vard
A/S (Larvik Line A/S), Larvik, Norge. 1996 10 01. Utchartrad till Color Line, Larvik, Norge. Samma
trafik.
1999. Byggdes delar av
bildäcket om till manskapshytter, Vilket reducerade antal
bilplatser ombord. 2003 03 03 - 2003 04 11. Ombyggd vid Remontowa, Polen med bland
annat stabilitetstankar på sidan av skrovet.
2003 04 11. Åter i trafik
mellan Larvik - Frederikshavn. 2006 04. Insatt mellan Larvik - Hirtshals.
2007 03 22. Så bröt en
brand ut bakom en elektrisk tavla med rökutveckling som
följd på resa mellan Larvik - Hirtshals. Gick in till
Frederikshavn. 2007 04 26. Åter i trafik.
2007 08 20 - 2007 09 09.
Insatt mellan Larvik - Frederikshavn på grund av ombygnad av
terminal i Hirtshals. 2007 09 10. Insatt mellan Larvik - Hirtshals.
2007 10 19. Såld
till Mediterranean
Shipping Company, Italien för leverans i april 2008. 2008 04 06. Sista dagen i trafik mellan
Larvik -
Hirtshals.
2008 04. Avgick Larvik
mot Sandefjord. 2008 04 16. Övertagen av dom nya
ägarna i Sandefjord. Omdöpt till
SNAV TOSCANA.
2008
04 19. Avgick Sandefjord mot Medelhavet. 2008. Insatt mellan Civitavecchia -
Olbia.
2010 07
01 - 2010 09 02. Insatt mellan Civitavecchia - Porto
Vecchio. 2010 09. Insatt mellan Genua - Palermo.
2011 01
17. Insatt mellan Genua - Porto Torres. 2011 02 04. Insatt mellan Napoli - Palermo.
2011 02
24. Avgick Palermo via Valletta mot Tripoli för att hjälpa
till att evakuera folk från Libyen. 2011 02 27. Ankom Valletta med 1749 passagerare ombord.
2011 03
02. Avgick Valletta mot Palermo. 2011 05. Insatt mellan Civitavecchia - Olbia.
2012
05. Insatt mellan Genua - Porto Torres.2014 01 26 - 2014 02
01. Avgick Neapel mot Sochi. 2014 02 01 - 2014 02 25. Använd som hotellfartyg i Sochi
under OS.
2014 02
25. Avgick Sochi mot Neapel. 2015 02. Utchartrad till Petrofac, för att bli
logementsfartyg på Shetland.
2015 02
28. Avgick Neapel mot Lerwick. 2015 03 07. Ankom Lerwick.
2015.
Åter i trafik i medelhavet. 2017 02 21. På resa mellan Neapel - Palermo fick fartyget
brand i maskinrummet. ombord var det 75 besättningsmän och
113 passagerare, men ingen kom tillskada. Fartyget
bogserades in till Palermo.
2017
02. Påbörjades reparationen i Palermo. 2017 04. Omdöpt till GNV AZZURRA.
2017.
Insatt mellan Bari - Durres. 2017 09. Utchartrad till Spanska myndigheter.
2017 09 20. Ankom Tarragona
för att användas som logementsfartyg. 2017 11 17. Ankom Barcelona för att fortsatt användas som
logementsfartyg.
2018 12 31. Avgick
Barcelona mot Genua. 2018. Insatt mellan Italien - Albanien/ Kroatien.
2019 06 08. Ankom Brest för
vara logementsfartyg under SEVEN SEAS NAVIGATOR dockning. 2019 06. Avgick Brest mot Bari.
2019 06. Insatt mellan Bari
- Durres. |