1898 03 10. Provtur.
Levererades 1898 till Tjust Nya Ångfartygs
Ab, Västervik.
1898. Insatt mellan Stockholm - Oxelösund
- Gryt - Valdemarsvik - Västervik.
1911. Moderniserad vid Oskarshamns
mekaniska verkstad, med bland annat ny panna, rökhytt och en damsalong.
1911 05 06. Även insatt på
lustresor sommartid mellan Västervik - Visby.
1917 05. Efter kriget hade priset på
stenkol stigit så att Visbytrafiken inte längre var lönsam och lades
ner.
1918 08. Grundstötning vid Mariehällskäret
utanför Oxelösund på resa Västervik - Stockholm med styckegods och
kreatur. Orsaken till grundstötningen var att rorgängaren somnat.
Fartyget loss efter 39 timmar och togs till Oxelösund för undersökning,
endast obetydliga bottenskador.
1920. Till säsongen började även
fartyget anlöpa Fogelvik på sina resor mellan Stockholm och Västervik.
1934 12 16. Kolliderade TJUST med
GAMLEBY i Ålsundet öster om Valdemarsvik.
1935. Ombyggd vid Oskarshamns mekaniska
verkstad.
1947. Under våren såld till Ångfartygs
Ab Gamleby (John Leonard, Landskrona) för SEK 125 000. Planerad för Öresundsfart.
1947 06 19. Insatt i sin gamla trafik
Stockholm - Västervik.
1948 03. Såld till Rederi Ab Vasa -
Umeå Oy, Vasa. För SEK 150 000.
1948 12 26. Anländer till Vasa och
genomgår en grundlig översyn på Wärtsiläs slip i Smulterö.
1949. Omdöpt till KORSHOLM.
1949. Insatt i sommartrafik mellan Vasa
- Umeå.
1951 06 12. S/S RAGNE förlorade styrförmågan
i Vasa hamn och stötte till den vid kaj liggande KORSHOLM, båda
fartygen endast mindre intryckningar.
1952 05 12. Olympiasommarens trafik
inleds, pågick fram till den 1 oktober.
1953 05 11 - 1953 09. Insatt mellan
Vasa - Umeå.
1956 06 08. Trafikstart Vasa - Umeå.
1956 06 14. I trafik Vasa - Örnsköldsvik.
1957 06 08. Trafikstart för året Vasa
- Örnsköldsvik, men hade dessförinnan gjort två turer Vasa - Umeå.
1957. Under hösten byggs fartyget om för
att kunna ta 10 bilar.
1959 01. Såld till Romutus OY,
Helsingfors för nedskrotning. Pris FIM 1,5 milj