Historik:
Kontraktstid: juli
1964
Kölsträckning: 07. 4. 1965
Sjösättning: 27.10.1965*
Leverans: 27.4.1966
*)FENNIA:
vissa lika trovärdiga källor anger även sjösättning
28.10.1965 det måste undersökas om t.ex. sjösättningen
EGENTLIGEN flyttades en dag p.g.a
dåligt väder
(oktoberstorm på Öresund med tidvatten
eller problem med bara tidvatten, eller om man slängde
champagneflaskan på båten den 27, fick problem med nedsläppet
och glidet på slipen och hon kom i
vattnet den 28:e!
1965 10 28. Sjösatt och döpt
av Fru Gunni Krogius. (förslag på namn på fartyget var också
YOLDIA).
Levererades 27 april 1966 till Oy Siljarederiet Ab, Åbo, Finland.
1966 04 27. Avgick Landskrona
via Köpenhamn mot Stockholm.
1966 04 29. Visas upp i Stockholm.
1966 04 30. Visas upp i
Helsingfors.
1966 05 07. Insatt i Silja Lines trafik mellan Åbo -
Mariehamn/Långnäs - Stockholm.
1966 10 16. Går hårt på grund
vid Bogskär kl. 01:10, nästan en kilometer utanför farleden med
246 passagerare, 11 person bilar och 25 långtradare.
Sjöbevakningsfartyg tar passagerarna till Långnäs.
1966 10 17. Långtradarna och bilar lossas med hjälp av
pråmar till HOLMIA och NORDIA.
1966 10 18. Dras flott av bogserfartygen METEOR och PROTECTOR.
Bogserbåten PROTECTOR eskorterar FENNIA till Finnboda varv, Nacka,
Där upptäcks att ca 75 meter botten plåt hade skadats, samt
betydande vattenskador i inredningen under bildäcket.
1966 12 17. I trafik igen efter grundstöttningen.
1967 04 08 - 1967 04 23. Ur
trafik.
1967 11 01 - 1967 11 15. Ur trafik.
1967 12. Ombord på FENNIA
inledds en mångårig tradition med julfest ombord för föräldrar
lösa barn i Åbo.
1968 03 13. Siljarederiet nekar ett köpbud från USA. (Troligen
skulle hon fått vara partner åt WICKERSHAM). FENNIA uppfyller inte
amerikanska brandföreskrifter. I februari 1968 vill den
Nordamerikanska delstaten Alaska köpa FENNIA och erbjuder USD 6,2
milj. kontant. Budet höjdes senare till 6,85 milj. och
Siljarederiet erbjöd sig att sälja efter högsäsongen 1968. Det var
inte amerikanerna intresserade av.
1969 07 22. Fyra inbrott ombord på resa Åbo-Stockholm.
Besättningsman skyldig.
1969 10 15 - 1969 10 31. Ur trafik.
1970 07 06. Såld till Oy Svea
Line Ab, Åbo, Finland.
1971. Under våren målas helvit och förses med E3 märke.
1971 03 10. FENNIA kolliderar
i dimma med kajen i Åbo. Får svåra skador i fören. Flera lastbilar
och kajen skadas också. Under tiden 1970
till 1977 har FENNIA trafikerat linjerna mellan Åbo -
Mariehamn/Långnäs - Stockholm. Åbo - Mariehamn/Långnäs -
Norrtälje, Helsingfors - Stockholm.
1972. Ombyggd med fler
hyttplatser.
1975 01 02 - 1975 06 05. Maskineriet bytts ut vid Helsingörs Værft
A/S, Helsingör, Danmark.
1975 04 28. Registrerad för
Svea Line, Mariehamn.
1975 06 06 - 1975 07 16. Insatt mellan Åbo - Mariehamn -
Stockholm.
1975 07 17 - 1975 09 28.
Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Norrtälje.
1976 01 - 1977 10. Insatt mellan Åbo - Mariehamn - Stockholm.
1977 02 24. FENNIA fastnar i
isen utanför Söderarms fyr, kom loss efter assistans av en
isbrytare.
1977 10 22 - 1978 01 15. Upplagd i Åbo.
1978 01 16 - 1978 03 13.
Utchartrad till Rederi Ab Göteborg-Frederikshavn Linjen, (Sessan
Linjen), Göteborg. Insatt mellan Göteborg - Travemünde.
1978 04. Upplagd i Åbo.
1978 04 24. Under sommaren och
hösten, Insatt mellan Åbo - Stockholm.
1979 01 02. Ankom Malmö.
1979 01 03 - 1979 02 01.
Utchartrad till SAGA-Linjen, Insatt mellan Malmö - Travemünde.
1979 02 17. Insatt mellan Åbo - Stockholm.
1981 11. Registrerad för OY
Svea Line (Finland A/B), Mariehamn. 1982 06
25. En roderfyllerist kör framför FENNIA utanför Föglö, nära att
orsaka grundstötning.
1982 11 01. Upplagd.
1983 05 16 - 1983 06 09. Utchartrad till Forsmarks
Kärnkrafts anläggning, Använd som logementsfartyg under tiden
Kärnkraftsanläggningen renoverades.
1983 06 16 - 1983 09 12.
Utchartrad till B&I Line, Dublin, Irland. Insatt mellan Pembroke
Dock - Cork. Var inte så passande i denna trafik, eftersom hon
saknade stabilisatorer. 1983 09 13. Avgick
Pembroke mot Finland.
1983 11. Såld till Oy Jakob
Line Ab, Jakobstad, Finland för leverans 1984.
1984 01 24 - 1984 02 01. Insatt i stället för FINLANDIA på
leden Helsingfors - Stockholm.
1984 02 01 - 1984 02 08.
Insatt i stället för SILVIA REGINA på leden Helsingfors -
Stockholm.
1984 05 16. Övertagen av Oy Jakob Lines, Jakobstad. Registrerad
för Jaakon Linje Ab, Mariehamn.
1984 05 22. Insatt på den nya
leden Jakobstad - Örnsköldsvik, senare även mellan Jakobstad -
Skellefteå. 1984 06 17. Man över bord på
resa Örnsköldsvik - Jakobstad.
1984 10 20 - 1984 11 01.
Uthyrd som bostadsfartyg till Wärtsilä, Helsingfors.
1984 11 28. Svår storm, två passagerare skadas.
1984 12 15. säsongen avslutas och FENNIA dockas.
1985 05 07. FENNIA fast i isen
på årets premiärtur mellan Jakobstad - Örnsköldsvik.
1985 12 25. Säsongen avslutas.
1985 12 31. Såld till Rederi Ab Sally
Oy, Vasa, Finland. (Jakob Lines och Vasabåtarna "bytte" fartyg, FENNIA
mot FENNO EXPRESS, samt 19,1 milj FIM).
1986 01 20. Byggs fartyget om kraftigt vid
Oy Wärtsilä Marine Ab, Åbo, Finland, med bla fler hyttplatser,
aktersponsoner. Efter ombyggnaden försvinner skönheten FENNIA.
Ombyggnaden kostade 17 milj, FIM.
1986 04 25. Insatt i Vasabåtarnas trafik mellan Vasa/Jakobstad -
Sundsvall/ Umeå/ Skellefteå.
1988 05 01. FENNIA bombhotas i
Sundsvall. Ingen bomb ombord.
1988 12 21. FENNIA assisterar BOTNIA EXPRESS som fastnat i isen. BOTNIA
EXPRESS kommer loss.
1989 08 07. Ung passagerare
försvinner på resa Sundsvall - Vasa.
1990 04 28. Registrerad för Oy Svea Line Ab, Vasa, Finland.
1990 06 18. Livbåtsövning i Vasa.
Ett block lossnar och 12 man ur livbåten faller i havet. Ej skador.
1991 01. Överförd till Oy Wasa Line Ab, Vasa, Finland, som senare blir
Silja Line.
1991 11 12. Felkoppling i
maskinrummet, 14 ton olja ut i havet utanför Örnsköldsvik.
1992 04 29 - 1992 10 11. Insatt mellan Jakobstad/ Karelby - Skellefteå/
Umeå, samt Vasa - Umeå.
1992 10 19. Utchartrad till Baltic
Link Ab för trafik mellan Norrköping - Riga.
1993 01 26. Går EFFJOHN ur samarbetet och Baltic Line chartrar FENNIA,
men i mitten av april upphör trafiken till Riga pga. bland annat dyra
hamnavgifter i Riga Lettland (tydligen olika hela tiden).
1993 03. Avslutad trafik mellan
Norrköping - Riga.
1993 05 06 - 1995 10 03. Insatt mellan Jakobstad/ Karelby - Skellefteå/
Umeå, samt Vasa - Umeå.
1994. Hemmahamn Mariehamn.
1994 05 20 - 1994 08 21. Insatt mellan Jakobstad/ Karelby - Skellefteå/
Umeå, samt Vasa - Umeå.
1994 08 27. Inställd tur från Umeå,
p.g.a. hård vind.
1994 11 13. Avslutar FENNIA trafik på linjen Vasa - Umeå i förtid och
WASA QUEEN tar över den trafiken.
1994 11 22 - 1995 04 07. Insatt som
fraktfärja för SeaWind Line mellan Stockholm - Åbo.
1995 05 22. Insatt mellan Jakobstad - Umeå, Umeå - Vasa, Jakobstad -
Skellefteå.
1996 01 15. Insatt mellan Umeå -
Vasa, Jakobstad - Skellefteå. 1996 06 13. kl.
08:30. En 46 årig matros på Fennia skjuter ihjäl av en 50 årig maskinist
på fördäcket på Fennia och tillfogar honom därefter flera knivhugg.
Fennia kunde avgå från Jakobstad två timmar försenad.
1997. I trafik mellan Umeå – Vasa
och även Jakobstad/Karleby – Skellefteå under veckosluten mellan 19/5
och 13/9.
1998 04 30 - 09 13. Sista sommaren Jakobstad – Umeå/ Skellefteå trodde
många. Årets första tur från Jakobstad 30/4 skulle gå till Skellefteå,
men p g a is tvingades FENNIA gå till Umeå. Första turen till Skellefteå
skedde 11/5. Under sommaren gjordes också en kryssning till Luleå.
1999 05 17 - 06 30. Sista säsongen
från Jakobstad, p g a tax-free avskaffandet. Eftersom Jakobstads stad
hade träffat ett avtal med Vasabåtarna när de sålde Jakob Lines 1989
tvingades man till trafik ända tills avskaffandet av tax-free trädde i
kraft. Fennia gjorde 42 turer Jakobstad - Umeå.
1999 09 23. Sista dagen i trafik
ankom till Vasa kl 22:30, därefter upplagd i Vasa. Personalen fick under
våren veta att de skulle bli permitterade, efter insats från finska
sjömansunionen bestämde Silja Line att permitteringarna skulle spridas
ut även över andra fartyg i flottan.
2000 05. FENNIA går till Estland för
varvsöversyn. Inför en planerad utchartring till Turkiet,
Skorstensmärket målades över och hon fick helblå skorstenar. Chartern
föll igenom och hon återvände till Vasa.
2000 06 13 -2000 08 11. Utchartrad
till SeaWind Line för trafik som trailerfärja mellan Åbo - Stockholm.
Fraktade också mycket nya personbilar för export. 5 turer per vecka.
Endast 12 pass.
2000 08 13. Upplagd i Vasa, Finland och satt till försäljning. |
2001 02. Såld till RG Line,
Vasa, Finland för USD 4 milj.. Dock fortfarande registrerad i det
Åländska Skepps registret. Köpet var dock öppet och skulle gå
tillbaka ifall inte RG-Line fick bidrag för trafiken.
2001 05 01. Omdöpt till CASINO
EXPRESS klockan 14.00 av Kerstin Grönblom, fru till Rabbe
Grönblom. samma dag inviger Finlands premiärminister Paavo
Lipponen trafiken. Trafiken ska delvis finansieras med hjälp av
spelmaskiner och Kasino ombord. Även R Grönbloms företag Kotipizza
har försäljning ombord.
2001 05 16. kl. 09.00 insatt i
trafik mellan Vasa - Umeå. Fem turer per vecka fram till 15/6, då
det blir dagliga turer under sommaren fram till 12/8, då man
återgår till fem turer/vecka. Under lågsäsong planerar man även
att köra speciella kasinoresor.
2002 02 22. Tankbil välter
ombord på fartyget i storm och skadar två personbilar.
2002 09 10. Överförd till det
Svenska Skeppsregistret, hemmahamn Umeå. Beslutet meddelades
personalen redan fyra månader tidigare.
2003 01. Går på varv i Estland
för ombyggnad, vilket tog ca en vecka. Därefter fortsatte
ombyggnadsarbeten ombord trots att färjan var i trafik igen den
15/1. Det revs bort hytter och iordninggjordes ett övre
personbilsdäck.
2003 01 18. Får fartyget fel
på bogvisiret efter avgång kl 13.00 från Vasa och hade hunnit ett
par sjömil ut då man upptäckte felet. Efter att försökt åtgärda
felet men inte lyckats tvingas man backa åter till hamnen i den
smala isrännan., med 96 passagerare ombord. Felet blev avhjälpt
till 20/1 och berodde på spänningar i svetsfogar som gjorde att
visiret inte gick helt i lås.
2003 01 20. Stoppades
lastningen av fartyget av sjöfartsinspektionen i Holmsund p g a
asbestproblem efter ombyggnaden. Fartyget gick tillbaka till Vasa
och man fick asbestsanerare med ombord. Dagen efter var åter
sjöfartsinspektionen ombord, då ombyggnaden saknade ritningar och
man tagit upp ett 12x3 m stort hål från bildäck som ska bli ramp
upp till det nya personbilsdäcket. Fartyget fick senare avgå och
tvingades ha en vakt på bildäcket.
2003 02 08. Fartyget får
problem med isen i kvarken och överfarten från Umeå till Vasa tar
21,5 timmar, trots assistans av isbrytaren YMER. YMER tvingas dock
överge CASINO EXPRESS för att assistera andra fartyg mellan
varven.
2003 03 03. Fick fartyget
skador av packis. En trimmtank blev skadat (2-3meters hål) och
plåtskador 2,5 under vattenlinjen. Fartyget fick fortsätta sin
trafik efter att sjöfartsverket gjort inspektion.
2003 03 06. Var isläget så
svårt, att man inte kunde trafikera kvarken.
2003 03 08. Avgick Vasa mot
Åbo för reparation.
2003 03 09. Ankom Åbo.
2003 03 12. Reparerad och klar
avgick fartyget Åbo mot Umeå.
2003 03 13. Åter i trafik.
2004 11 24. Gick fartyget på
grund utanför Hillskär, på väg till Umeå.
2004 11 30. Drogs fartyget
flott från grundet.
2004 12 02. Bogserades till
Baltic Ship repair, Tallinn, Estland för reparation. Där man bland
annat byter 140 ton plåt, samt klassar fartyget.
2005 04. Provturer.
2005 04 28. Ankom Vasa.
2005 05 01 - 2005 08 14. Åter
i trafik mellan Vasa - Umeå, men första turen blev försenad ca 5,5
timmar på grund av leverans problem av bränsle till färjan i Vasa.
2005 08. Upplagd i Vasa.
2007 07 10. Såld till Attar Construction Ltd, Kingstown, St
Vincent & Grenadines (Management Jupiter Shipmanagement,
registrerad i St Kitts & Nevis, hemmahamn Basseterre). Omdöpt
till C. EXPRESS.
2008 08 14. Såld till Dortel Ltd,
Aliaga, Turkiet för upphuggning.
2008. Under hösten, så drog
sig Turkarna ur affären, på grund att fartyget har för mycket
asbest ombord.
2009 03 07. Så började fartyget ta
in vatten i maskinrummet, eftersom ett rör hade "fryst sönder", men
man fick stopp på det hela, men man lade ut oljebommar runt
fartyget.
2009 06. Fick ägarna en charter på
fartyget, för trafik i Dubai, så folk kom upp och började renovera
maskineriet, samt kontrollera andra saker ombord för avfärd.
2009 09 22. Omdöpt till ONYX.
2009 10 27. Gjorde fartyget en
teknisk provtur, för att kontrollera om det kan få lämna Vasa.
2009 11 03. Avgick Vasa mot Turkiet
för ombyggnad för chartern. (Enligt rederiet alltså).
2009 11 12. Ankom Portland, England
(Weymouth).
2009 11 21. Avgick Portland, men
fick problem med maskineriet under färden.
2009 11 24. Inbogserad till Brest,
Frankrike och upplagd på redden.
2009 12 08. Togs fartyget in i
hamnen för reparation.
2010 02 10. Avgick Brest på nya
äventyr
2010 02 16. Ankom Lissabon,
Portugal.
2010 03 03. Avgick Lissabon.
2010 03 11. Tog bunker utanför
Malta.
2010 04. Ankom Dubai.
2010 04. Såld till Red Line
Shipping Ltd, Majuro, Marshall Island. Omdöpt till KAPTAIN
BORIS. Satt under Sierra Leone flagg.
2010 05 08. Ankom Gadani Beach
för upphuggning.
|