Historik:
Fredrik Wilhelm var ett för sin tid modernt fartyg med
elektrisk belysning som nymodighet. Hon hade genomgående huvuddäck,
långt promenaddäck (poop) och back. På båtdäck fanns den öppna bryggan
med soltak. De eleganta linjerna markerades av lutande skorsten och två
lutande master, den förliga försedd med lastbom. I en tidning beskrevs
hon som "Finlands elegantaste fartyg, med elektricitetskastare i fören".
Rederiet, som även ägde varvet, hade låtit bygga
Fredrik Wilhelm för rutten Björneborg -Raumo -Nystad -Åbo
-Hangö -Helsingfors -Lovisa -Kotka -Viborg. När hon säljs till
Wasa-Nordsjö Ångbåts AB 1897 blir det i stället Vasa -Kristinestad
-Björneborg -Raumo -Nystad -Mariehamn -Stockholm men även Åbo -Hangö
-Helsingfors. På hösten 1900 utsträcks rutten ända till Torneå. Men
konkurrensen i Bottenviken är hård och
Fredrik Wilhelm återgår till sin stamlinje
Björneborg-Viborg, med turer till Stockholm om somrarna.
Under 1902 ligger hon upplagd i Åbo,
till salu. I september köps hon tillbaka av Rosenlew&Co och kommer
tillbaka till rutten Björneborg-Viborg. I april 1905 säljs rederiets
fartyg till Åbo Läns Kustångbåts AB. De nya ägarna sätter in
Fredrik Wilhelm på linjen Åbo-Viborg, nu även löpande
Dalsbruk och Fredrikshamn utöver de tidigare nämnda orterna. Från 1910
går hon på långrutten Vasa-Åbo-Viborg tillsammans med andra av rederiets
fartyg.
Hon säljs 1913
till Helsingfors Ångfartygs AB och får nu namnet
Viola. Hon går på traden Helsingfors-Reval tills
världskriget sätter stopp för trafiken. I april 1917 bordas hon i
Helsingfors av revolutionära ryska matroser som bildar Baltiska flottans
centralkomitté, Tsentrobalt. Hon blir liggandes i Helsingfors som
stabsfartyg för Tsentrobalt.
När hon återlämnas 1918 har rederiet
köpts av FÅA. Det uppgår i FÅA 1920.
Viola
fortsätter med resorna till Reval, dessutom gör hon veckoslutsresor
Helsingfors-Hogland.
Andra
världskriget sätter också stopp för hennes trafik i Finska viken.
Viola
läggs upp i Åbo men säljs 1940 till Ålandsbolaget närstående
intressenter. Nästa år överförs hon till Ålandsbolaget. Hon sätts in i
Ålandstrafiken som ersättare för
Ålands Express och
Åland I som bolaget har sålt. Tillsammans med
Åland II och
Porthan
gör
Viola
sex veckoturer Åbo-
skärgården-Mariehamn, två veckoturer går södra vägen.
Under våren 1945 är förhållandena
kaotiska för Ålandsbolaget.
Viola
har varit rekvirerad av den allierade kontrollkommissionen sedan oktober
1944.
Porthan
blir krigsskadestånd och först i september kommer
Viola
i trafik igen. I fortsättningen går
Viola
södra vägen och
Åland II norra.
Sommaren 1947
går
Viola
ett tag på Åbo-
Mariehamn-Stockholm. Hon har 38 hyttplatser i I och II klass. Hon tar
post i Degerby men anlöper inga mellanliggande bryggor. Tidtabellen är
sådan att Stockholm-Mariehamn blir dagsresa. Stockholmsturerna upprepas
nästa sommar när Ålandsbolaget fått
Åland III. När rederiet fått lastbåtarna
von Konow och
Snäckö
blir
Viola
sommarbåt.
I februari 1955 säljs
hon till Rederi AB Vasa-Umeå i Vasa då man vid en extra bolagsstämma den
24 januari beslöt att inköpa
Viola
för 5 miljoner mk, varav kontant erlades 3 miljoner och återstoden med
tre månaders växel. Hon seglades senare upp till Vasa av rederiets
manskap i maj. Efter kriget hade trafiken över Kvarken återupptagits med
växande framgång och ökande konkurrens.
Viola
blir under namnet
Korsholm II rederiets tredje fartyg. Hon går på linjen
Vasa-Umeå men gör också en tur i veckan på Vasa-
Örnsköldsvik, sommaren 1956 dessutom Vasa-Härnösand. Till säsongen 1957
hade hon fått oljeeldning. Hon har också fått större lastlucka och kan
nu lasta åtta bilar i stället för två!
Viola
förfulades under åren. Först försvann de lutande masterna och ersattes
av en rak mast på backen med kraftigare lastbom. Sedan blev bryggan
försedd med navigationshytt, under den tillkom 1946 ett kafé på förkant
av promenaddäcket. När hon byggdes om till oljeeldning fick hon rak
skorsten.
Vasa-Umeå rederiet expanderade och beställde t o m
nybyggen.
Korsholm II såldes 1962 till finska flottan för 3,5
miljoner mk och blev stabs- och moderfartyg för Sjöstridskrafterna.
Efter fem år såldes hon till en upphuggningsfirma i Åbo för 7000 mk.
Till efterträdare köpte flottan hennes efterträdare i Kvarkentrafiken,
Korsholm III. Både II:an och III:an hette bara
Korsholm
under tiden i flottan. Vår
Korsholm
byggdes om till motordriven sandpråm och registrerades i Pargas som
Messina I. Hon finns fortfarande (år 2003) i Skeppslistan,
sedan 1978 hemmahörande i Kimito, Finland. Hennes utseende kan studeras
i den illustrerade (inofficiella) skeppslistan. Själva fartyget försvann
dock 1998 i upphuggningsdockan i Tykö i Bjärnå.
Levererades 7 juni 1893 till W.
Rosenlew & Co. Björneborg, Finland.
1893. Insatt mellan Björneborg -
Rauma - Nystad - Åbo - Hangö - Helsingfors - Lovisa - Kotka - Viborg.
1897. Övertagen av Wasa-Nordsjö Ångbåts Ab, Vasa, Finland.
1897. Övertagen av Wasa - Nordsjö Ångbåts Ab, Vasa. Insatt mellan Vasa -
Kristinestad - Björneborg - Rauma -
Nystad - Mariehamn - Stockholm, men även Åbo - Hangö - Helsingfors.
1900. Under hösten utsträcks turerna
till Torneå.
1902. Såld till W. Rosenlew & Co. Björneborg, Finland efter legat
upplagd ett tag i Åbo.
1902. Insatt mellan Björneborg - Viborg.
1905 04 27. Övertagen av Åbo Läns
Kustångbåts Ab, Åbo. Insatt mellan Åbo - Viborg.
1910. Insatt mellan Vasa - Åbo - Viborg.
1913. Såld till Helsingfors Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland. Omdöpt
till VIOLA. Insatt mellan Helsingfors - Tallinn.
1917 04 28. Övertagen av ryska
Marinen som förläggningsfartyg för Tsentrobalt i Helsingfors.
1918 04 13. Övergiven av ryssarna i Helsingfors. Åter till Helsingfors
Ångfartygs Ab, Helsingfors.
1920. Rederiet uppgår i Finska Ångfartygs Ab, Helsingfors, Finland.
Insatt mellan Helsingfors - Tallinn, samt veckoslutskryssningar till
Hogland.
1940 10 18. Såld till Fritz A
Westerlund, Åbo, efter ha legat upplagd i Åbo sedan krigsutbrottet.
1941 07 31. Överförd till Ångbåts Ab Åland, Åbo. Insatt mellan Åbo -
Mariehamn.
1944 10. VIOLA rekvirerad av den allierade kontrollkomissionen.
1945 09. Återlevererad till ägarna
och insatt mellan Åbo - Mariehamn.
1946. Ombyggd med ett café på förkant av promenaddäcket.
1947 07 - 1947 10. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm, även
Degerby på Åland angjordes för att ta upp post.
1948 06 - 1948 07. Insatt mellan Åbo
- Mariehamn - Stockholm.
1955 02 26. Såld till Rederi Ab Wasa-Umeå - Varustamo Oy Vaasa-Uumaja,
Vasa, Finland för FIM 5 milj.
1955 05. Omdöpt till
KORSHOLM II efter ha övertagits i Åbo.
1955 05 23 - 1955 10 01. Insatt
mellan Vasa - Umeå, premiärturen försenad med två veckor på grund av
isläget i Kvarken
1955 06 02. Öppnar Vasabåtarna den nya linjen Vasa - Örnsköldsvik.
1956 05 20 - 1956 09 28. Insatt mellan Vasa - Umeå.
1956 06 12. Startar nya linjen
mellan Vasa - Härnösand. Men linjen läggs ner 8 augusti samma åt på
grund av dålig lönsamhet.
1956 06. Gjorde två charter kryssningar mellan Kristinestad - Sundsvall.
1956. Under hösten moderniseras fartyget för att kunna ta fler bilar,
samt förses samtidigt med oljeeldning.
1957 05 20 - 1957 09 28. Insatt
mellan Vasa - Umeå.
1957 06. Uthyrd för resa Kristinestad - Sundsvall.
1958. Insatt i sommartrafik mellan Vasa - Umeå/Örnsköldsvik.
1961. Även sommartrafik Vasa -
Holmsund.
1962 10 18. Såld till Suomen Merivoimat, som modersfartyg. Pris FIM 3,5
milj.
1967. Såld på auktion till Kaarinan Romuliike, Åbo för FIM 7 000.
1968. Ombyggd i Åbo till lastfartyg
för grus- och sandtransporter. Ett lastrum och grönmålad.
1968 10 29. Omdöpt till
MESSINA I. Registrerad på Laivanisännistöythiö Messina, Pargas.
1978 05 01. Såld till Herald Gustavsson, Kimito.
1998. Upphuggen i Tykö.