Historik:
Kontraktstid: Kölsträckning: 25/6
1963 Sjösättning: 5/12
1963 Leverans: 4/6
1964
Beställdes av Rederi Ab Sveas
dotterföretag Express Linjen och var tänkt för trafik mellan
Gräddö - Mariehamn.
Levererades 4 juni 1964 till
Rederi Ab Svea, Helsingborg.
1964 06 10 - 1966 11. Insatt
för Skandinavisk Linjetrafik mellan Korsör - Kiel.
1966 11. Prov med färjan
mellan Helsingborg - Helsingör.
1966 11 06. Insatt mellan
Landskrona - Tuborg (Köpenhamn.)
»»1971 11 26. Såld
till Oy Vaasa-Umeå Ab, Vasa, Finland för 14,5 miljoner SEK. Omdöpt till
SCANIA EXPRESS.
1972 02 15. Insatt mellan Vasa - Umeå.
1972 06 27. SCANIA EXPRESS på
grund utanför Vasklot pga el-problem. Tar sig in till Vasklot för egen
maskin. Åter i trafik några dagar senare. |
1976 04. Såld till
Gotlandstrafiken Ab, Visby. (Rederi Ab Gotland). Omdöpt till
POLHEM för att sättas in i Gotlandsbolaget trafik mellan
Oskarshamn - Visby - Nynäshamn. Under vinterhalvåret
upplagd/Reservfärja. 1977 06 - 1977 08. Insatt mellan Grankullavik - Klintehamn.
1977 08. Under vinterhalvåret
upplagd/Reservfärja. 1978 - 1980. Insatt mellan Västervik - Visby - Grankullavik, övrig
tid ligger fartyget som reserv eller går som frakt färja.
1981 08. Såld till Vasilios A
Agapitor (Agapitos Lines), Pireus, Grekland. 1981 08 18. Omdöpt till
NEREUS vid Finnboda Varv, Nacka.
1982. Fartyget hjälpte till
att evakuera PLO soldater från Beirut. 1989 07 19. Gick NEREUS hårt på grund i hårt väder, ombord fanns
60 passagerare.
Översättning av
en grekisk artikel, skriven av Georgios Giannakis i tidningen Ephioplistis:
Måndagen den 17 juli förbereds m/s NEREUS sista resa. Hon skall gå från
Kalimassia till Paros, Katapola Egiali, Astypalea, Kalymnos, Kos, Nisiros, Tilos, Symi,
Rhodos, Kastellorizo, Chalki, Diagani, Karpathos, Kassos, Sitia och Agios Nikolaos. Klockan fem avgår hon. Fartyget har fått namnet Spökskeppet, eftersom hon kommer och
går under de timmar hamnarna sover. Hon ankommer till Kassos och seglar vidare mot Sitia
på Kreta. Det blåser ca 5-6 Beaufort i området. M/s NEREUS befinner sig utanför nordvästra Kreta, vid Sidero. Skeppet är ganska långt
ifrån sin vanliga kurs, och klockan 21.20 stöter m/s NEREUS på ett rev med ca 15 knops
fart. Ett stort hål rivs upp, och vatten strömmar in i maskinrummet. Besättningen
evakuerar de 99 passagerarna till några fiskebåtar som kommit till undsättning. Nästa
dag försöker man dra fartyget av grundet, utan resultat. Efter 35 dagar evakueras de 8
lastbilarna och 15 personbilarna som finns ombord, med hjälp av färjan PANAGIA.
M/s
NEREUS står kvar på revet, halvt under vatten, till vintern 1991, varefter hon går
under.
1989 07 20. Bröts fartyget itu
och förklarades Total Constructive Loss.
2000 05. Enligt uppgift ligger
vraket kvar.
2001. Upphuggen. |
Premiär för Scania Express i Vasa,
artikel Vasabladet, Mikael Blombergs samling. |
Foto
från Tom Johanssons samling. |
Foto
från Mikael Blombergs samling. |
Scania
framför Fenno, foto från Mikael
Blombergs samling. |
Vykort från
egen
samling. |
Parti av vykort, egen samling. |
Tidtabell 1973. |
Foto
© Unto Heinonen, Mikael Blombergs
samling. |
Julkort från Marko Hänninens samling. |
Foto från Mikael Blombergs samling. |
Scania
kämpar genom isen, bild från Mikael Blombergs samling. |
Botnia och Scania, foto © Mika Putro, Mikael
Blombergs samling. |
Bild
från en dagstiding 1973, då man måste hålla ett dygns
trafikavbrott i december. Sydliga vindarna hade packat isen i Vasa
yttreskärgård.
Mikael Blombergs samling. |
Vasa, Botnia Express bakom. Foto P
Yli-Karjanmaa. |
Vykort, egen samling. |
Foton från Marko Hänninens
samling. |