M/s Prinsessan Margaretha

Målning av prinsessan. Klicka på bilden för tidigare skepnad!


Tiden 1970-1982

»Ritning på Polar Express!

Polar modell Vasa sjömuseum. Byggd enligt original ritning och har lite annorlunda skorstenar. Inte någon akterramp och fel vattenlinjefärg (Se Fenno varför), foto © Mikael Blomberg.

 

Foton från A-J Perkiömäki.

Tre sköna modeller i Tom Johanssons ägo, foto M Blomberg.

1 maj 1970, flaggan i topp för nyanlända Polar Express i Vasa hamn, en av småpojkarna i förgrunden -bildsamlare och sedemera däcksmatros på skutan han står bredvid- Mikael Blomberg. Bilden från Vasabladet och Mickes samling förstås!

Monterat vykort från 1970, färglagda skorstenar och ingen akterramp! Från egen samling.

Bild från broschyr, egen samling.

Polar skötte vintertrafiken i december 1970! Foto från Mikael Blombergs samling.

Foto 1970 från Mikael Blombergs samling.

Foto Vasabåtarna 50 år.

Polar i Travemünde 1971, Jan Vinther Christensens samling.

Runt midsommar 1971 i Björneborg, Mikael Blombergs samling.

Fickalmanacka 1971, Mikael Blombergs samling.

Björneborg-Sundsvalls linjen invigs med pompa och ståt den 17/6 1971. Här på "Finnkajen" i Sundsvall.
Polar Express anländer med flaggspelet uppe, på sin första resa från Sundsvall till Björneborg. Klipp från M Blombergs samling.  

Flaggan i topp för premiär avsegling från Björneborg! Klipp från Mikael Blombergs samling.

Polar i Mäntyluoto, Björneborg. Bild från internet. 

Polar i Mäntyluoto, Björneborg. Klipp från Mikael Blombergs samling.

PE lämnar Sundsvalls hamn, foto © Unto Heinonen, Marko Hänninens samling.

Sundsvall.

Sundsvall, foto från Mikael Blombergs samling. 

Sundsvall, vykort egen samling.
Sundsvall 1971, foto © F Österman.

Bild från tidtabell 1972.

Finnkajen i Sundsvall, parti av ett vykort egen samling.

Sundsvall.

Vasa.

Sittplatser.

Cluben ombord.

Bild från Mikael Blombergs samling.  

Sundsvall, parti av ett och samma vykort från egen samling.

Botnia och Polar Express möts vid Nagelprick i Vasa skärgård i början av 70-talet, vykort egen samling.

Polar och Wasa Express [1] möts, foto från Marko Hänninens samling.

Fenno och Polar i Vasa, foto från Marko Hänninens samling.

Bild från Mikael Blombergs samling.

Vykort egen samling.

Vasa hamn, parti av ett vykort från egen samling.

Foto © Unto Heinonen, Mikael Blombergs samling.

Vykort från egen samling.

Parti av ett vykort från egen samling.

Bild från Mikael Blombergs samling.

Foto från Mikael Blombergs samling.

Polar lossar last, bild från Mikael Blombergs samling.

Bild från Mikael Blombergs samling.

Semesterfirare på väg hem, foto från Mikael Blombergs samling.

Polar 1976, foto från Mikael Blombergs samling.

1976, foto från Mikael Blombergs samling.

Foto från Mikael Blombergs samling.
Foto från Mikael Blombergs samling.

Lite sjögång kanske? Foto från Mikael Blombergs samling.

Foto egen samling. 

Polar upplagd hösten 1976, bild från Mikael Blombergs samling.

Polar 1977, tidningsbild från Tom Johanssons samling.

Foto från Mikael Blombergs samling. 
Vykort från egen samling.

Polar lägger till i Vasa 1978, foto från M Blombergs samling.
Vintern 1978, foto © Mikael Blomberg.

Polar och Wasa Express möts. Vasabåtarna.

M/s Polar Express

Varvsnr: 140 Byggår: 1963 av Ålborg Skipsvaerft A/S Danmark som m/s Prinsessan Margaretha.
Längd: 91,25m Bredd: 15,525m Djup: 4,2m
Brt: 2 866 Maskin: 5 940hk, två 6-cyl. Nohab-Polar dieslar
Fart: 17 knop Isklass: 1C Matsal: 106 pers
Pass: 1 034 Hyttplatser: 56+20 chaufförs bäddar. Bilar: 140
Cafeteria: 120 pers. Barnsalong: 12+12 babysängar.
Barer: 100/110 pers. Vilsalong: 42 flygplansfåtöljer
IMO 5113044

"Tidningsartiklar rörande Polar Express hittar du på "kuriosa -artiklar"

"Trotjänaren tillsammans med Fenno under 70-talet. Polar blev den tredje stora bilfärjan och kom också från Göteborgs "sessorna".

Historik:

Kontraktstid: augusti 1961
Kölsträckning: 9/4 1962
Sjösättning: 9/10 1962
Leverans: 22/3 1963

Levererades 22 mars 1963 till Rederi Ab Göteborg - Frederikshavn Linjen, Göteborg.
1963 03. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

»»1968 12. Såld till Oy Vasa - Umeå Ab, Vasa, Finland för 9,2 miljoner SEK varav 2,5 miljoner i köpestunden och resten på fem år med 6,75% ränta.

1968 12 18. Övertagen av Oy Vaasa-Umeå Ab, Vasa, Finland.

1968 12 18 - 1969 12 10. Utchartrad till Rederi Ab Göteborg - Frederikshavn Linjen, Göteborg. Insatt mellan Göteborg - Frederikshavn.

1969 12. Ankommer varvet i Rauma, Finland för ombyggnad.

1970 01 15. Omdöpt till POLAR EXPRESS.

1970 05 01. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1970 05 22. Insatt mellan Vasa - Sundsvall.

1971 03 26 - 1971 05 25. Utchartrad till Moltzau Line A/S, Gedser, Danmark. Insatt mellan Gedser - Travemünde.

1971 06 17 - 1971 10 30. Insatt mellan Björneborg - Sundsvall, Sundsvall - Vasa. Därefter Sundsvall - Vasa, Vasa - Umeå tills isen gör att trafiken måste upphöra.

1972 05 05. I trafik igen mellan Björneborg - Sundsvall, Sundsvall - Vasa. Därefter Sundsvall - Vasa, Vasa - Umeå tills isen gör att trafiken måste upphöra.

1972 08 31. Linjen till Björneborg upphör.

1973. Insatt mellan Vasa - Umeå/Örnsköldsvik/Sundsvall.

1979 04. Rederiet säljs till Enso-Gutzeit Oy, Imatra, Finland. 

1979 06. Insatt mellan Vasa - Umeå.

1980 06 01. Rederiet ändrar namn till Oy Vaasanlaivat-Vasabåtarna Ab, Vasa, Finland.

1982. Såld till Oy Jakob Lines Ab, Jakobstad, Finland för 6 miljoner FIM. Insatt mellan Jakobstad - Skellefteå.

1984. Såld till Gulf Star Shipping Co W.L.L, Kuwait City, Kuwait. Omdöpt till AL FARIS 3. 

1984. Insatt mellan Sharjah - Bandar Abbas.

1984. Såld till Mahmoud Abel H Sadeg, Sharjah, Förenade Arab Emiraten.

1985. Såld till Marine Right Sa, Panama. Omdöpt till FARAH II. Insatt mellan Suez - Aqaba.

1985 12. Insatt mellan Aqaba - Quaboos.

1986 03 06. Började fartyget brinna när hon låg vid kaj i Nuwiba, Egypten.

1986 03 09. Drogs fartyget ut ur hamnen där det senare sjönk på position 28.56N/34.39O.

Vasabåtarna.

Foton från Mikael Blombergs samling.

Vasa 1981.

 

Foto D Mandt.

Till havs i slutet av 70-talet, foton från A-J Perkiömäki.

Polar i Vasa hamn, foto © Tom Johansson.
Foto Johan Grägg.

Sommaren 1980, foto © M. Blomberg.

Barn betraktar Polar genom fönstret maj 1981, foto Mano Forsman.

Taxfree, unge herr Henric Forsman, allt som oftast, hjälpande kassapersonalen med att serva kunderna med att sätta varorna i kassarna. Ett nog så ansvarsfullt uppdrag under över resorna vilket belönades med godis vid ankomsten till hamn. Foto Mano Forsman.

Mikael Blomberg poserar på soldäck på Wasa Star natten innan Polars sista resa till Umeå juni 1981, från Mikael Blombergs samling.

Polar på väg till inre hamnen i Vasa för att läggas upp, foto © Ulf Svanljung 1981, Tom Johanssons samling.

Polar upplagd i inre hamnen Vasa i augusti 1981. Foto © M. Blomberg.

Foto © Pentti Einola.

Upplagd i inre hamnen.

Upplagd i inre hamnen 1981, vykort egen samling.

Upplagd i inre hamnen efter säsongen 1982, foto © Kenneth Jofs.

Med risk för att Polar skulle fastna i inre hamnen (hon stod nästan på botten!) så flyttades hon ut till Vasklot igen ifall det skulle bli försäljning, foto © Ulf Svanljung 1981, Tom Johanssons samling.

Polar och Botnia upplagda i januari 1982. Foto © M. Blomberg.

Botnia och Polar upplagda vintern 1982, foto © L-J Landström.

Polar Express med artistnamnet "Polar".

Polar med Jakob Lines märket i fören, foto från Mikael Blombergs samling.

Foto © Pertti Puranan, från Mikael Blombergs samling.

Foto från Micke Asklanders samling.

Ett klantigt retuscherat kort, bilden är spegelvänd och det står Polar Express i aktern. Vykort, egen samling.

M/s Al Faris 3

Al Fahris 3 , i Kielkanalen på väg mot röda havet, under Kuwait flagg. Foto från Mikael Blombergs samling.

M/s Farah II


M/s Farah II i Sinai.

M/s Farah II brinner, bilder från egen samling. 


Vasabåtarna -nostalgi!
© Kenneth Herrgård
Sidan uppdaterad 2017-04-29