Från slutet av
1800-talet och fram till 1946 hade Ursviken/Skelleftehamn ångbåtsförbindelser, norrut
eller söderut längs Norrlandskusten, ibland även med Finland och Vasa. Den epokens
sista båt var Sveabolagets s/s Ragne.
(Se "Sjöhistorisk årsbok
1996-1997")
1960-1966 upprätthöll Rederi AB Bottenviken, Yxpila, trafik
mellan Skellefteå och Yxpila.Tre affärsmän från Skellefteå var också delägare.
Fartyget som fick namnet Bothnia, var byggt i Ålborg,
Danmark, 1939 som m/s Nordbornholm för Det Østbornholmske Dampskibsselskab. 769
brt, lgd 51,7 m, br 9,45 m. Maskinen var en Atlas (Nohab Polar?) på 1100 hp. Fartyget
köptes i den 28 april 1960, liggande i docka i Nexö, sedan Det Östbornholmske
Dampskibsselskab hamnat i ekonomiska problem. Nordbornholm hade gått i
trafik mellan Köpenhamn och Bornholm (Hasle, Allinge,
Gudhjem, Svaneke och Nexö). Bothnia tog 258-400 passagerare,
hade 30-84 hyttplatser (passagerarutr./hytter byggdes om flera gånger) och tog 12-15 bilar. Resan
över Bottenviken tog 6,5 timme med marschfarten 12 knop.
1960-61 var svensk hamn, Skellefteås gamla hamn, Ursviken.
1962-64 verkar det ha varit Skelleftehamn och 1965-66 Kåge. Bothnia utgick hela tiden
från Yxpila, men vissa somrar trafikerades även Jakobstad, Piteå och sista året, 1966,
även Holmsund. Med sina sju säsonger blev Bothnia en trotjänare som bara överträffats
av Fennia, nio säsonger. I januari 1967 såldes Bothnia såldes sedan till Soc. De Bains
de Mer de Monaco ("Badsällskapet"), Monaco, omnamnades till Francois Blanc, och
byggdes om till representations-/casinofartyg för furstedömet! Det användes senare som
tenderfartyg för stora passagerarfartyg.
1973 såldes det vidare till Soc. Navale Oceanographique
Monegasque (Oceanografiska Museet), lett av Jaques Cousteau.
Den 6 augusti 1973 avgick fartyget, under bogsering, till
Marseilles för upphuggning.
1967-69 trafikerade M Rauanheimo Oy (R Nordström & Co Oy)
Gamlakarleby linjen till Skelleftehamn med s/s Coccolita. Byggd 1915 som Heimdall,
med påkostad inredning, för Sveabolaget. 1598 brt, lgd 73,77 m, br 11,01 m, 600 pass.
Coccolita skrotades i Finland 1970 med artistnamnet Mariehamnaren.
Sommaren 1968 trafikerades linjen Sk-hamn Uleåborg av en
annan klenod och trotjänare, s/s Oulutar. Byggd 1927 som Wellamo för Finska
Ångfartygs AB. 1944 brt, lgd 80,01 m, br 12,23 m, 177? pass. Även Luleå, Karleby och
Härnösand trafikerades. Skrotades i Helsingfors som Örnen 1970.
Sedan kom 1969-1998, i nämnd ordning:
m/s Nordek (byggd som Kattegat 1961, i trafik i Turkiet),
s/s Bore II (byggd som Aallotar1952, skrotad 1975), s/s Bore III (byggd
1952, skrotad i Kanada 1982), s/s Bore Nord (byggd som Birger Jarl 1953, i trafik
som Baltic Star, Sverige-Åland), m/s Nord Express reg som Wasa Express (byggd 1955
som Prinsessan Margaretha, skrotad 1995), m/s Achilleus (byggd 1939 som Hans Broge,
skrotad 1983), s/s Borea (byggd 1960 som Bore, i trafik i Östersjön som Kristina
Regina), m/s Polar Express (byggd som Prinsessan Margareta 1963, sjunken efter
brand i Egypten 1986), m/s Fennia (byggd 1966 som Fennia, i trafik som Casino
Express, Vasa-Umeå), m/s Fenno Express (byggd 1965 som Prinsessan
Desireé,
fortfarande i trafik, reg i La Paz!, Bolivia), m/s Polar Princess reg som Botnia
Express (byggd 1972 som Diana, i trafik som Alandia, Grisslehamn-Åland), m/s Fenno
Star (byggd 1965 som Viking III, i trafik som Sagafjord
mellan Moss och Skagen?)
Sist ut blev Fennia, som återkom och trafikerade
1992-1998, och blev linjens trotjänare följd av Bothnia.
Epoken varade alltså från 1960 till 1998. Kommer den att få
någon upprepning? Var finns andrahandstonnaget som gjorde det möjligt? Det nordiska
passagerar-tonnage, som nu skulle kunna vara andrahands, är ju så stort att det skakade
dom stora rederierna i grunden.
Dessutom har den Europeiska gemenskapens s k fria rörlighet
gjort det näst intill omöjligt att upprätthålla trafik mellan brödrafolken i
"glesbygden"! Många släkt och vänskapsband finns på var sida Bottenviken.
Lars-Jonny Landström Skellefteå |
Passagerarfartyg som trafikerat Skellefteå Finland
1960-1998 |
M/s
Bothnia 1960-66
(ex Francois Blanc/ Bothnia/ Nordbornholm).
Bilden från Tom Johanssons samling. |
Motorfartyg byggt 1939 i Ålborg för Det Østbornholmske
Dampskibsselskab. Skrotad i Marseilles 1973. |
|
|
|
|
|
|
Sjösättning. |
M/s
Nordbornholm splitter ny 1939. |
M/s
Nordbornholm |
|
|
|
|
|
|
M/s
Nordbornholm |
|
|
|
|
|
|
Reklam. |
Reklam
för Skelleftehamn, egen samling. |
M/s Bothnia. |
M/s Bothnia. |
|
|
|
|
|
|
M/s Bothnia,bilder
foto © L-J Landström |
|
Liggandes i Stockholm. |
Francois Blanc |
Francois Blanc i Monaco 1968. Upphuggen augusti
1973. |
S/s
Coccolita
1967-69
(ex
Coccolita/Silja/Heimdall) |
Ångfartyg byggt 1915 i Oskarshamn för Rederi AB
Svea, Stockholm.
Påkostad inredning. Skrotad med artistnamnet Mariehamnaren i Finland 1970. |
|
|
|
|
|
|
S/s Heimdall. |
S/s Silja. |
|
|
|
|
|
|
Coccolita |
Kokkola hamnen. |
|
Skrotas i
Helsingfors 1970. |
S/s Oulutar
1968 (ex Örnen/Oulutar/Wellamo) |
Ångfartyg byggt 1927 i Köpenhamn för Finska Ångfartygs AB,
Helsingfors. Skrotad i Helsingfors 1969-70. |
|
|
|
|
Mer om s/s Oulutar här! |
Ombord på
s/s
Oulutar. |
M/s
Nordek
1969-72/3 (ex
Jassmin, Captain
Zaman, European Glory, Ikaros, Corsika Star, Nordek, Kattegat) |
Klicka
för
ny
sida
här! |
S/s
Bore II
1971 (ex Bore II, Aallotar) |
Ångfartyg byggt 1952 i Helsingör för Finska Ångfartygs AB,
Helsingfors. Skrotad i Helsingfors 1975. |
S/s
Bore III 1972
(ex Royal Clipper, Lowell
Thomas Explorer, Bore III) |
Ångfartyg byggt 1952 i Oskarshamn för Ångfartygs AB Bore, Åbo.
Sjunken efter brand i Montreal 1977. Bärgad och skrotad i Port
Mainland, Ontario, Kanada 1982. |
M/s Bore Nord 1973
(ex Baltic
Star, Bore Nord, Birger Jarl) |
Ångfartyg byggt 1953 i Nacka för Rederi AB
Svea, Stockholm. Fortfarande i trafik mellan Stockholm och Mariehamn. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
M/s
Nord Express,
reg som Wasa Express 1974 (ex Al Anoud, Wasa Express,
Thjelvar, Prinsessan Margaretha) |
Motorfartyg
byggt 1955 i Helsingör för Rederi AB Göteborg-Fredrikshavn.
Skrotad i Attaka-Suez, Egypten 1995. |
Klicka
för
ny
sida
här! |
M/s Achilleus
1976
(ex
Achilleus, Hans
Broge) |
Motorfartyg byggt 1939 i Helsingör för DFDS i Århus.
Skrotad i Hamina, Finland 1983. |
|
|
|
|
|
|
Bilden från Tom
Johanssons samling. |
Foto L-J Landström 1976. |
|
|
Stockholm 1977. |
|
S/s
Borea
1977-1980 (1976-1983?)
(ex Kristina Regina, Borea, Bore) |
Ångfartyg byggt 1960 i Oskarshamn för Ångfartygs AB Bore, Åbo.
|
|
|
|
|
|
|
S/s
Borea i Jakobstad 1978, foto L-J Landström |
Skelleftehamn 1980, foto L-J Landström |
|
Borea i Aura å,
1986. Foto Saku Salmi. |
Jakobstad 1981 |
|
|
|
|
|
M/s
Polar Express 1982-83
(ex Farah II, Al
Faris 3, Polar Express, Prinsessan
Margareta) |
Motorfartyg byggt 1963 i Ålborg för Rederi AB
Göteborg-Fredrikshavn. Sjönk efter brand i Nuwiba, Egypten 1986. |
M/s
Fennia
1984-85, 1992-98
(ex Casino Express, Fennia) |
Motorfartyg byggt 1966 i Landskrona för Siljarederiet, Åbo.
Skrotad. |
M/s Fenno Express
1986-89
(ex Gabrielle,
Artemis I, Jimy, Hanh Phuc, Fenno Express,
Prinsessan Desireé) |
Motorfartyg byggt 1965 i Ålborg för Rederi AB
Göteborg-Fredrikshavn Linjen.
Skrotad. |
M/s Polar Princess, reg som Botnia Express 1989-91? (ex Alandia, Botnia Express, Diana) |
Motorfartyg byggt 1972 i Papenburg, Ems, Tyskland för partrederi
i Slite (Myrsten m fl).
Skrotad. |
M/s Fenno Star 1990-91
(ex Sagafjord, Sandefjord, Fenno
Star, Scandinavia, Terje Vigen, Viking III) |
Motorfartyg byggt 1965 i Lübeck, Tyskland för Otto Thoresen
Shipping Co A/s i Oslo.
Skrotad. |
|